Pierwsze rejestracje nowych autobusów w I kwartale 2012 roku
Przedstawiamy najnowsze dane z autobusowego rynku w Polsce. Materiał przygotowano w wyniku współpracy firm „JMK – analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie analizy danych o pierwszych rejestracjach autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W I kwartale 2012 roku odnotowaliśmy nieznaczny wzrost o 5,3% liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 359 autobusów, czyli o 18 szt. więcej niż rok wcześniej. W tej grupie niemal wszystkie autobusy (355 szt.) mają DMC powyżej 3,5 t. Tegoroczne wyniki są potwierdzeniem naszych wcześniejszych prognoz o kończącym się boomie na „unijne”autobusy w Polsce. Po latach wzrostu sprzedaży dzięki dofinansowaniu ze strony Regionalnych Programów Operacyjnych, Infrastruktura i Środowisko i Rozwoju Polski Wschodniej nadszedł czas na ograniczenie popytu na nowe autobusy miejskie. I to widać w I kwartale br. Segment pojazdów miejskich wyraźnie osłabł, a pozytywny bilans w porównaniu z 2011 r. jest zasługą w zasadzie jednej kategorii –autobusów turystycznych, która przed EURO 2012 przeżywają prawdziwy boom inwestycyjny.
W segmencie miejskim polscy przewoźnicy zarejestrowali o 31 pojazdów (- 15,2%) mniej niż I kwartale 2011 roku. Najwięcej miejskich autobusów odebrał Kraków –30 szt. (marki Solaris), Białystok –17 szt. (marki Solaris), Kielce –16 szt. (marki Solaris), Lublin –17 szt. ( 8 szt. marki Autosan i 7 szt. Mercedes-Benz) i Puławy –10 szt. (marki Solbus). Zdecydowanym liderem miejskiego rynku po I kwartale br. jest firma Solaris Bus &Coach z wynikiem 103 egzemplarzy (60% udziału w miejskim rynku). Generalnie w tym roku spodziewamy się zdecydowanie mniejszej sprzedaży w tej kategorii niż w 2011 r. Wówczas rynek wchłonął aż 938 autobusów. Natomiast w tym roku ten strategicznym dla polskiego rynku segmencie osiągniemy prawdopodobnie pułap ok 550 –650 szt. Decydujący wpływ na ostateczny wyniki i strukturę sprzedaży w tej kategorii będą miały dwa największe tegoroczne kontrakty na autobusy miejskie, czyli zamówienie MZA Warszawa na 105 autobusów i ZTM Rzeszów na 80 autobusów.
Minimalny spadek rejestracji po 3 miesiącach br. odnotowaliśmy także w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC) –z poziomu 100 szt. w I kwartale 2011 r. do 88 szt. w I kwartale br. (- 12%). Co ciekawe także w tegorocznym imporcie używanych autobusów widać wyraźne zmniejszenie popytu w tym segmencie. To może świadczyć o nasyceniu się polskiego rynku tego typu pojazdami. Przypomnijmy, że w zeszłym roku w Polsce zarejestrowano aż 387 szt. minibusów (a rok wcześniej 415 szt.!) Do tego dodajmy jeszcze 751 szt. używanych pojazdów zaimportowanych w zeszłym roku. To zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijająca się kategoria na autobusowym rynku w ostatnich latach, ale teraz następuje tutaj spowolnienie sprzedaży. Zobaczymy na jak długo. Zdecydowanym liderem wśród minibusów jest marka Mercedes-Benz, która osiągnęła aż 76% udziału w tym segmencie.
Natomiast bardzo dobra sytuacja po I kwartale br. panuje w segmencie pojazdów turystycznych, gdzie zarejestrowano łącznie 60 autokarów. To aż o 42 szt. więcej niż przed rokiem (+ 233%)! Na tak dobry wynik wpłynęły zakupy nowych autokarów związanych z EURO 2012 i to zarówno służących do bezpośredniej obsługi Mistrzostw, jak i do przewozu VIP-ów czy dziennikarzy. Jednym z głównych beneficjantów tych piłkarskich kontraltów są dwie marki: Mercedes-Benz oraz Setra. Liderami w turystycznym segmencie po I kwartale br. są Mercedes-Benz i Van Hool, który cały czas realizuje ogromny kontrakt na 50 nowych autokarów dla firmy PolskiBus.. Drugie miejsce ex aequo mają Setra i SOR.
