Pierwsze rejestracje nowych autobusów w Polsce (01-08.2012)
W okresie od stycznia do sierpnia br. odnotowaliśmy tylko symboliczny wzrost (+ 0,23%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 869 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej
Najnowszy raport o rejestracjach autobusów w Polsce przygotowano we współpracy firm „JMK analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych o pierwszych rejestracjach autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W okresie od stycznia do sierpnia br. odnotowaliśmy tylko symboliczny wzrost (+ 0,23%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 869 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli tylko o 2 szt. więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do końca lipca, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do sierpnia wpłynęły na jego zahamowanie. Największe oddziaływanie na tę sytuację ma strategiczny segment autobusów miejskich, gdzie spadek w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku przekroczył –31%. I niestety ta tendencja będzie dalej się pogłębiała. Szacujemy, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja na najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, gdzie do tej pory zarejestrowano 334 pojazdy –czyli o 154 egz. (- 31,55%) mniej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w ciągu 8 miesięcy br. nowych autobusów miejskich zakupiły następujące miasta: UM Białystok –35 szt.; MPK Kraków –30 szt., MPK Lublin –30 szt., MPK Kielce –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań – 15 szt., PKM Świerklaniec –15 szt., MZK Biała Podlaska –12 szt., MZK Puławy –10 szt., i MZA Warszawa -10 szt.
Natomiast w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez 8 miesięcy br.. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 254 pojazdy, czyli o 17,16% więcej niż przed rokiem. Co ważne tutaj liczba rejestracji wykazuje tendencję rosnącą. Bardzo dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do sierpnia br. zarejestrowano łącznie aż 218 autokarów! To o 95 szt. więcej niż przed rokiem (+ 77,24%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.
I segment autobusów międzymiastowych, gdzie w ciągu 8 miesięcy br. zarejestrowano 61 pojazdy, czyli o 52,5% więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu rynku. W przyszłości –wzorem naszych sąsiadów –być może stanie się on strategicznym segmentem dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych. Ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2012 r. CEP zarejestrował dwa gimbusy marki Autosan, a w zeszłym roku –żadnego. Jak widać tego typu fabrycznie nowe pojazdu cieszą się śladowym zainteresowaniem gmin, które zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu dzieci inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej.
Podsumowując –polski rynek autobusów po 8 miesiącach br. cały czas notuje jeszcze bilans dodatni w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych zanotował już swoje maksimum i jego przewaga do zeszłorocznych wyników przestała się zwiększać. Natomiast segment miejski z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, zresztą doskonałego rezultatu. Dlatego na zakończenie roku spodziewamy się generalnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt.
Lista rankingowa marek
Po 8. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 248 autobusów. To wynik słabszy o 19,7% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 28,5procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 8. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (47 szt.) przed Auto Cuby (27 szt.) i Mercus (27 szt.) Wracając do rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 184 szt. (21,2% udziału), trzecią pozycję ma MAN (60 szt. i 6,9% udziału), a czwartą –Autosan (54 szt. i 6,2% udziału). Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 8 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).