Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje autobusów w 2011 roku

infobus
04.04.2012 22:13
Po raz pierwszy prezentujemy dane o rejestracjach nowych autobusów w Polsce, przygotowane wspólnie przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i firmę JMK analizy rynku transportowego. Wcześniej podawane informacje o sprzedaży autobusów w naszym kraju opierały się na danych deklaratywnych producentów oraz dilerów. Co warto podkreślić dość nieznacznie odbiegają one od wyników CEP (Centralnej Ewidencji Pojazdów). Natomiast od 2012 r. wszystkie raporty podawane przez obie firmy na temat rynku autobusów będą bazowały właśnie na rejestracjach, które nie tylko obejmuje autobusy nowe, ale także i używane. Dzięki temu także po raz pierwszy w historii będziemy mogli bliżej przyjrzeć się temu całkiem sporemu segmentowi rynku.
Wyraźny zeszłoroczny wzrost rejestracji nowych autobusów w Polsce (+ 191szt. + 13,94%) w porównaniu do 2010 roku jest bezpośrednio związany z doskonałą koniunkturą panującą w segmencie autobusów miejskich, gdzie w 2010 roku licznie były realizowane projekty inwestycyjne z unijnym dofinansowaniem. To pozwoliło na szeroką wymianę taboru. W tej kategorii zanotowaliśmy aż 32-procentowy wzrost rejestracji w porównaniu z 2010 r., co pozwoliło osiągnąć rekordowy poziom 938 sprzedanych autobusów miejskich. Zarejestrowano ich o 226 więcej niż w poprzednim roku. Dobra sytuacja panuje także segmencie pojazdów turystycznych, w którym po raz pierwszy raz w historii zrealizowano jednorazowe zamówienie na dostawę aż 30 autokarów (dla firmy PolskiBus). Ten kontrakt oraz inne zamówienia polskich przewoźników odbiły się pozytywnie na całorocznym wyniku –łącznie w 2011 roku zarejestrowano 151 nowych autobusów turystycznych, czyli o 30% więcej niż przed rokiem. Niestety, cały czas fatalna sytuacja panuje w segmencie międzymiastowym, gdzie cały czas pogłębia się trend spadkowy. W 2011 roku zarejestrowano tutaj o aż 31% mniej autobusów niż rok wcześniej (łącznie 85 szt.). Sytuacji nie polepszyły nawet duże zamówienia ze strony firmy Mobilis, która rozpoczęła realizację pakietu inwestycyjnego w zakupionych od MSP PKS-ach.
Pierwsze rejestracje NOWYCH autobusów w Polsce w 2011 roku 
Spadek rejestracji odnotowaliśmy także w kategorii minibusów, czyli autobusów o masie do 8 t. Tutaj sprzedaż zmalała o 28 szt. (- 6,75%) w porównaniu do 2010 roku. Warto jednak dodać, że poziom sprzedaży segmencie MINI wyniósł w 2011 roku aż 387 szt. ( a rok wcześniej –415 szt.!), co czyni go drugim –po autobusach miejskich –strategicznym obszarem naszego rynku. To zupełnie odmienna sytuacja niż w sąsiadujących z nami Czechach czy na Słowacji. Tam minibusy sprzedaje się w maksymalnej liczbie kilkudziesięciu egzemplarzy, a wiodącym segmentem jest kategoria autobusów międzymiastowych. U nas odwrotnie –prym wiodą autobusy miejskie (dzięki unijnym dotacjom) razem z minibusami, które stanowią podstawowy tabor na liniach lokalnych i regionalnych. Na zakończenie pozostaje segment pojazdów szkolnych. W 2011 roku w CEPIK nie zrejestrowano ani jednego gimbusa, podczas gdy rok wcześniej odnotowaliśmy sprzedaż 3 egzemplarze.
