Pierwszy autobus hybrydowy w Komornikach. Od MAN
Z targów Busworld do Komornik. Poznajcie historię pierwszej hybrydy we flocie PUK Komorniki.
4 września na terenie zajezdni autobusowej w Komornikachodbyła się prezentacja pierwszego w gminie używanego autobusu hybrydowego MAN A37 Lion'sCity Hybrid. Pojazd został dostarczony przez dział autobusów używanych MAN TopUsed i reprezentuje rocznik 2017.
Jak podkreśla gmina, pojazd jest cichy i wygodny. Hybrydowylew napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 150 kW. Energię czerpiąz superkondensatorów umieszczonych na dachu autobusu, które zasilane są przezsilnik wysokoprężny diesla (EURO 6), albo dzięki energii odzyskiwanej w czasiehamowania (tzw. rekuperacja).
Targowy model
Nowy hybrydowy autobus jest w pełni niskopodłogowy,wyposażony w klimatyzację, ledowe zewnętrzne tablice kierunkowe, wewnętrznetablice LCD, dodatkowe ogrzewanie wewnętrzne (webasto), aluminiowe felgi,system detekcji pożaru w komorze silnika oraz monitoring. Jest przeznaczony doprzewozu 98 osób.
W sobotę autobus woził pierwszych gości dożynkowych po gminie, była teżmożliwość obejrzenia pojazdu na terenie Muzeum Rolnictwa w Szreniawie podczastegorocznego Święta Plonów. Na co dzień pojazdmożna spotkać na w komunikacji gminnej na liniach 701, 702 oraz 716.
Przekazany do Komornik pojazd ma ciekawą historię. Jest to modeltargowy, który zadebiutował na wystawie Busworld 2017 w Kortrijk. Oczywiście na stoisku MAN. Potem przez dwaostatnie lata był pojazdem demonstracyjnym w centrali w Monachium.Teraz wrócił do Polski, gdzie został wyprodukowany – w zakładach MAN Bus Starachowice.
Wtóry rynek
Ostatnio w InfoBusie mamy sporo artykułów o autobusach używanych.To pokazuje, że wtórny autobusowy rynek ma się dobrze, a rok 2019 obfituje w dostawyautobusów demonstracyjnych i testowych.Również w ofercie MAN Top Uesd.
-„To efekt zainteresowania przewoźników w Polscenowoczesnymi i niewyeksploatowanymi pojazdami. Po rekordowych dostawach nowychautobusów i znacznym odmłodzeniu floty, jest to jak najbardziej zrozumiałykierunek, a my – we współpracy z centralą w Monachium – staramy się dopasować ofertę do aktualnychpotrzeb – tłumaczy Wojciech Rose, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Top Used. -Przykładem takich dostaw autobusów po-testowych z niewielkim przebiegiem jest:KPK Białystok, KM Szczecinek, MZK Jelenia Góra, MPK Radom, KM Komorniki. Wszystkiete firmy w ostatnich czasach intensywnie wymieniały tabor na nowy, korzystającz środków unijnych.”
Kolejnym novum na rynku wtórnym jest pozyskiwanie używanych autobusówpoprzez najem. W tym przypadku przewoźnik nie musi dokonywać znacznychjednorazowych inwestycji. Takim przykładem jest dostawa 6 sztuk autobusów MAN Lion'sCity spełniających normę EEV do MZK Konin. Wcześniej te same autobusy – w tejsamej formie najmu – były eksploatowane w MPK Kraków. Zmieniły tylko miejsce eksploatacjii płatnika. Kolejne takie zamówienie zostało ogłoszone w Kaliszu, o którym pisaliśmyw InfoBusie TUTAJ.
„