Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I kwartale 2012 roku
infobus
14.05.2012 23:20
Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I kwartale 2012 roku
Przedstawiamy najnowsze dane z autobusowego rynku w Polsce. Materiał przygotowano w wyniku współpracy firm „JMK – analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie analizy danych o pierwszych rejestracjach autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W I kwartale 2012 roku odnotowaliśmy nieznaczny wzrost o 5,3% liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 359 autobusów, czyli o 18 szt. więcej niż rok wcześniej. W tej grupie niemal wszystkie autobusy (355 szt.) mają DMC powyżej 3,5 t. Tegoroczne wyniki są potwierdzeniem naszych wcześniejszych prognoz o kończącym się boomie na „unijne”autobusy w Polsce. Po latach wzrostu sprzedaży dzięki dofinansowaniu ze strony Regionalnych Programów Operacyjnych, Infrastruktura i Środowisko i Rozwoju Polski Wschodniej nadszedł czas na ograniczenie popytu na nowe autobusy miejskie. I to widać w I kwartale br. Segment pojazdów miejskich wyraźnie osłabł, a pozytywny bilans w porównaniu z 2011 r. jest zasługą w zasadzie jednej kategorii –autobusów turystycznych, która przed EURO 2012 przeżywają prawdziwy boom inwestycyjny.
W segmencie miejskim polscy przewoźnicy zarejestrowali o 31 pojazdów (- 15,2%) mniej niż I kwartale 2011 roku. Najwięcej miejskich autobusów odebrał Kraków –30 szt. (marki Solaris), Białystok –17 szt. (marki Solaris), Kielce –16 szt. (marki Solaris), Lublin –17 szt. ( 8 szt. marki Autosan i 7 szt. Mercedes-Benz) i Puławy –10 szt. (marki Solbus). Zdecydowanym liderem miejskiego rynku po I kwartale br. jest firma Solaris Bus &Coach z wynikiem 103 egzemplarzy (60% udziału w miejskim rynku). Generalnie w tym roku spodziewamy się zdecydowanie mniejszej sprzedaży w tej kategorii niż w 2011 r. Wówczas rynek wchłonął aż 938 autobusów. Natomiast w tym roku ten strategicznym dla polskiego rynku segmencie osiągniemy prawdopodobnie pułap ok 550 –650 szt. Decydujący wpływ na ostateczny wyniki i strukturę sprzedaży w tej kategorii będą miały dwa największe tegoroczne kontrakty na autobusy miejskie, czyli zamówienie MZA Warszawa na 105 autobusów i ZTM Rzeszów na 80 autobusów.
Minimalny spadek rejestracji po 3 miesiącach br. odnotowaliśmy także w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC) –z poziomu 100 szt. w I kwartale 2011 r. do 88 szt. w I kwartale br. (- 12%). Co ciekawe także w tegorocznym imporcie używanych autobusów widać wyraźne zmniejszenie popytu w tym segmencie. To może świadczyć o nasyceniu się polskiego rynku tego typu pojazdami. Przypomnijmy, że w zeszłym roku w Polsce zarejestrowano aż 387 szt. minibusów (a rok wcześniej 415 szt.!) Do tego dodajmy jeszcze 751 szt. używanych pojazdów zaimportowanych w zeszłym roku. To zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijająca się kategoria na autobusowym rynku w ostatnich latach, ale teraz następuje tutaj spowolnienie sprzedaży. Zobaczymy na jak długo. Zdecydowanym liderem wśród minibusów jest marka Mercedes-Benz, która osiągnęła aż 76% udziału w tym segmencie.
Natomiast bardzo dobra sytuacja po I kwartale br. panuje w segmencie pojazdów turystycznych, gdzie zarejestrowano łącznie 60 autokarów. To aż o 42 szt. więcej niż przed rokiem (+ 233%)! Na tak dobry wynik wpłynęły zakupy nowych autokarów związanych z EURO 2012 i to zarówno służących do bezpośredniej obsługi Mistrzostw, jak i do przewozu VIP-ów czy dziennikarzy. Jednym z głównych beneficjantów tych piłkarskich kontraltów są dwie marki: Mercedes-Benz oraz Setra. Liderami w turystycznym segmencie po I kwartale br. są Mercedes-Benz i Van Hool, który cały czas realizuje ogromny kontrakt na 50 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.. Drugie miejsce ex aequo mają Setra i SOR.
