Pierwsze zamówienia na autobusy NABI 700SE
Firma NABI poinformowała, że właśnie otrzymała pierwsze zamówienie na swój najnowszy model 700SE, zaprezentowany po raz pierwszy na początku lipca. Węgierski przewoźnik Pannon Volan, prowadzący przewozy regionalne w okolicach miasta Pecs, zamówił pięć egzemplarzy. Z kolei kontrakt na dostawę 10 sztuk tego modelu podpisano z firmą Kapos Volan, prowadzącą przewozy w okolicach miasta Kaposvar. Nowy autobus opracowano we współpracy z firmą Scania, a jego nadwozie bazuje na konstrukcji Optare Excel. Na Węgrzech, najpopularniejszym środkiem transportu zbiorowego są autobusy podmiejskie i właśnie tego typu pojazdy zdominowały rynek przewozów regionalnych. NABI 700SE został opracowany specjalnie na rynek węgierski i będzie sprzedawany równolegle z przeznaczonym do przewozów miejskich modelem Excel, opracowanym przez Optare i wprowadzonym na rynek w 2000 roku. NABI sprzedało autobusy Excel dwóm węgierskim przewoźnikom: Kaposvar Tomegkozlekedesi Rt, obsługującego komunikację miejską w Kaposvar oraz firmie Kisalfold Volan, która prowadzi przewozy miejskie w Gyor, w Zachodnich Węgrzech. Nazwa modelu 700SE odzwierciedla jego podstawowe cechy: wysokość podłogi wynoszącą 700 mm, fakt, iż jest zabudowany na bardzo popularnym wśród węgierskich przewoźników podwoziu firmy Scania, oraz to, że nadwozie zostało zaadaptowane z modelu Excel, przejmując jego dobre właściwości i nowoczesny wygląd. NABI 700SE może zabrać na pokład 90 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Autobus napędza silnik Scania Euro 3 o mocy 169 kW (230 KM), współpracujący z 7-przekładniową, mechaniczną skrzynią biegów Scania. NABI 700SE zapewnia pasażerom wysoki poziom komfortu. Bardzo szerokie drzwi oraz nisko umieszczone wejścia (360 mm nad ziemią), ułatwiają wsiadanie do autobusu. To, w połączeniu z przestronnie zaprojektowanym wnętrzem oraz bardzo chwalonym, niespotykanym w innych konstrukcjach pośrednim systemem oświetlenia, zapewnia szybkie i łatwe wsiadanie i wysiadanie z autobusu. W pełni pneumatyczne zawieszenie pojazdu, wyposażone w stabilizator, zapewnia wysoki komfort podróży. Na życzenie, można je także wyposażyć w system umożliwiający zmianę wysokości zawieszenia oraz w funkcję przyklęku prawej strony lub przedniej części autobusu. Dzięki zastosowaniu pneumatycznie uruchamianych hamulców tarczowych z systemem ABS, autobus ma także zapewniony wysoki poziom bezpieczeństwa. W porównaniu z konstrukcjami popularnymi dziś na Węgrzech, autobusy NABI 700SE są także bardzo ekonomiczne w eksploatacji. Jest to zasługą nowoczesnego układu napędowego, nadwozia zbudowanego całkowicie ze stali nierdzewnej oraz pomysłowych rozwiązań technicznych. Dyrektor naczelny NABI, Andras Racz, powiedział: „Ten nowy model, reprezentujący zalety naszych nowoczesnych i trwałych autobusów oferowanych w Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii, pomoże nam zdobyć znaczny udział w węgierskim rynku autobusowym, gdzie starzejący się tabor autobusowy musi być szybko wymieniany.”