Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje używanych autobusów od stycznia do sierpnia 2013 roku

infobus
19.09.2013 09:51
Po ośmiu miesiącach 2013 r. utrzymuje się wzrost liczby pierwszych rejestracji sprowadzonych do Polski używanych autobusów (+12,1%). Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 2288 szt. takich pojazdów, z czego zdecydowana większość o DMC powyżej 3,5t.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –sierpień 2013 r. odnotowaliśmy kontynuację dobrej sytuacji na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski, na którym cały czas utrzymuje się wzrost liczby pierwszych rejestracji. Przewoźnicy sprowadzili łącznie 2288 szt. pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 247 szt. więcej niż przed rokiem (+12,1%). Rynek używanych autobusów przywiezionych spoza Polski niezmiennie zdominowany jest przez segmenty międzymiastowy i turystyczny –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. Po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek używanych autobusów z zagranicy. Tutaj segmenty turystyczny i międzymiastowy notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 12,7% i 12,4%) i skalą rejestracji deklasują swoje odpowiedniki na rynku pierwotnym. Podobnie jest z minibusami –wśród nowych pojazdów ten segment jest „na minusie”, a wśród używanych – „na plusie”(+23%)! Tej reguły nie potwierdzają tylko autobusy miejskie, gdzie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (-33,2%) panuje wyraźny marazm, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transzę unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swoje nowego taboru.
Pierwsze rejestracje używanych autobusów od stycznia do sierpnia 2013 rokuPierwsze rejestracje używanych autobusów od stycznia do sierpnia 2013 roku
Podsumowując: w ciągu ośmiu miesięcy 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych kategoriach następujące liczby używanych autobusów:
– międzymiastowych –724 szt., czyli o 80 szt. więcej niż przed rokiem (+12,4%);
– turystycznych –682 szt., czyli o 77 szt. więcej niż przed rokiem (+12,7%);
– MINI –566 szt., czyli o 106 szt. więcej niż przed rokiem (+23%);
– miejskich –209 szt., czyli o 104 szt. mniej niż przed rokiem (-33,2%);
– szkolnych –7 szt., czyli o 4 szt. więcej niż przed rokiem(+133,3%).
Lista rankingowa marek
W ciągu ośmiu miesięcy br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. Od stycznia –sierpnia 2013 r. zarejestrowano 649 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –340 szt., gdzie marka ma blisko 60% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent to IVECO-Irisbus, który ma zaledwie 14% udział w tym segmencie. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. W innych segmentach Mercedes zajmuje: – drugie miejsce w kategorii turystycznej (głównie dzięki doskonałej sprzedaży taki modeli jak Tourismo czy O404);- także drugie miejsce wśród autobusów miejskich (polscy klienci kupują głównie takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro) i trzecie miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy tej marki jak Conecto czy Integro.
Kolejne miejsce w rankingu autobusów używanych z rezultatem 388 szt. utrzymuje Renault. Francuska marka –istniejąca już tylko na rynku wtórnym – ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki jej popularność w naszym kraju stale rośnie. Marka jest liderem w aż dwóch strategicznych kategoriach: wśród autobusów międzymiastowym ( 188 szt.) oraz wśród pojazdów turystycznych (130 szt.) Reszta to przeważnie pojazdy z klasy MINI z modelem Master na czele.
Trzecią pozycję na podium ma kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 289 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugim miejscu w kategorii pojazdów międzymiastowym (156 szt.) oraz zajmuje trzecią pozycję w kategorii turystycznej (103 szt.) Zazwyczaj po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce była dość długa przerwa, ale nie w tym roku. Liderów próbują dogonić trzy marki: MAN, VDL i Iveco. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji używanych autobusów o 31 szt. w porównaniu do 2012 r., natomiast druga –aż o 60 szt. MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w segmencie turystycznym). Natomiast holenderski VDL ma trzecie miejsce w segmencie turystycznym z nieśmiertelną rodziną pojazdów Bova Futura. Zamykająca grupę pościgową marka Iveco również zanotowało wzrost importu swoich autobusów do Polski (o 74 szt.), wypracowując ten sukces w kategoriach MINI, międzymiastowej i turystycznej.
Za niemieckim, holenderskim i włoskim producentem ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z Van Hool (57) i Neoplan (57) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.