Pierwsze wspólne zakupy elektrobusów w Polsce. Mazowieckie!
Trzy mazowieckie miasta - Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków połączyły siły na rzecz wspólnego zakupu autobusów elektrycznych! Klasy MIDI.
To pierwsza tego typu inicjatywa w naszym kraju i generalnie bardzo dobry pomysł. Wspólne zakupy to szansa na lepsze ceny i warunki od producentów. Czy tak się uda na Mazowszu? Zobaczymy – my trzymamy kciuki! Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze mazowieckie ebusy powinny wyjechać na drogi na początku 2022 r. Okres realizacji zamówienia to 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Zakres zamówienia
Mazowiecki przetarg (z unijnym dofinansowaniem w ramach RPO) obejmuje dwa zadania:
- Część nr 1 – Dostawa 6 szt. autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z dodatkowym wyposażeniem, usługami serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego i usługą szkolenia z obsługi oraz naprawy pojazdu. W podziale:
— Miasto Żyrardów: dwa autobusy,
— Gmina Grodzisk Mazowiecki: dwa autobusy,
— Gmina Miasto Pruszków: dwa autobusy;
- Część nr 2 – dostawę, montaż i uruchomienie trzech dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 120 kW każda, w podziale:
— dla Miasta Żyrardów – dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 120 kW – 1 szt.;
— dla Gminy Grodzisk Mazowiecki – dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 120 kW – 1 szt. oraz jednowyjściowa stacja ładowania prądem stałym o mocy 120kW – 1 szt.;
— dla Gminy Miasto Pruszków – dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 120 kW (1 szt.) oraz jednowyjściowa stacja ładowania prądem stałym o mocy 120 kW (1 szt.).
JAKIE autobusy?
Mazowieckie gminy stawiają na mniej elektrobusy, klasy MIDI. W zakresie podstawowych wymagań mamy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- długość autobusu – 8,5-10,0 m
- szerokość autobusu – 2,40-2,50 m
- wysokość autobusu – max. 3,4 m
- liczba miejsc do przewozu pasażerów – co najmniej 50, w tym min. 20 miejsc siedzących, w tym co najmniej 2 miejsca z poziomu niskiej podłogi
- jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego
- silnik elektryczny centralny o mocy co najmniej 120 kW
- zużycie energii elektrycznej przez pojazd w kWh/100km przebiegu bez załączonych urządzeń dodatkowych, w tym ogrzewania i klimatyzacji i systemu informacji pasażerskiej i innych urządzeń pomocniczych – nie więcej niż 100,00 kWh/100km
- magazyn energii o pojemności: co najmniej 220 kWh
- ładowanie z magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną ładowarką stacjonarną, z możliwością zastosowania mocy 120 i 60kW
- autobus musi być wyposażony w przyłącze do podłączenia ładowarki stacjonarnej o parametrach zapewniających pełne naładowanie magazynu energii w czasie nieprzekraczającym 6 (sześciu) godzin
- autobus musi być przygotowany do zamontowania na dachu złącza w standardzie OppCharge – kompletnej szyny prądowej do transferu energii elektrycznej z odbieraka do zasilania pojazdu wraz z układem sterującym pracą mechanizmu, komunikacja drogą radiową w oparciu o standard ISO 15118 oraz IEC 61851-23
autobus musi być przystosowany do szybkiego ładowania z pantografu odwróconego mocą min. 250 kW - minimalna ilość cykli pełnego ładowania urządzenia: w czasie 5 lat eksploatacji nie mniej niż 2500 bez spadku pojemności magazynu energii większego niż 20% przy przebiegu autobusu 40 000km
W pierwszy i drugim zadaniu zamawiający zastosuje te same dwa kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty: kryterium techniczne / Waga: 40 oraz cena - Waga: 60
Przetargowe wymagania
W zakresie wymogów finansowych mazowieckie gminy wymagają:
- dla pierwszego zadania
- OC na sumę gwarancyjną w wysokości co najmniej 10 000 000,00 PLN,
- środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 10 000 000,00 PLN,
- wadium w wysokości 200.000,00 PLN.
- dla drugiego zadania
- OC na sumę gwarancyjną w wysokości co najmniej 500 000,00 PLN;
- środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 500 000,00 PLN.
- wadium w wysokości 10.000,00 PLN.
Co do doświadczenia, to mamy tutaj wymóg co najmniej 2 dostaw w okresie ostatnich trzech lat na fabrycznie nowe autobusy elektryczne o wartości każdego zamówienia nie mniejszej niż 10 000 000 PLN. W przypadku ładowarek to wymóg ten dotyczy, co najmniej 2 zamówień polegających na dostawie, montażu i uruchomieniu stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy wyjściowej min. 80 kW każda o wartości każdego zamówienia nie mniejszej niż 500 000,00 PLN.
O tym, kto zdobędzie pierwsze polskie łączone zamówienie na elektrobusy dowiemy się najszybciej 29 stycznia, kiedy wyznaczono termin składania ofert.