Pierwsze rejestracje autobusów za rok 2018
W grudniu odnotowaliśmy nieoczekiwany spadek rejestracji nowych autobusów, które ostro wyhamowały tuż przed roczną metą. Mimo to mamy nowy rekord – 2687 sprzedanych autobusów w Polsce w 2018 r.
Gwałtowne wyhamowanie na koniec 2018 roku w rejestracjachpojazdów użytkowych – w grudniuwyjechały na drogi 2 202 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t czyli mniej o 28,6%niż rok wcześniej i mniej o 13,9% niż w listopadzie ub.r.
Kto wcisnął hamulec?
Wyjątkowo wysoki rezultat z grudnia 2017r stanowił trudny do przekroczeniapoziom, jednak nie tłumaczy to tak głębokiego załamania. Zwłaszcza, że grudzieńchociaż najkrótszy w ostatnim roku, miał tyle samo dni roboczych co rokwcześniej (19 dni) ale na minus wpływał niekorzystny układ dni roboczych wostatniej dekadzie (5 przy czym tylko 3 z nich były w pełni efektywne) .
Natomiast dwucyfrowy spadek w porównaniu do poprzedzającegoostatni miesiąc listopada, stanowi zakłócenie zwyczajowej sezonowości wkońcówce roku. Już w listopadzie odeszliśmy od rezultatu przekraczającego 3tys. szt. Po dwóch wakacyjnych i spokojniejszych miesiącach br. we wrześniurejestracje osiągnęły 3 169 pojazdów użytkowych pow. 3,5t. W październikurezultaty (3 673) były jeszcze wyższe o 15,9% (m/m) i jest to najwyższymiesięczny rezultat całej grupy od początku roku.
W listopadzie nastąpiło wyhamowanie tego trendu.Przypomnijmy, że wysoki rezultat, przekraczający 3 tys. szt. w br. wystąpiłtrzykrotnie. Wcześniej miało to miejsce jedynie raz w ub.r. w grudniu (związanewtedy z zamykaniem roku i udrożnieniem systemu CEPiK 2.0) i wcześniej w grudniu2013 roku (wprowadzanie od stycznia 2014r normy Euro VI). W listopadzieobniżenie w porównaniu do października 2017r mogło być efektem uspokojenia powysokich wynikach z wcześniejszego miesiąca. W ostatnim grudniu ogólny klimatkoniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa, który jest decydującydla rynku ciężkich pojazdów, był oceniany wg badań GUS, korzystnie aleostrożniej niż miesiąc wcześniej. Do obecnej sytuacji przyczynić się mogły utrudnienia,które rysują się przed firmami zajmującymi się przewozami międzynarodowymi.Związane są one z wdrażaniem unijnych przepisów o delegowaniu pracowników orazz pogarszającymi się warunkami działania polskich przedsiębiorstw na rynkuprzewozów czy też z niewiadomym związanym z Brexitem lub innymi.
Niekorzystny grudzień
Pierwsze rejestracje w grudniu ub.r. w obu grupachskładowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t. były niekorzystne. Samochody ciężarowe wyhamowały o 26,1% aautobusy o 47,5%. W porównaniu do poprzedniego miesiąca spadek miałmiejsce w pierwszej o 16,1% a w drugiej wzrost o 21,6%. Wydania pierwszych osiągnęły 2 016 szt. a drugich 186szt.
Cały 2018 rok zakończył się rekordowym wynikiem 32 557nowych rejestracji w zagregowanej grupie pojazdów użytkowych i wzrost wyniósł+8,7%. Wysoki rezultat z 2017r (29,9 tys. szt.) osiągnięty po wzroście o 4,7%został jeszcze poprawiony. Przypomnijmy, że rezultat 2016 roku (28,6 tys. szt.)urósł w tempie dwucyfrowym o 18,4%.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
Grudzień ub.r. przyniósł głęboki spadek rok do roku (-48%;-168 szt.) w grupie autobusów. Poprzedni rok zamykał się bardzo wysokimrezultatem w związku z tym baza do porównania była też wysoka. Ostatni miesiącbył jednocześnie wyższy niż poprzedni o 22% (+33 szt.). Zarejestrowano tutaj 186szt. nowych pojazdów. W grupie pojazdów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wgrudniu br. 62 pojazdy (-72%) (w listopadzie było 59).
W całym 2018 roku na drogi wyjechały 2687 nowych autobusów,tj. więcej o 17% niż w 2017r. W grupie pojazdów najcięższych od 16t. przybyło1466 szt. (+24%) podczas, gdy rok wcześniej 1183 szt. Najmocniej w tej grupiebyły reprezentowane autobusy marki SOLARIS (362 szt.) i MERCEDES-BENZ (329) i następnie MAN (240 szt.)
W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ,który wydał od początku roku 1104 autobusów (+4%). Drugi jest SOLARIS porejestracji 414 szt. (-4%). Za nim MAN z rezultatem 252 rejestracji (+129%).Czwarte zajmuje FORD 183 szt. (+6%), aza nim IVECO 144 szt. (+87%).
Używane użytkowe
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2018r. przybyło 2 191 szt. Jestto wynik, o 4,5% (+95 szt.) wyższy niż przed rokiem ale niższy niż wlistopadzie br. o 18,3% (-491 szt.). Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziomnapływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. Chociażostatni miesiąc ukształtował się poniżej średniomiesięcznego rezultatu z 2018r.który wyniósł 2,7 tys. szt. W całej grupie w ostatnim miesiącu wyróżniliśmy 1979 samochody ciężarowe (+6,4% r/r; -19,7% m/m) i 212 autobusów (-10,2% r/r;-5,4% m/m).
Od początku roku zarejestrowano 32 181(+5,8%) sprowadzanychz zagranicy pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. i po ostatnim miesiącu, jestich o 376 szt. (-1,2%) mniej niż nowych. W grupie tylko samochodów ciężarowychużywanych pojazdów zarejestrowano 29 066 szt. i było to mniej niż nowych o 804szt. W grupie autobusów przybyło 3 115 używanych i w tej grupie dominacja nadnowymi utrzymuje się, są one liczniejsze niż nowe o 15,9% (+428 szt.).
„