Pierwsze rejestracje nowych autobusów 01-03.2013
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Ten rok nie najlepiej rozpoczął się dla autobusów. Po wyjątkowo słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie rynku niestety nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2011 r. W ciągu trzech miesięcy br. liczba rejestracji nowych autobusów wyniosła 294 szt. To aż o 65 szt. (-18,1%) mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne –od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. Różnice wartości liczbowych były bardzo zbliżone i w trzech kategoriach wyniosły dokładnie, tyle samo – 17 szt. Na słaby początek roku miał wpływ niski poziom dużych, unijnych kontraktów na dostawy autobusów miejskich. W tym roku jest ich zdecydowanie mniej niż w zeszłym. Wówczas też –szczególnie na początku roku –były realizowane zamówienia m.in. dla Białegostoku, Krakowa, Lublina, Rzeszowa, Szczecina i Puław, które zostały zawarte jeszcze w 2011 r. Teraz takich długofalowych dostaw brakuje, a te które są realizowane –kontrakty dla Krakowa, Bydgoszczy czy Rzeszowa są po prostu mniejsze niż rok temu. Dopiero co ogłoszone zamówienia, i powoli powstający portfel dostaw znajdzie swoje odbicie w dalszej części roku. Najważniejszymi tegorocznymi przetargami na dostawy autobusów miejskich jest kontrakt MZA Warszawa na 36 autobusów miejskich, a także zamówienia MPK Poznań (25 szt.) i PKM Gliwice (20 szt.). Kwartalny spadek liczby rejestracji to także efekt mniejszej liczby sprzedanych autobusów turystycznych, które w zeszłym roku o tej porze były masowo kupowane przez firmy uczestniczące w transportowej obsłudze EURO 2012.
W kolejnych segmentach autobusowego rynku również nie panuje optymistyczna atmosfera. Kategoria autobusów MINI, która na początku roku była „na plusie”w marcu znacząco zmniejszyła obroty i polscy klienci zakupili o 17 szt. mniej tego typu pojazdów niż przed rokiem (-19,3%). Zdecydowanie najwięcej autobusów klasy MINI zarejestrowano w I kwartale tradycyjnie w powiecie wejherowskim , następnie w pilskim i w Warszawie. Segment międzymiastowy, który na początku 2012 r. przeżywał lekkie ożywienie teraz nie może nabrać większej dynamiki. W kategorii autobusów międzymiastowych zanotowano największy procentowy spadek. W I kwartale 2012 r. zarejestrowano 38 szt. tego typu pojazdów, natomiast w tym roku –zaledwie 21 szt. (- 44,7%). Początek roku jest także trudny dla kategorii autobusów turystycznych. Po zeszłorocznym zrywie inwestycyjnym związanym z EURO 2012 teraz nie ma żadnego śladu. Ostatecznie w okresie styczeń –marzec br. rynek wchłonął zaledwie 46 szt. Paradoksalnie niekoniecznie ten rok musi być słaby dla autobusów turystycznych. Na rozstrzygniecie czeka wojskowe zamówienie na zakup do 60 autokarów, które w znaczący sposób wpłynie ogólnie na kondycję tej kategorii pod koniec br. Ze względu jednak na specyfikę rejestracji pojazdów dla służb, nie znajdzie ono odbicia w dostępnej statystyce. I na koniec segment pojazdów szkolnych, gdzie identycznie jak rok temu nie zanotowaliśmy rejestracji nowych autobusów.
Lista rankingowa marek
W I kwartale 2013 r. autobusowym liderem w Polsce jest marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 108 pojazdów, w tym aż 59 autobusów MINI. Zagwarantowało jej to po raz kolejny prymat na krajowym rynku. W prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 91 szt., które zawdzięcza m.in. dostawom dla MPK Kraków, MZK Bydgoszcz i MPK Kielce, . Na trzecim miejscu uplasował się MAN (22), a czwarty jest Autosan (18).
To oczywiście na razie sam początek roku i prezentowane liczby nie są imponujące. Mamy nadzieję, że z każdym miesiącem autobusowy rynek zacznie odrabiać straty do zeszłorocznego wyniku, który –przypomnijmy –nie był imponujący. W 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1279 autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,1%). Biorąc pod uwagę wyniki za pierwszy kwartał br. i portfel nadchodzących zamówień spodziewamy się, że negatywna tendencja na rynku utrzyma się jednak do końca roku. W takiej sytuacji, spadek o 20% w porównaniu do 2012 r. będzie oznaczać ok. 1000 szt. lub niewiele więcej, zarejestrowanych nowych autobusów w bieżącym roku.