I segment autobusów międzymiastowych, gdzie po I kwartale br. mamy także bardzo dobre wyniki. W pierwszych miesiącach br. zarejestrowano tutaj o 100% więcej autobusów niż rok wcześniej (łącznie 38 szt.) Na pierwszy miejscu znajduje się tutaj marka Iveco-Irisbus, która realizuje dostawy dla firmy Mobilis w ramach pakietu inwestycyjnego w PKS-ach. Taki pozytywy bilans być może oznacza koniec kilkuletniego już trendu spadkowego w tej kategorii. Na zakończenie pozostaje segment pojazdów szkolnych. W 2011 roku, jak i w I kwartale br. w CEPIK nie zrejestrowano ani jednego gimbusa. Ostatni ślad po tej kategorii sięga roku 2010, kiedy odnotowaliśmy tutaj sprzedaż 3 egzemplarzy.
Podsumowując –osiągnięty w 2011 r. rezultat (1561 szt.) to najwyższy punkt na fali wznoszącej sprzedaż autobusów w Polsce po „kryzysowym dołku”z 2009 roku. Niestety, unijne projekty się kończą, co oznacza „chude lata”dla polskiego rynku. I to właśnie widać po wynikach I kwartału 2012 roku. Koniunktura w strategicznym segmencie autobusów miejskich zaczyna słabnąć, a związany z EURO 2012 wzrost w segmencie turystycznym nie jest w stanie pociągnąć całego rynku, aby uzyskać lepszy wynik niż w zeszłym roku. Dlatego na kolejny rekordy w sprzedaży musimy cierpliwie poczekać na następną turę pieniędzy z Programów Regionalnych i Infrastrukturalnych, które ruszą w latach 2014 –2020. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów teraz czeka nas czas ograniczenia taborowych inwestycji i mocne zaciskanie pasa. Z prognoz JMK wynika, że w roku 2012 zostanie zrejestrowanych ok. 1100 szt. wszystkich autobusów (czyli o ok 30% mniej niż w 2011 roku), a w strategicznym miejskim segmencie osiągniemy pułap ok 550 –650 szt. Tegoroczną rewelacją będzie segment autobusów turystycznych, gdzie najprawdopodobniej odnotujemy rekordową sprzedaż na poziomie aż 200 autokarów!
Lista rankingowa
W I kwartale 2012 roku liderem autobusowego rynku w Polsce została firma Solaris Bus &Coach. Dzięki zarejestrowaniu 103. autobusów (o 26 szt. / 33,8% więcej niż rok wcześniej) wielkopolska marka osiągnęła udział w całym rynku poziomie 28,7%, w tym aż 60% w segmencie miejskim. Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 95. zarejestrowanych autobusów (- 48 szt. / – 33,6% w porównaniu z 2011 rokiem) uplasowała się marka Mercedes-Benz. Warto tutaj wspomnieć, że w danych rejestracyjnych CEPIK pod marką Mercedes-Benz mamy zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i licznych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Tutaj w I kwartale br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (20 szt.) przed Auto Cuby, Mercus, Polster, Bus Prestige i Automet. Do tej pory ich wyniki albo w ogóle nie były ujęte w statystykach, albo występowały jako osobne marki. Teraz zostały one zgrupowane i „pracują”na rzecz dostawcy konkretnego podwozia albo furgonu bazowego. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku innych globalnych marek jak Iveco -Irisbus czy Volkswagen.
Ex aequo na trzeciej pozycji w rankingu znajduje się MAN także z wynikiem 28 szt. (o 3 szt. mniej niż przed rokiem / – 12%) i Iveco-Irisbus z wynikiem 28 szt. (o 6 szt. więcej niż przed rokiem / + 27,3%) . Czwarte miejsce zajmuje Autosan z wynikiem 23 zarejestrowanych autobusów (- 9 szt. / – 28,1% w porównaniu do I kwartału 2011 roku). Tuż za producentem z Sanoka znalazł się Solbus z świetnym rezultatem 22 szt. (+ 18 szt. / + 450%(!) To wygląda na wielki powrót firmy z Solca Kujawskiego do autobusowej czołówki. Wymienione marki wyraźnie przekroczyły poziom 20 zarejestrowanych autobusów. Grupę liderów „goni”: Van Hool, SOR, Setra, Volkswagen, VDL, Opel, Ford, Isuzu oraz Scania, Fiat, Volvo, Automet, Irizar, MAZ i Renault.
Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 3 miesiącach br. Więcej danych o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).