Podsumowując –osiągnięty w 2011 r. rezultat to najwyższy punkt na fali wznoszącej sprzedaż autobusów w Polsce po „kryzysowym dołku”z 2009 roku. Niestety, unijne projekty się kończą, co oznacza „chude lata”dla polskiego rynku. Jeszcze w przyszłym roku nie będzie to tak odczuwalne, gdyż wiele realizowanych obecnie kontraktów obejmuje rok 2012, a nawet rok 2013, jednak tak dobra sytuacja jak w 2011 roku szybko się nie powtórzy. Dlatego musimy cierpliwie poczekać na kolejną turę pieniędzy z Programów Regionalnych i Infrastrukturalnych, które ruszą w latach 2014 –2020. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów oznacza to czas ograniczenia taborowych inwestycji i mocne zaciskanie pasa. Z naszych prognoz wynika, że w roku 2012 zostanie zrejestrowanych ok. 1100 szt. wszystkich autobusów (czyli o ok 20% mniej niż w 2011 roku), a w strategicznym miejskim segmencie osiągniemy pułap ok 550 –650 szt. Na chwilę obecną na 2012 rok już jest zakontraktowanych 171 autobusów, co daje producentom komfortowe warunki wejścia w nowy rok.
Pierwsze rejestracje NOWYCH autobusów w Polsce w 2011 roku  
Lista rankingowa
W 2011 roku niekwestionowanym liderem autobusowego rynku w Polsce został Solaris Bus &Coach. Dzięki zarejestrowaniu aż 487. autobusów (o 92 szt. / 23,29% więcej niż rok wcześniej) wielkopolska marka osiągnęła udział w całym rynku poziomie 31,20%, w tym aż 51,81% w segmencie miejskim. Oprócz autobusów miejskich (486 szt.) firma sprzedała jeden autobus międzymiastowy. To najlepszy wynik odnotowany przez Solarisa w Polsce, co przede wszystkim wynika z umiejętności wykorzystania prawie wszystkich zamówień ogłaszanych w naszym kraju –w tym głównie strategicznych kontraktów z unijnym finansowaniem. I właśnie dzięki takim zamówieniom w nowy rok firma weszła z realizacją dużych kontraktów m.in. dla Krakowa, Poznania i Białegostoku.
Pierwsze rejestracje NOWYCH autobusów w Polsce w 2011 roku
Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 438 zarejestrowanych autobusów (+ 17 szt. / + 4,04% w porównaniu z 2010 rokiem) uplasowała się marka Mercedes-Benz. To najważniejsza różnica z porównaniu z wcześniej podawanymi danymi deklaratywnymi, gdzie stosowano tylko podział ze względu na finalnego producenta pojazdu, a nie na zawartą w homologacji markę. Teraz w raportach według danych CEP pod marką Mercedes-Benz mamy zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i firm zabudowujących: AMZ Kutno, Automet, Auto Cuby, Baster, CMS-Auto, Mercus czy Polster. Do tej pory ich wyniki albo w ogóle nie były ujęte w statystykach, albo występowały jako osobne marki. Teraz zostały one zgrupowane i „pracują”na rzecz dostawcy konkretnego podwozia albo furgonu bazowego. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku innych globalnych marek jak IVECO-Irisbus czy Volkswagen. Jednak w 2011 roku to Mercedes-Benz zdominował segment MINI w Polsce, gdzie zarejestrowano 253 szt. nowych pojazdów z logo niemieckiej marki (w 2010 roku było ich aż 306 szt.) Dodatkowo marka doskonale radzi sobie w segmencie miejskim, gdzie zarejestrowano 145 Mercedesów. Trafiły one m.in. do Katowic, Lublina, Bydgoszczy, Gdańska, Zielonej Góry, Bielsko-Białej i Kielc.
Na trzeciej pozycji znajduje się Autosan, który głównie dzięki kontraktowi dla Powiatu Bielskiego oraz unijnemu zamówieniu ZTM Lublin osiągnął dobry wynik 153. zarejestrowanych autobusów (+ 45 szt. / + 41,67% w porównaniu do 2010 roku), w tym aż 99 szt. w wersji miejskiej. Jak na firmę, która jeszcze kilka lat temu specjalizowała się głównie w segmencie międzymiastowym to radykalna zmiana. Producent z Sanoka dostarczył autobusy ZTM Lublin oraz do takich miast jak: Świdnica, Żagań, Kraśnik i Elbląg. To pierwszy prawdziwie miejski rok w historii Autosana i koniec kilkuletniego spadku sprzedaży firmy na krajowym rynku.
Wymienione trzy marki wyraźnie przekroczyły poziom 100 zarejestrowanych autobusów. Grupę liderów „goni”MAN i IVECO-Irisbus, a następnie cały peleton z takimi markami jak: Scania, Solbus, SOR, Setra, Van Hool, Volkswagen, Ford, VDL, MAZ, Fiat, Otokar, Volvo, AMZ-Kutno, Peugeot, Citroen, Renault i Tedom.