Pierwsze szybkie ładowarki Medcomu w Warszawie
Firma Medcom już od kilku lat współpracuje zprzedsiębiorstwem MZA i dostarcza m.in. napędy do warszawskich autobusówelektrycznych. W tym roku współpraca ta poszerzona została o ładowarki typuplug-in oraz szybkie stacje ładowania ze złączem pantografowym.
W ramach ostatniej realizacji Medcom dostarczydwie ładowarki pantografowe wraz z projektem zasilania w energię elektryczną.Obie stacje będą działały na terenie pętli autobusowej Konwiktorska. Zgodnie zwytycznymi zamawiającego Medcom dostarczy stacje szybkiego ładowania z różnymigłowicami ładującymi. Każda z ładowarek dostosowana jest do innego producentaautobusów.
Jedna znich o mocy 200 kW będzie obsługiwać autobusy produkcji Ursus, druga o mocy 400kW dedykowana jest pojazdom Solaris.
Ładowarkowe parametry
Obieładowarki wykonane są w konstrukcji monolitycznej o budowie modułowej zrezerwowym złączem ładowania plug-in typu CCS Type 2 do mocy 160 kW(200A/800VDC). Zastosowane moduły mocy w ładowarce wykonano w nowej technologiipółprzewodnikowej SiC (węglik krzemu), co umożliwia przetwarzanie energii nawyższej częstotliwości. Moduły w układzie wejściowym zostały wyposażone waktywny prostownik.
Technologie te pozwoliły osiągnąć wysoką sprawność układuna poziomie 95%, wysoki współczynnik mocy cos φ powyżej 0,99 (brak mocy biernejpojemnościowej, za którą dystrybucja pobiera wysokie opłaty) oraz niski współczynnikzawartości harmonicznych THDi <5% (podany dla mocy znamionowej).
Moc ładowarki |
Konstrukcja modułowa: 200 kW; 400 kW |
Napięcie zasilania |
3×400 VAC |
Zakres napięć wyjściowych V |
200-800 VDC |
Sprawność |
≥ 95% |
THDI % |
≤5% |
Współczynnik mocy czynnej cos (φ) |
≥ 0,99 |
Typ złącza |
Złącze pantografowe, wersja 5-polowa |
Temperatura pracy |
-300C do +450C (Wymagana praca ciągła w podanym zakresie temperatur bez konieczności stosowania grzałek oraz układów klimatyzacji) |
Stopień ochrony obudowy kod IP |
IP54 dla elementów elektrycznych, IP23 dla układu chłodzenia |
Chłodzenie |
Wewnętrzne wymuszone |
Deklarowane parametry ładowarek Medcompotwierdzone są raportem z badań i certyfikatem, wystawionym przez niezależnąjednostkę certyfikującą, posiadającą akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.Certyfikat ten potwierdza parametry techniczne oraz zgodność z wymaganyminormami, m.in. z PN-EN 61851, Komunikacja pomiędzy autobusem i ładowarką tj.PN-EN 61851-23:2014-11; PN-EN61851-24:2014-11 oraz ISO15118. Komunikacja pomiędzy ładowarką a systememmonitoringu ładowarek odbywa się zgodnie ze standardem OCPP 1.6.
Kompleksowa inwestycja
– „Inwestycja została przeprowadzona w sposóbkompleksowy. Oprócz zaprojektowania i produkcji ładowarek w nowej technologiiSiC wykonaliśmy kompletną infrastrukturę zasilającą tj. uzyskanie niezbędnychuzgodnień i decyzji lokalizacyjnych, opracowanie projektu zasilania ibudowlanego, uzyskanie pozwoleń budowlanych, usunięcie kolizji m.in. wykonanienowego przyłącza wodociągowego, uzyskaliśmy akceptację konserwatora zabytkóworaz estety miasta. Wykonaliśmy także okablowanie, przyłącza energetyczne orazzdalny system nadzoru ładowarek z funkcją identyfikacji pojazdu i odczytuenergii pobranej przez pojazd. Stacja wyposażona została również w systemalarmowy z powiadomieniem oraz monitoring wizyjny. Wszystkie prace zostaływykonane zgodnie z wymaganymi prawem pozwoleniami, projektem organizacji ruchutzw. POR i ustaleniami z ZDM – mówi GrzegorzGrzegrzółka, dyrektor ds. Energetyki w MEDCOM.
Ładowarki w Warszawie
Obecnie w stolicy działa tylko jedna stacja szybkiego ładowania – przy pętli na Spartańskiej (od Ekoenergetyki Polska). Obsługuje ona jednak wyłącznie autobusy marki Solaris. Przypomnijmy, że MZA w swoim taborze posiada 30 autobusów elektrycznych, w tym 20 szt. marki Solaris i 10 szt. marki Ursus. Równolegle toczy się przetarg na zakup 130 przegubowych elektrobusów.
Przy tak potężnych inwestycjach taborowych potrzebna jest infrastruktura do ładowania pojazdów i dlatego już niebawem na terenie Warszawy powstaną kolejne szybkie ładowarki. Najbliżej oddania są dwie stacje Medcomu na ul. Konwiktorskiej
-„W najbliższym czasie zostaną podłączone i rozpoczną się testy ładowania nowych ładowarek. W zaawansowanym stadium jest również proces inwestycyjny ładowarek na pętlach: Szczęśliwice, Chomiczówka, Browarna i Wilanów” – informuje Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa.
„