Pierwsze rejestracje używanych autobusów w Polsce (01-08.2012)
W okresie od stycznia do sierpnia br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy zaimportowali łącznie 2041 pojazdów.
Najnowszy raport o rejestracjach autobusów w Polsce przygotowano we współpracy firm „JMK analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych o pierwszych rejestracjach autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W okresie od stycznia do sierpnia br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy zaimportowali łącznie 2041 pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 72szt. mniej niż przed rokiem (- 3,4%). W tej grupie znalazło się 2015 autobusów o DMC powyżej 3,5t. Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ubiegłego roku. Czy to oznacza koniec boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej? Niekoniecznie, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczny kupowane pod kątem EURO 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz. Podsumowując –w ciągu 8 miesięcy br. najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w następujących segmentach:
– turystycznym –604 szt., czyli o 85 szt. mniej niż przed rokiem (- 12,3%);
– międzymiastowych –647 szt., czyli o 30 szt. więcej niż przed rokiem (+ 4,7%);
– MINI –460 szt., czyli o 55 szt. mniej niż przed rokiem (- 10,7%);
– miejskim –313 szt., czyli o 22 szt. więcej niż przed rokiem (+ 7,6%);
– szkolnym –3 szt., czyli o 2 szt. więcej niż przed rokiem, kiedy zaimportowano jednego gimbusa.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają autobusy używane, a liczba rejestracji pojazdów międzymiastowych i turystycznych przewyższa kilkakrotnie poziom nowych rejestracji. W ciągu 8 miesięcy br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to aż o ponad 10 razy więcej, a wśród turystycznych –blisko trzy razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się ponad półtrora razy więcej zagranicznych używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (334 szt. nowych do 313 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w ciągu 8 miesięcy br. W tym okresie zarejestrowano aż 669 pojazdów z logo niemieckiego producenta (32,9% udziału w rynku), z czego prawie połowę uplasowało się w kategorii MINI –324 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autokarów (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Stosunkowo najmniej sprowadzamy autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno z starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka na rynku używanych autobusów sprowadzanych z zagranicy zdecydowanie wyprzedziła wszystkich swoich konkurentów i została niekwestionowanym liderem w dwóch segmentach: MINI z udziałem 71% (!) i miejskim z udziałem 32%. W sierpniu br., w kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa wyprzedzili dwaj stali konkurenci: Setra i Renault. Po wakacjach do kompletu zwycięstw brakuje też teraz segmentu turystycznego, gdzie firma zajęła trzecie miejsce –za Renault i Setra –z udziałem 17%. To najlepiej pokazuje jakim zaufaniem wśród polskich przewoźników cieszy się marka Mercedes-Benz.
Drugie miejsce –z wynikiem 305 szt. –ponownie objęła marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i to nie chodzi tutaj o modele Master w segmencie MINI. Okazuje się, że marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów turystycznych (117 szt.), a także w segmencie międzymiastowym (155 szt.), gdzie w sierpniu wyprzedziła dotychczasowego lidera – Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1.
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra z wynikiem 291 egz. Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –peleton pozostałych marek prowadzi MAN z wynikiem 172 szt. Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusów używanych po 8 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).