Pierwszy autobus wodorowy Caetano przyjechał do Barcelony
Do zajezdni Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) przybył pierwszy z ośmiu nowych autobusów CaetanoBus na ogniwa wodorowe.
Wodorowi pionierzy
W tym samym czasie Iberdrola rozpoczęła produkcję zielonego wodoru w swoim zakładzie Zona Franca. Nowe autobusy miejskie zapoczątkują projekt zastosowania tej innowacyjnej technologii do dekarbonizacji transportu publicznego i będą oznaczać przejście na nową mobilność z zerową emisją zanieczyszczeń. Po raz pierwszy ten rodzaj energii odnawialnej został wyprodukowany w Hiszpanii do użytku komercyjnego, co czyni obie firmy pionierami w dekarbonizacji trudnej mobilności miejskiej.
Najpierw testy
Niedawno dostarczony Caetano, H2 City Gold LHD, będzie musiał przejść testy bez pasażerów – zanim będzie mógł zostać dodany do floty TMB. Następnie, wejdzie do komercyjnej działalności na linii regularnej. Zgodnie z planem ten przełomowy produkt, który emituje jedynie parę wodną, będzie zasilany przez zielony wodór (około 20 kg dziennie) ze stacji benzynowej znajdującej się w strefie przemysłowej Zona Franca w pobliżu zajezdni, należącej do Iberdroli.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trochę techniki
Nowy bezemisyjny autobus wodorowy firmy CaetanoBus to standardowy autobus o długości 12 metrów z lekką aluminiową karoserią i trzema drzwiami. Instalacja wodorowa składa się z ogniwa paliwowego Toyoty o mocy 60 kW oraz pięciu zbiorników na wodór typu 4 o łącznej pojemności 37,5 kg. Silnik trakcyjny Siemens zapewnia maksymalną moc 180 kW, a przetwornica napięcia ELFA 2, również firmy Siemens, steruje całą mocą silnika. Uzupełnieniem systemu wodorowego są baterie trakcyjne z technologią litowo-jonową LTO o łącznej pojemności 44 kWh, które magazynują energię generowaną przez ogniwo paliwowe oraz energię generowaną przez regeneracyjny układ hamulcowy.