Pierwsze rejestracje nowych autobusów w Polsce (01-09.2012)
W okresie od stycznia do września br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej.
W ciągu trzech kwartałów br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli aż o 101 szt. mniej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do końca sierpnia, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do września wpłynęły na jego zahamowanie. Warto podkreślić, że rok temu, tylko we wrześniu zarejestrowano 164 autobusy, w tym aż 125 szt. pojazdów miejskich. W tym porównaniu tegoroczny wrzesień wypadł bardzo słabo z łącznym wynikiem zaledwie 61 szt. To załamanie koniunktury to efekt oddziaływania segmentu autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem Tutaj spadek w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku przekroczył już – 42 %. I niestety ta tendencja cały czas się pogłębiała. Szacujemy, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja w najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 354 pojazdy –czyli aż o 259 egz. (- 42,25%) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w ciągu 9 miesięcy br. nowych autobusów miejskich zakupiły następujące miasta: UM Białystok –35 szt.; MPK Lublin –30 szt., MPK Kraków –30 szt., PKM Świerklaniec –18 szt. MPK Kielce –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań – 15 szt., KM Płock – 15i MZK Biała Podlaska –12 szt.
Natomiast w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez 8 miesięcy br. We wrześniu ich połączone siły skapitulowały przed rosnącym, ujemnym bilansem segmentu pojazdów miejskich. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 281 pojazdów, czyli o 12,4% więcej niż przed rokiem. Co ważne tutaj liczba rejestracji od sierpnia br. wykazuje tendencję rosnącą. Bardzo dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do września br. zarejestrowano łącznie aż 226 autokarów! To o 101 szt. więcej niż przed rokiem (+ 80,8%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.
W segmencie autobusów międzymiastowych w ciągu 9 miesięcy br. zarejestrowano 67 pojazdów, czyli o 55,8% więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu rynku. W przyszłości –wzorem naszych sąsiadów –być może stanie się on strategicznym segmentem dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2012 r. CEP zarejestrował dwa gimbusy marki Autosan, a w zeszłym roku –żadnego. Jak widać tego typu fabrycznie nowe pojazdu cieszą się śladowym zainteresowaniem gmin, które zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu dzieci inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej.
Podsumowując –polski rynek autobusów po 9 miesiącach br. przekroczył poziom zero i rozpoczął się czas dekoniunktury. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych wraz z autobusami międzymiastowymi oraz MINI osiągnęły swoje maksimum i teraz zostały zepchnięte do defensywy przez pogrążony w kryzysie segment miejski, który z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, zresztą doskonałego rezultatu. Podtrzymujemy wcześniejszą ocenę i na zakończenie roku spodziewamy się ogólnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt.
Lista rankingowa marek
Po 9. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 265 autobusy. To wynik słabszy o 22,5% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 28,5-procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 9. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (48 szt.) przed Mercus (29 szt.) i Auto Cuby (28 szt.). Wracając do rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 200 szt. (21,5% udziału), trzecią pozycję ma Autosan (62 szt. i 6,7% udziału), a czwartą – MAN (60 szt. i 6,5% udziału).
Tabela 1. Rejestracje nowych autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2012 r –wg marek.
Lp.
|
MARKA
|
01-09.2012 r.
|
udział [%]
|
01-09. 2011 r.
|
udział [%]
|
1
|
MERCEDES-BENZ
|
265
|
28,5%
|
342
|
33,2%
|
2
|
SOLARIS
|
200
|
21,5%
|
248
|
24,1%
|
3
|
AUTOSAN
|
62
|
6,7%
|
115
|
11,2%
|
4
|
MAN
|
60
|
6,5%
|
83
|
8,1%
|
5
|
SETRA
|
53
|
5,7%
|
30
|
2,9%
|
6
|
IVECO-IRISBUS
|
48
|
5,2%
|
43
|
4,2%
|
7
|
VAN HOOL
|
38
|
4,1%
|
18
|
1,8%
|
8
|
INNI
|
204
|
21,9%
|
152
|
14,7%
|
∑
|
RAZEM
|
930
|
100,0%
|
1031
|
100,0%
|
źródło: PZPM &JMK analizy na podstawie CEP (MSW)