Pierwsze silniki Euro 4 na rynku (1) – Scania
W trakcie konferencji prasowej zwołanej podczas trwania targów IAA w Hanowerze, kierownictwo Scanii zaprezentowało strategię firmy w dziedzinie rozwoju silników Diesla w najbliższych latach. Bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa oraz nowe technologie, takie jak EGR (recyrkulacja spalin) umożliwią w najbliższym czasie spełnienie przez silniki wysokoprężne norm ekologicznych Euro 4 i Euro 5. Już obecnie, niektóre silniki Scanii są oferowane w wersji spełniającej normy Euro 4.


Planuje się, iż pełna gama silników Scania Euro 4 pojawi się na rynku jesienią 2005 r. Jednostki o rzędowym układzie cylindrów, będą wyposażone w wymienione już systemy ECR i HPI, a także bezobsługowe katalizatory utleniające, zintegrowane z tłumikiem. Niektóre jednostki będą dodatkowo wyposażane w układ turbocompund. Silniki rzędowe nie będą więc musiały posiadać dodatkowych zbiorników na roztwór mocznika (AdBlue), dzięki czemu możliwe będzie zastosowanie większych zbiorników paliwa. W przypadku jednostek widlastych, aby zapewnić odpowiednią wydajność układu chłodzenia, Scania przewiduje użycie dodatkowo systemu selektywnej redukcji katalitycznej SCR (selective catalytic reduction), co wiąże się z koniecznością stosowania dodatkowych zbiorników na AdBlue. Pojazdy te można więc będzie użytkować tam, gdzie infrastruktura zapewnia możliwość tankowania tego płynu.
Już w 2006 r. Scania wprowadzi do oferty trzy jednostki napędowe spełniające normy Euro 5, korzystające z układu SCR – po jednym zakresie mocy dla silników 5-, 6- i 8-cylindrowych. Dzięki temu, przewoźnicy będą mogli korzystać z ulg podatkowych przewidzianych dla pojazdów spełniających ostrzejsze normy ekologiczne, niż aktualnie obowiązujące. Pełna gama silników spełniających standardy Euro 5 powinna pojawić się mniej więcej rok później, a więc dużo wcześniej, niż planowane na 2009 rok wprowadzenie w życie tejże normy. Będzie się to jednak wiązało z modernizacją całej palety oferowanych jednostek, polegającą głównie na zastosowaniu systemu Common-Rail oraz nowego układu wtrysku superwysokociśnieniowego XPI (eXtra high Pressure Injection), który umożliwi precyzyjną kontrolę nad procesem spalania na każdym etapie. Wszystkie jednostki Euro 5 – zarówno rzędowe, jak i widlaste – będą wyposażone w układy XPI, EGR i katalizator utleniający.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki niskiemu zużyciu paliwa, silniki Diesla pozostaną w najbliższych latach podstawowym źródłem napędu samochodów użytkowych dużej ładowności. Połączenie kilku nowoczesnych rozwiązań technicznych umożliwi zmniejszenie emisji spalin w tego typu silnikach do poziomu, przy którym głównym problemem będzie redukcja emisji dwutlenku węgla. Przyszłością silników wysokoprężnych będzie zastosowanie mieszanek oleju napędowego i biopaliw, a nawet syntetycznego oleju, produkowanego na bazie gazu ziemnego lub odpadów biologicznych.
W dalszej perspektywie, Scania przewiduje wprowadzenie silników Diesla pracujących na zasadzie HCCI (homogeneous charge compression ignition – zapłon samoczynny jednorodnej mieszanki), w których jednolita mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje – podobnie, jak ma to miejsce w silnikach benzynowych – jeszcze poza komorą spalania. Zapłon mieszanki następuje jednak poprzez jej sprężenie, tak jak w tradycyjnych silnikach Diesla.
Wprowadzane obecnie, jak i będące w fazie badań, nowe rozwiązania techniczne, pozwalają Scanii ze spokojem patrzeć w przyszłość, zapewniając możliwości rozwoju produkowanych obecnie jednostek napędowych do pojazdów dużej ładowności na najbliższe 10-15 lat.
Zdjęcia w artykule pochodzą z firm Scania i Pentech.

