Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-10.2012)

infobus
21.11.2012 15:24
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu 10. miesięcy br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie  2 570 pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 45 szt. mniej niż przed rokiem (- 1,7%). W tej grupie znalazło się 2539 autobusów o DMC powyżej 3,5t, czyli jest to zdecydowana większość. Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ubiegłego roku. Czy to oznacza koniec boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej? Niekoniecznie, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczne kupowane pod kątem EURO 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz. Ponadto widać ożywienie wśród pojazdów międzymiastowych, które prezentują najważniejszy segment na wtórnym rynku , podczas gdy w zestawieniu nowych autobusów prezentują się bardzo słabo. Podsumowując –w ciągu 10. miesięcy br. najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w następujących segmentach:
– międzymiastowych –854 szt., czyli o 31 szt. więcej niż przed rokiem (+ 3,8%);
– turystycznym –710 szt., czyli o 74 szt. mniej niż przed rokiem (- 9,4%);
– MINI –608 szt., czyli o 23 szt. mniej niż przed rokiem (- 3,6%);
– miejskim –369 szt., czyli o 6 szt. mniej niż przed rokiem (- 1,6%);
– szkolnym –3 szt., czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem, kiedy zaimportowano dwa gimbusy.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają takie autobusy używane. Liczba ich rejestracji przewyższa kilkakrotnie poziom rejestracji nowych w omawianych segmentach. W ciągu 10 miesięcy br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to 11 razy więcej, a wśród turystycznych –ponad trzy razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się ponad dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (402 szt. nowych do 369 szt. używanych).
 W okresie od stycznia do października br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w ciągu 10 miesięcy br. W tym okresie zarejestrowano aż 843 pojazdy z logo niemieckiego producenta (32,8% udział w rynku), z czego ponad połowa reprezentowała kategorię MINI –424 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autobusów turystycznych (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Stosunkowo najmniej sprowadzamy autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno ze starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka na rynku używanych autobusów sprowadzanych z zagranicy zdecydowanie wyprzedziła wszystkich swoich konkurentów i została niekwestionowanym liderem w dwóch segmentach: MINI z udziałem 70% (!) i miejskim z udziałem 31%. W kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa (z wynikiem 186 szt. i udziałem 22%) wyprzedziła marka Renault i Setra. Po tegorocznych wakacjach do kompletu zwycięstw niemieckiemu producentowi brakuje także segmentu turystycznego, gdzie firma spadła na trzecie miejsce –za Renault i Setra –z wynikiem 112szt. i udziałem 16%.
Lista rankingowa marek na wtórnym rynku autobusów w Polsce
Drugie miejsce z doskonałym rezultatem 398 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce Marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów międzymiastowych (202 szt.) oraz turystycznych (151 szt.), gdzie wyprzedziła dotychczasowych liderów –Setra i Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1.
Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-10.2012)
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 367 egz. (14,3% udziału). Legendarny producent autokarów jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym (196 szt.) i turystycznym (127 szt.), a także zaskakująco dobrze radzi sobie w kategorii pojazdów miejskich (głównie z modelem S 315 NF). Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –peleton pozostałych marek prowadzi MAN z wynikiem 216 szt., a następnie jest VDL (129 szt.). Takie wyniki oznaczają, że sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra są niezagrożone.