Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze zdjęcia Nowych Urbino 12 electric MZA

infobus
23.02.2018 07:57

Miejskie Zakłady Autobusowe pochwaliły się pierwszy zdjęciami – jeszcze z fabryki – swoich najnowszych elektrobusów – Solaris Urbino 12 electric. Dziesięć takich pojazdów zasili w tym roku warszawską flotę.

-„Już za miesiąc dotrą do Warszawy kolejne autobusyelektryczne. Będzie to 10 Solarisów Urbino 12 Electric” – informują MiejskieZakłady Autobusowe.

Obecnie elektrobusy cały czas znajdują się w fabryce wBolechowie, gdzie przechodzą ostatnie prace wykończeniowe.

Kierunek jest jeden

-„Stawiamy na ekologię i powiększamy flotę pojazdów gazowychnaszej spółki. Warto przypomnieć, że na modernizację taboru MZA w ciąguostatnich dwunastu lat wydaliśmy już ponad miliard złotych – mówi HannaGronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

W tej chwili Miejskie Zakłady Autobusowe dysponują 60autobusami nisko lub bezemisyjnymi (20 pojazdów elektrycznych, 35 gazowych i 5hybryd), a na koniec roku 2020 ich liczba wzrośnie już do 270 (prawie 20procent całej floty). W ekologicznejawangardzie znajdzie się aż 160 autobusów elektrycznych. Na razie spółka ma ich21 szt. (10 szt. Urbino 12 electric, 10 szt. Ursus City Smile 12 LFE, 1 szt. SolarisUrbino 18 electric). W tym roku dojdzie 10 pierwszych Nowych Urbino 12 electric.Po ogłoszeniu w tym roku przetargu na 130 przegubowych elektrobusów, za dwalata ma być ich łącznie aż 160 szt.

Przypomnijmy, że równolegle trawa przetarg na 80 autobusówgazowych dla MZA. Obejmuje on dostawę 50 autobusów przegubowych i 30 klasy maxio długości 12 metrów. Wszystkie będą zasilane gazem ziemnym CNG i trafią dozajezdni „Kleszczowa”. Odrębne postępowanie dotyczy dostaw paliwa iinfrastruktury do tankowania. Jest to największe jak do tej pory zamówienieprzewoźnika na dostawę autobusów niskoemisyjnych i pierwsza z zapowiadanychdużych dostaw taboru ekologicznego.

Elektromobilnością w smog

Warszawska komunikacja miejska pełni kluczową rolę w walce zesmogiem.Oprócz inwestycji w ekologiczny tabor, ważne jest ograniczenie indywidualnej motoryzacji.  Autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerówrocznie. Z czego ponad pół miliarda – autobusy.

Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego(UITP), w przeliczeniu na pasażera, transport zbiorowy emituje 3,5 razy mniejgazów cieplarnianych na przejechany kilometr niż samochód prywatny. Z tegopowodu, operatorzy i zarządcy transportu publicznego w największycheuropejskich miastach pozyskują coraz więcej pojazdów wykorzystujących napędyalternatywne. Wzrasta też popularność kolei aglomeracyjnej i tramwajów. Toczęść większego planu – Unia Europejska wspiera globalne przejście na tzw. gospodarkęniskoemisyjną. A cel, który ma zostać zrealizowany do 2030 r. jest bardzoambitny i zakłada obniżenie emisji dwutlenku węgla o aż 40 proc. w porównaniu zpoziomem z 1990 r. Obecnie na 200 tys. autobusów jeżdżących w Europie, tylkook. 20 tys. (czyli jedynie 10 proc. ogółu) wykorzystuje alternatywne źródłaenergii.

W lipcu 2017 r. władze miasta podpisały europejskąInicjatywę Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawioną podczasposiedzenia Komitetu Regionów w Brukseli. Główną ideą tego projektu jestprzyspieszenie przez państwa członkowskie UE rozwoju proekologicznych rozwiązańw zakresie komunikacji autobusowej. Zgodnie z jego założeniami, do 2025 r. aż30 proc. europejskiej floty autobusowej mają stanowić pojazdy napędzanealternatywnymi źródłami energii. Natomiast do końca 2019 r. na naszymkontynencie ma jeździć co najmniej 2 tys. autobusów zeroemisyjnych. Deklaracjazostała podpisana przez 36 miast i regionów, 11 producentów oraz 8 instytucjitransportowych.