Pierwsze rejestracje nowych autobusów w Polsce (01-10.2012)
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dziesięciu miesięcy br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 10,3%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 1024 autobusy, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli aż o 117 szt. mniej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do sierpnia, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do października wpłynęły na jego zahamowanie. I ostatecznie na jesień rynek znalazł się na minusie. Warto podkreślić, że rok temu, tylko we wrześniu zarejestrowano 164 autobusy, w tym aż 125 szt. pojazdów miejskich. Natomiast tegoroczny wrzesień był bardzo słaby –zarejestrowano wówczas zaledwie 61 wszystkich autobusów. Trochę lepiej wypadało porównanie października, gdzie w zeszłym roku było to suma 110 szt., a w tym 94 szt. Jednak zestawienie poszczególnych miesięcy wyraźnie pokazuje, że do maja br. na polskim rynku autobusowym –szczególnie w kategorii autokarów –panowała świetna koniunktura, która zakończyła się w sierpniu, kiedy rynek zaczął notować ujemny bilans w porównaniu do 2011 r. To załamanie jest to efekt negatywnego oddziaływania segmentu autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem. Spadek w tej grupie w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, zbliżył się do – 40%. I niestety ta tendencja cały czas się pogłębiała.
Szacujemy, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja w najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 402 pojazdy –czyli aż o 262 egz. (- 39,5%) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spodziewamy się, że spadkowy trend będzie się jeszcze nasilał z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w ciągu 10 miesięcy br. nowych autobusów miejskich zarejestrowały następujące miasta: UM Białystok –35 szt.;MPK Lublin i Kraków po 30 szt., PKM Świerklaniec i Wałbrzych po–20 szt. MPK Kielce –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań – 15 szt., KM Płock –15 i MZK Biała Podlaska i Puławy oraz PKM Gliwice po 12 szt.
Natomiast paradoksalnie w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez 8 miesięcy br. We wrześniu ich połączone siły skapitulowały przed rosnącym, ujemnym bilansem segmentu pojazdów miejskich. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano od stycznia do października br. 314 pojazdów, czyli o 7,2% więcej niż przed rokiem. Bardzo dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie w ciągu 10 miesięcy br. zarejestrowano łącznie aż 232 autokary! To o 107 szt. więcej niż przed rokiem (+ 85,6%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.
W segmencie autobusów międzymiastowych od stycznia do października br. zarejestrowano 74 pojazdów, czyli o 25,4% więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu. W przyszłości –wzorem naszych sąsiadów –być może będzie strategiczny dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych, ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2012 r. CEP zarejestrował dwa gimbusy marki Autosan, a w zeszłym roku –żadnego. Jak widać tego typu fabrycznie nowe pojazdu cieszą się śladowym zainteresowaniem gmin, które zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu dzieci inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej.
Podsumowując –polski rynek autobusów w sierpniu przekroczył poziom zero i rozpoczął się czas dekoniunktury. Jak pokazują dane z października kryzys pogłębia się coraz bardziej. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych wraz z autobusami międzymiastowymi oraz MINI osiągnęły swoje maksimum i teraz zostały zepchnięte do defensywy przez pogrążony w kryzysie segment miejski, który z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, zresztą doskonałego rezultatu. Podtrzymujemy wcześniejszą ocenę i na zakończenie roku spodziewamy się ogólnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt.
Po 10. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 301 autobusów (331 wliczając również zabudowy podwozi rejestrowane pod inną marką). To wynik słabszy o 17,5% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 29,4-procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 10. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (54 szt.) przed Auto-Cuby (31 szt.) i Mercus (31 szt.) Wracając do rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 221 szt. (21,6% udziału), trzecią pozycję ma Autosan (65 szt. i 6,4% udziału), a czwartą – MAN (62 szt. i 6,1% udziału).
Inaczej szczyt listy rankingowej wygląda gdy firmy zabudowujące ująć odrębnie. Wtedy Solaris stoi na szczycie podium z wynikiem 221 szt. przed Mercedes-Benz (162 szt. i 15,8%) i Autosanem. Dalsza klasyfikacja przedstawia się podobnie jak w przypadku marek.