Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-11.2012)
Prezentujemy najnowsze autobusowe analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu 11. miesięcy br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 2 823 pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 15 szt. mniej niż przed rokiem (- 0,5%). W tej grupie znalazło się 2 788 autobusów o DMC powyżej 3,5t, czyli jest to zdecydowana większość. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –w zasadzie od początku roku jest na lekkim minusie, natomiast nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Siła spokoju autobusowego importu. Dominują go segmenty międzymiastowy i turystyczny –odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży jest ich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Wzrosty sprzedaży zanotowano w segmentach – miejskim i międzymiastowym natomiast w turystycznym – spadek. Podsumowując –w ciągu 11. miesięcy br. zarejestrowano poszczególnych rodzajach następujące ilości używanych autobusów :
– międzymiastowych –933 szt., czyli o 21szt. więcej niż przed rokiem (+ 2,3%);
– turystycznym –771 szt., czyli o 67 szt. mniej niż przed rokiem (- 8%);
– MINI –659szt., czyli o 33 szt. mniej niż przed rokiem (- 4,8%);
– miejskim –419 szt., czyli o 26 szt. więcej niż przed rokiem (+ 6,6%);
– szkolnym –3 szt., czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają pojazdy używane spełniające te funkcje. Liczba ich rejestracji przewyższa kilkakrotnie poziom rejestracji nowych w omawianych segmentach. W ciągu 11 miesięcy br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to ponad 12 razy więcej, a wśród turystycznych –ponad trzy razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się niemal dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (503 szt. nowych do 419 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w ciągu 11 miesięcy br. W tym okresie zarejestrowano aż 915 pojazdów z logo niemieckiego producenta (32,4% udział w rynku), z czego prawie połowa reprezentowała kategorię MINI –456 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autobusów turystycznych (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Sporo sprowadzamy też autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno ze starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka dominuje na rynku używanych autobusów, aczkolwiek tylko w jednym segmencie jest liderem. To oczywiście kategoria MINI, gdzie zarówno wśród pojazdów nowych, jak i używanych Mercedes-Benz deklasuje konkurencję. W kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa (z wynikiem 202 szt. i udziałem 22%) wyprzedziła marka Renault i Setra, a w kategorii miejskiej (z wynikiem 128 szt. i udziałem 30%) –MAN . Także w segmencie turystycznym po obiecującym początku roku niemiecki producent spadł na trzecie miejsce –ponownie za Renault i Setra –z wynikiem 123 szt. i udziałem 16%.
Drugie miejsce z doskonałym rezultatem 437 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce Marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów międzymiastowych (221 szt.) oraz turystycznych (167 szt.), gdzie wyprzedziła dotychczasowych liderów –Setra i Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1. Pamiętajmy jednak, że z roku na rok siła francuskiej marki będzie słabnąć wraz z wiekiem wyprodukowanych przez laty autokarów.
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 399 egz. (14,1% udziału). Legendarny producent autokarów jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym (212 szt.) i turystycznym (137 szt.), a słabiej radzi sobie w kategorii pojazdów miejskich. Zajmuje w nim trzecie miejsce ale ma (głównie z modelem S 315 NF) znacznie dalej do liderów rejestrując 44 sztuki. . Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –czołówkę samotnie goni MAN z wynikiem 248 szt., a za nim ciągnie cały peleton marek z VDL na czele (z wynikiem 143 szt.) Podsumowując –sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra są niezagrożone.