I segment autobusów międzymiastowych, gdzie po I kwartale br. mamy także bardzo dobre wyniki. W pierwszych miesiącach br. zarejestrowano tutaj o 100% więcej autobusów niż rok wcześniej (łącznie 38 szt.) Na pierwszy miejscu znajduje się tutaj marka Iveco-Irisbus, która realizuje dostawy dla firmy Mobilis w ramach pakietu inwestycyjnego w PKS-ach. Taki pozytywy bilans być może oznacza koniec kilkuletniego już trendu spadkowego w tej kategorii. Na zakończenie pozostaje segment pojazdów szkolnych. W 2011 roku, jak i w I kwartale br. w CEPIK nie zrejestrowano ani jednego gimbusa. Ostatni ślad po tej kategorii sięga roku 2010, kiedy odnotowaliśmy tutaj sprzedaż 3 egzemplarzy.
Podsumowując –osiągnięty w 2011 r. rezultat (1561 szt.) to najwyższy punkt na fali wznoszącej sprzedaż autobusów w Polsce po „kryzysowym dołku”z 2009 roku. Niestety, unijne projekty się kończą, co oznacza „chude lata”dla polskiego rynku. I to właśnie widać po wynikach I kwartału 2012 roku. Koniunktura w strategicznym segmencie autobusów miejskich zaczyna słabnąć, a związany z EURO 2012 wzrost w segmencie turystycznym nie jest w stanie pociągnąć całego rynku, aby uzyskać lepszy wynik niż w zeszłym roku. Dlatego na kolejny rekordy w sprzedaży musimy cierpliwie poczekać na następną turę pieniędzy z Programów Regionalnych i Infrastrukturalnych, które ruszą w latach 2014 –2020. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów teraz czeka nas czas ograniczenia taborowych inwestycji i mocne zaciskanie pasa. Z prognoz JMK wynika, że w roku 2012 zostanie zrejestrowanych ok. 1100 szt. wszystkich autobusów (czyli o ok 30% mniej niż w 2011 roku), a w strategicznym miejskim segmencie osiągniemy pułap ok 550 –650 szt. Tegoroczną rewelacją będzie segment autobusów turystycznych, gdzie najprawdopodobniej odnotujemy rekordową sprzedaż na poziomie aż 200 autokarów!
Lista rankingowa
W I kwartale 2012 roku liderem autobusowego rynku w Polsce została firma Solaris Bus &Coach. Dzięki zarejestrowaniu 103. autobusów (o 26 szt. / 33,8% więcej niż rok wcześniej) wielkopolska marka osiągnęła udział w całym rynku poziomie 28,7%, w tym aż 60% w segmencie miejskim. Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 95. zarejestrowanych autobusów (- 48 szt. / – 33,6% w porównaniu z 2011 rokiem) uplasowała się marka Mercedes-Benz. Warto tutaj wspomnieć, że w danych rejestracyjnych CEPIK pod marką Mercedes-Benz mamy zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i licznych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Tutaj w I kwartale br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (20 szt.) przed Auto Cuby, Mercus, Polster, Bus Prestige i Automet. Do tej pory ich wyniki albo w ogóle nie były ujęte w statystykach, albo występowały jako osobne marki. Teraz zostały one zgrupowane i „pracują”na rzecz dostawcy konkretnego podwozia albo furgonu bazowego. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku innych globalnych marek jak Iveco -Irisbus czy Volkswagen.
Ex aequo na trzeciej pozycji w rankingu znajduje się MAN także z wynikiem 28 szt. (o 3 szt. mniej niż przed rokiem / – 12%) i Iveco-Irisbus z wynikiem 28 szt. (o 6 szt. więcej niż przed rokiem / + 27,3%) . Czwarte miejsce zajmuje Autosan z wynikiem 23 zarejestrowanych autobusów (- 9 szt. / – 28,1% w porównaniu do I kwartału 2011 roku). Tuż za producentem z Sanoka znalazł się Solbus z świetnym rezultatem 22 szt. (+ 18 szt. / + 450%(!) To wygląda na wielki powrót firmy z Solca Kujawskiego do autobusowej czołówki. Wymienione marki wyraźnie przekroczyły poziom 20 zarejestrowanych autobusów. Grupę liderów „goni”: Van Hool, SOR, Setra, Volkswagen, VDL, Opel, Ford, Isuzu oraz Scania, Fiat, Volvo, Automet, Irizar, MAZ i Renault.
Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 3 miesiącach br. Więcej danych o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).