Pierwsze rejestracje autobusów używanych w styczniu 2013 roku
Na początku 2013 r. odnotowaliśmy nieznaczny spadek (-7%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 240 pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 20 szt. mniej niż przed rokiem. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują go segmenty międzymiastowy i turystyczny –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Wszystkie segmenty (poza w szkolnych) odnotowały spadek. Podsumowując: w styczniu 2013 r. zarejestrowano poszczególnych rodzajach następujące ilości używanych autobusów:
– międzymiastowych –79 szt., czyli o 4 szt. mniej niż przed rokiem -5,1%);
– turystycznym –58 szt., czyli o 13 szt. mniej niż przed rokiem (- 18,3%);
– MINI –53 szt., dokładnie tyle samo niż przed rokiem;
– miejskim –27 szt., czyli o 29 szt. mniej niż przed rokiem (- 52%);
– szkolnym –6 szt., czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+ 500%).
Krajowi przewoźnicy w styczniu nadal zdecydowanie chętniej wybierali sprowadzane używane autobusy międzymiastowe i turystyczne niż pojazdy nowe spełniające te funkcje. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w ostatnim miesiącu zarejestrowano podobnie jak było w całym ubiegłym roku, dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Do tej pory najlepiej ten współczynnik wyglądał w przypadku autobusów miejskich (kupowaliśmy mniej używanych niż nowych), ale w styczniu br. ta tendencja się odwróciła (24 szt. nowych do 27 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
W styczniu br. rynek używanych autobusów był nieco słabszy niż 2012 r. Na szczycie podium niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. W 2013 r. zarejestrowano 72 pojazdy z logo niemieckiego producenta (30% udział w rynku), z czego równo połowa reprezentowała kategorię MINI –36 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka zajmuje czołowe miejsce wśród autobusów miejskich (głównie konstrukcje niskopodłogowe O405/N, jak i najnowszej Citaro), międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro)i turystycznych (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele)Niemiecka marka dominuje na rynku używanych autobusów, aczkolwiek tylko w jednym segmencie jest liderem. To oczywiście kategoria MINI, gdzie zarówno wśród pojazdów nowych, jak i używanych Mercedes-Benz deklasuje konkurencję. W kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa wyprzedziła marka Setra(z wynikiem 17 szt.) i Renault (19 sztuk), a w kategorii miejskiej–MAN ( z wynikiem 12 pojazdów) . Także w segmencie turystycznym niemiecki producent spadł na trzecie miejsce –za Renault i VDL Bova –z wynikiem 9 szt. Jak pokazuje jednak generalny rezultat –pozycja lidera w poszczególnych segmentach nie jest najważniejsza.
Drugie miejsce z doskonałym rezultatem 41 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce. Marka króluje wśród autobusów międzymiastowych (19 szt.) i pojazdów turystycznych (15 szt.) .
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 31 egz.. Legendarny producent autokarów jest na drugim miejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku –pojazdów międzymiastowym (17 szt.) oraz ma czwarte miejsce w kategorii turystycznej (6 szt.) Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –czołówkę samotnie goni MAN z wynikiem 25 szt., a za nim ciągnie cały peleton marek z VDL (16 szt.) i IVECO-Irisbus na czele (15szt.). Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.
Tabela 1. Rejestracje używanych autobusów w Polsce w styczniu 2013 r. –wg marek
Lp.
|
MARKA
|
01.2013 r.
|
udział [%]
|
01.2012 r.
|
udział [%]
|
1
|
MERCEDES-BENZ
|
72
|
30,0%
|
103
|
39,6%
|
2
|
RENAULT
|
41
|
17,1%
|
36
|
13,8%
|
3
|
SETRA
|
31
|
12,9%
|
37
|
14,2%
|
4
|
MAN
|
25
|
10,4%
|
27
|
10,4%
|
5
|
VDL
|
16
|
6,7%
|
14
|
5,4%
|
5
|
IVECO-IRISBUS
|
15
|
6,3%
|
11
|
4,2%
|
7
|
INNI
|
40
|
16,7%
|
32
|
12,3%
|
∑
|
RAZEM
|
240
|
100,0%
|
260
|
100,0%
|
źródło: PZPM &JMK analizy na podstawie CEP (MSW)