Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-09.2012)

infobus
10.10.2012 21:59
W okresie od stycznia do września br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 2 393 pojazdy.
W ciągu trzech kwartałów br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 2 393 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 86 szt. mniej niż przed rokiem (- 3,6%). W tej grupie znalazło się 2279 autobusów o DMC powyżej 3,5t. Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ubiegłego roku. Czy to oznacza koniec boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej? Niekoniecznie, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczne kupowane pod kątem EURO 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz. Podsumowując –w ciągu 9 miesięcy br. najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w następujących segmentach:
– międzymiastowych –766 szt., czyli o 41 szt. więcej niż przed rokiem (+ 5,7%);
– turystycznym –655 szt., czyli o 94 szt. mniej niż przed rokiem (- 12,6%);
– MINI –528 szt., czyli o 48 szt. mniej niż przed rokiem (- 8,3%);
– miejskim –337 szt., czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem (- 1,2%);
– szkolnym –3 szt., czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem, kiedy zaimportowano dwa gimbusy.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają takie autobusy używane.Liczba ich rejestracji przewyższa kilkakrotnie poziom rejestracji nowych w omawianych segmentach. W ciągu 9 miesięcy br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to prawie 11 razy więcej, a wśród turystycznych –blisko trzy razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się ponad dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (354 szt. nowych do 337 szt. używanych).
Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-09.2012)
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w ciągu 9 miesięcy br. W tym okresie zarejestrowano aż 756 pojazdów z logo niemieckiego producenta (32,8% udziału w rynku), z czego prawie połowa reprezentowała kategorię MINI –371 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autokarów (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Stosunkowo najmniej sprowadzamy autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno z starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka na rynku używanych autobusów sprowadzanych z zagranicy zdecydowanie wyprzedziła wszystkich swoich konkurentów i została niekwestionowanym liderem w dwóch segmentach: MINI z udziałem 71% (!) i miejskim z udziałem 37%. W  kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa wyprzedziła marka Renault, a Setra osiągnęła taki sam poziom rejestracji –170 szt. Po tegorocznych wakacjach do kompletu zwycięstw niemieckiemu producentowi brakuje także segmentu turystycznego, gdzie firma spadła na trzecie miejsce –za Renault i Setra –z udziałem 16%.
Drugie miejsce –z wynikiem 362 szt. –utrzymuje marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i to nie chodzi tutaj o modele Master w segmencie MINI. Okazuje się, że marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów turystycznych (141 szt.), a także w segmencie międzymiastowym (186 szt.), gdzie wyprzedziła dotychczasowego lidera – Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1. 
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 326 egz. Legendarny producent autokarów jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym i turystycznym, a także zaskakująco dobrze radzi sobie w kategorii pojazdów miejskich (głównie z modelem S 315 NF). Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –peleton pozostałych marek prowadzi MAN z wynikiem 186 szt. Takie wyniki oznaczają, że sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra są niezagrożone.
Tabela 1. Rejestracje używanych autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2012 r. –wg marek
Lp.
MARKA
01-09.2012 r.
udział [%]
01-09.2011 r.
udział [%]
1
MERCEDES-BENZ
756
32.8%
767
32.1%
2
RENAULT
362
15.7%
383
16%
3
SETRA
326
14.1%
329
13.7%
4
MAN
186
8.1%
241
10.1%
5
VDL
121
5.2%
103
4.3%
6
IVECO-IRISBUS
92
4. %
100
4.2%
7
inni
464
20,1%
470
19,6%
RAZEM
2307
100%
2393
100%
źródło: PZPM &JMK analizy na podstawie CEP (MSW)