Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje nowych autobusów od stycznia do maja 2012 r.

infobus
27.06.2012 17:49

Najnowszy raport o rejestracjach autobusów w Polsce przygotowano we współpracy firm „JMK analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych o pierwszych rejestracjach autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W okresie od stycznia do maja br. odnotowaliśmy dalszy wzrost (+ 13,7%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 629 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli o 76 szt. więcej niż rok wcześniej. W strategicznym dla polskiego rynku segmencie autobusów miejskich zarejestrowano 246 pojazdów –czyli o 54 egz. (- 18,0%) mniej niż analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast w pozostałych kategoriach panuje fala wzrostu sprzedaży. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 158 pojazdów, czyli o 10,4% więcej niż przed rokiem. Bardzo dobra sytuacja w tym roku panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do maja br. zarejestrowano łącznie aż 178 autokarów! To aż o 96 szt. więcej niż przed rokiem (+ 117,0%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów związanych z EURO 2012, jak i realizacja kontraktu na 50 nowych autokarów dla firmy PolskiBus. I segment autobusów międzymiastowych, gdzie w ciągu 5 miesięcy br. zarejestrowano tutaj 47 pojazdów, czyli o 67,9% więcej niż rok wcześniej. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2011 r., jak i 2012 r. w CEP nie zrejestrowano ani jednego gimbusa. Ostatni ślad po tej kategorii sięga roku 2010, kiedy odnotowaliśmy tutaj sprzedaż 3 egzemplarzy. Podsumowując –polski rynek autobusów po 5 miesiącach br. cały czas notuje pozytywny bilans w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych zanotował już swoje maksimum i jego przewaga do zeszłorocznych wyników nie powinna się już zwiększać. Natomiast segment miejski z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, doskonałego rezultatu. Ostatecznie spodziewamy się, że na koniec roku odnotujemy poziom rejestracji o ok. 20-25% niższy niż w 2011 r., kiedy sprzedano 1561 szt.

pierwsze_rejestracje_nowych_autobusw_w_maju_2012_roku_ab_page_1_760

Lista rankingowa marek
Po 5. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 170. Autobusów. To zapewniło jej udział na poziomie 27,03%. Pamiętajmy, że pod marką Mercedes-Benz mamy zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i licznych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Tutaj po 5 miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (25szt.) przed Auto Cuby i Mercus. Łącznie różne firmy zabudowujące podwozia Mercedesa sprzedały w tym roku razem 85 nowych minibusów. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 152 szt. (24,2% udziału), a trzecie – Setra z 47. zarejestrowanymi autokarami.

pierwsze_rejestracje_nowych_autobusw_w_maju_2012_roku_ab_page_2_760

Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 5 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).