Pierwsze rejestracje nowych autobusów od stycznia do lipca 2013 roku
W ciągu siedmiu miesięcy 2013 r. odnotowaliśmy spadek (-15,7%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. W okresie styczeń –lipiec krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 678 autobusów. Prawie wszystkie powyżej 3,5t DMC.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Bieżący rok rozpoczął się dla autobusów niezbyt korzystnie. Jedynie marzec i czerwiec zaprezentował przełamanie złej passy, przy czym w ostatnim miesiącu pierwszego półrocza pozytywny rezultat był tylko wynikiem przyspieszonych rejestracji przed zmianą przepisów. W lipcu ponownie odnotowaliśmy rezultat poniżej zeszłorocznych wyników.
Po siedmiu miesiącach jedynie w kategorii autobusów międzymiastowych nastąpił wzrost. Polscy przewoźnicy zarejestrowali w tym roku łącznie 75 szt. tego typu autobusów, czyli blisko 30% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Warto zauważyć, że coraz więcej też przewoźników zaczyna inwestować w bardziej komfortowy tabor takich marek jak Mercedes-Benz czy Setra, który do tej pory mogliśmy spotkać na turystycznych trasach. Teraz takie autokary pojawiają się również na międzymiastowych połączeniach.
Strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich sukcesywnie zmniejsza straty do zeszłorocznych wyników i obecnie różnica wynosi -57szt. (-18,8%). To efekt zakończenia realizacji kontraktów Autosana dla Rzeszowa i Lublina, a także kontynuacja dostaw Solarisa dla Bydgoszczy.
Także Mercedes-Benz ruszył z przekazaniami gazowych autobusów dla Rzeszowa. Przed nami jeszcze realizacja najważniejszych tegorocznych zamówień: 50 szt. miejskich pojazdów marki Mercedes-Benz dla MPK-Łódź oraz 36 szt. dla MZA Warszawa (20 autobusów marki Solbus SM12 oraz 16 przegubowych Solarisów Urbino 18). Nie rozstrzygnięto jeszcze kolejnego zamówienia stołecznego przewoźnika na 82 szt., który choć w mniejszej części zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku. Podsumowując –miejski segment ewidentnie przespał początek roku, natomiast liczba zamówionych pojazdów zapowiada „gorącą”końcówkę roku i dopiero wtedy będziemy mogli jednoznacznie określić ile wynosi strata do zeszłorocznego wyniku. Z kolei segment turystyczny w tym roku imponuje swoim potencjałem. Tutaj liczba rejestracji przekroczyła już poziom 140 szt., co jeszcze kilka lat temu było maksymalnym, rocznym poziomem dla tej kategorii. Teraz tą barierę z łatwością przekroczyliśmy już w lipcu, notując wynik 148 szt. To z jednej strony znacznie mniej niż w zeszłym roku (-30,1%), ale wówczas popyt kształtowały ogromne inwestycje związane z EURO 2012. Teraz takich znaczących wydarzeń brakuje, a mimo to polscy przewoźnicy coraz bardziej inwestują w swoje floty. Na pewno nie jest to ostatnie słowo turystycznej branży, gdyż przed nami jeszcze pięć miesięcy, a swoje inwestycje zapowiada szereg firm.
Na koniec kategoria autobusów MINI, które po dobrym styczniowym starcie znacząco przyhamowały i łącznie w ciągu siedmiu miesięcy br. polscy klienci zakupili 208 egzemplarzy, czyli o 22 szt. mniej niż przed rokiem (-9,6%). Najwięcej autobusów klasy MINI do tej pory zarejestrowano w powiecie wejherowskim (47), pruszkowskim (14) i w Warszawie (10).
Lista rankingowa marek
Po siedmiu miesiącach 2013 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 254 pojazdy –dokładnie tyle samo co przed rokiem. W tej grupie znalazło się 160 szt. autobusów kategorii MINI, gdzie niemiecki producent ma 77% udziału, tj. mniej o 2 punkty proc. niż przed rokiem. Tak mocna pozycja w tym segmencie zagwarantowała marce po raz kolejny prymat na całym krajowym rynku nowych autobusów. W prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 109 szt. wobec 183 szt. w analogicznym okresie 2012 roku. To najlepiej pokazuje jak słaby jest w tym roku segment pojazdów miejskich, w którym firma z Bolechowa jest niekwestionowanym liderem (m.in. dzięki dostawom dla MPK Kraków i MZK Bydgoszcz). Na trzecim miejscu uplasowały się ex aequo autobusy Autosan (41), który przyspieszając dostawy dla Rzeszowa i Lublina szybko pnie się w górę rankingu oraz typu SAM (41), które w zdecydowanej większości zostały zarejestrowane w Solcu Kujawskim. Czwarte miejsce zajmuje MAN (36), a tuż za nim jest Scania (33), która ten dobry rezultat zawdzięcza tylko sprzedaży autokarów Touring HD.
Podsumowując sytuację na autobusowym rynku po siedmiu miesiącach 2013 r. należy zwrócić uwagę, że cały czas utrzymuje się dwucyfrowy spadek liczby rejestracji w porównaniu do zeszłego roku. A przypomnijmy –nie był on wtedy rewelacyjny. W całym 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1279 szt. autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,1%). Co ważne –zeszłoroczny wynik w II połowie mocno ukształtowały fundusze unijne, które przełożyły się na wyższą sprzedaż w segmencie autobusów miejskich, a także realizacja warszawskiego kontraktu MZA na 105 szt. Teraz ponownie będą one oddziaływać na rynek, ale już nie w takiej skali. Biorąc pod uwagę półroczne wyniki i portfel nadchodzących zamówień spodziewamy się, że ten rok autobusy skończą na „minusie”. Negatywna tendencja na rynku utrzyma się do końca roku i jeżeli drugie półrocze byłoby zbliżone do analogicznego w 2012 roku to wcześniej przewidywane zmniejszenie rynku w całym roku mogłoby ograniczyć się do ok. 10%. To oznacza liczbę autobusowych rejestracji na poziomie ok. 1100 – 1200 szt.