Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I połowie 2012 r.

infobus
11.07.2012 19:49
W okresie od stycznia do czerwca br. odnotowaliśmy wzrost (+ 6,37%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 735 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli o 44 szt. więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymuje się, ale dwucyfrowe spadki w lutym, maju i czerwcu wpłynęły na jego sukcesywne zmniejszanie.  Szacujemy, że w drugiej połowie roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja na strategicznym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, gdzie do tej pory zarejestrowano 284 pojazdów –czyli o 86 egz. (- 23,24%) mniej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w tym roku nowych autobusów miejskich zakupiły następujące miasta: UM Białystok –35 szt.; MPK Kraków –30 szt., MPK Kielce –27 szt., MPK Lublin –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań – 14 szt., MZK Biała Podlaska –12 szt.; PKM Świerklaniec –12 szt. i MZK Puławy –10 szt.  Natomiast w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez pierwsze półrocze. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 201 pojazdów, czyli o 14,86% więcej niż przed rokiem. Bardzo dobra sytuacja w tym roku panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do czerwca br. zarejestrowano łącznie aż 198 autokarów! To o 89 szt. więcej niż przed rokiem (+ 81,65%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.  I segment autobusów międzymiastowych, gdzie w ciągu 6 miesięcy br. zarejestrowano 52 pojazdy, czyli o 40,54 % więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu rynku. W przyszłości –wzorem naszych sąsiadów –być może stanie się on strategicznym segmentem dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych. Ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2011 r., jak i 2012 r. w CEP nie zrejestrowano ani jednego gimbusa. Ostatni ślad po tej kategorii sięga roku 2010, kiedy odnotowaliśmy tutaj sprzedaż 3 egzemplarzy. Podsumowując –polski rynek autobusów po 6 miesiącach br. cały czas notuje pozytywny bilans w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych zanotował już swoje maksimum i jego przewaga do zeszłorocznych wyników przestała się zwiększać. Natomiast segment miejski z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, doskonałego rezultatu. Dlatego na zakończenie roku spodziewamy się generalnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt.
Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I połowie 2012 r. Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I połowie 2012 r.
Lista rankingowa marek
Po 6. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 205 autobusów. To wynik słabszy o 9,3% niż przed rokiem. Marka ta skupiła 27,9 procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 6. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (38 szt.) przed Auto Cuby (25 szt.) i Mercus (21 szt.) Wracając do rankingu marek, drugie miejsce tutaj zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 181 szt. (24,6% udziału), a trzecie i czwarte odpowiednio: Setra (49 szt. i 6,7% udz.) oraz MAN (48 szt. i 6,5% udz.). Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 6 miesiącach br. Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 6 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).
Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I połowie 2012 r.