Pierwsze „wodorowe piętra” w Londynie! Od Wrightbus
23 czerwca na londyńskie ulice wyjechały pierwsze w Anglii autobusy piętrowe zasilane wodorem.
To 20 pojazdów marki Wrightbus, które dołączyły do ponad 500 autobusów elektrycznych – największej e-floty w Europie Zachodniej, które codziennie przewożą mieszkańców stolicy W. Brytanii.
Z wodorem na linie
Nowe piętrowe autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe pojawiły się na trasie nr 7 między East Acton i Oxford Circus, obsługiwanej przez firmę Metroline.
Wodór stosowany w ogniwie paliwowym jest wolny od szkodliwych emisji. Jedynym produktem ubocznym w eksploatacji wodorowców jest woda, która powstaje z reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza, co z kolei daje energię elektryczną do zasilania autobusu. Dodatkowe zalety dla pasażerów to płynniejsza i cichsza podróży dzięki mniejszym wibracjom. Dyrektor generalny Wrightbus, Buta Atwal tak skomentował to wydarzenie:
-„W Wrightbus jesteśmy niezwykle dumni z tego, że wprowadzamy na ulice Londynu nasze pierwsze na świecie dwupiętrowe autobusy wodorowe o zerowej emisji. Dzięki wizjonerskiemu podejściu TfL, miasto będzie miało pierwszą flotę wodorowych autobusów piętrowych w Anglii. Mamy nadzieję, że inne miasta w całym kraju pójdą tym śladem i pomogą nam w dążeniu do dekarbonizacji transportu publicznego i poprawy jakości powietrza.”
Z kolei Sean O’Shea, dyrektor generalny Metroline, dodał:
-„Wodór jest niezwykle obiecującym paliwem odnawialnym dla pojazdów transportu publicznego i nie możemy się doczekać, aby udowodnić jego zastosowanie na londyńskich drogach. Autobusy wodorowe są ekscytującym nowym dodatkiem do naszej floty i jesteśmy dumni, że t właśnie my obsługujemy w Londynie pierwsze piętrowe autobusy napędzane wodorem”.
Brytyjska produkcja
Londyn zawsze przy okazji tego typu zakupów podkreśla, że ta zielona inwestycja wsparła rodzimą gospodarkę. Autobusy zostały wyprodukowane przez Wrightbus w Irlandii Północnej, a butle gazowe - w Luxfer w Nottingham. Wodór do autobusów pochodzi z zakładu Air Liquide w Runcorn, który w jego produkcji wykorzystuje produkty uboczne z przemysłowej instalacji chloro-alkalicznej. Za transport paliwa do stacji odpowiada firma Ryze Hydrogen z siedzibą w Oksfordzie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od 2023 roku londyński wodór będzie jeszcze bardziej ekologiczny, ponieważ będzie powstawał w procesie elektrolizy zasilanej prądem z morskiej farmy wiatrowej.
Z kolei samą stacją paliw wykonała duńską firma Nel Hydrogen. Obiekt pozwala na zatankowanie autobusu z wodorowymi ogniwami paliwowymi w ciągu zaledwie pięciu minut. Wrightbus deklaruję, że taka operację pojazdy będą musiały wykonywać tylko raz dziennie.
Unijne dofinansowanie
Zakup wodorowych autobusów dla Londynu był możliwy dzięki finansowej „składce”. Oprócz około 6 milionów funtów wsparcia z TfL, ponad 5 milionów funtów zostało zapewnionych przez … Unię Europejską – przez wspólne przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru oraz Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA) plus milion funtów od unijnego Urzędu Pojazdów Bezemisyjnych.
Do tego dochodzi wsparcie z inicjatywy na rzecz pojazdów wodorowych w Europie (JIVE),którego cel to wdrożenie w pięciu krajach europejskich 139 nowych bezemisyjnych autobusów na ogniwa paliwowe i związanej z nimi infrastruktury tankowania.
Bart Biebuyck, dyrektor wykonawczy wspólnego przedsięwzięcia Fuel Cells and Hydrogen (FCH JU), powiedział:
-„Jesteśmy dumni widząc, że dzięki naszemu grantowi z JIVE rośnie rynek autobusów na ogniwa paliwowe w Europie, co tym samym powinno obniżyć ceny tego typu pojazdów. Londyn ma długą i udaną historię z autobusami na ogniwa paliwowe, i odegrał kluczową rolę w wprowadzeniu do wspólnego programu zamówień kilku innych brytyjskich miast, które również zamówiły piętrowe autobusy napędzane wodorem”.