Pierwsze rejestracje autobusów używanych w I połowie 2012 r.
W okresie od stycznia do czerwca br. odnotowaliśmy lekki spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy przywieźli 1462 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 59 szt. mniej niż przed rokiem (- 3,9%). W tej grupie znalazły się 1441 autobusów o DMC powyżej 3,5t. Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ubiegłego roku. Czy to oznacza koniec boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej? Niekoniecznie, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczny kupowane pod kątem EURO 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz. Podsumowując –w I połowie br. najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w następujących segmentach:
– turystycznym –496 szt., czyli o 34 szt. mniej niż przed rokiem (- 6,6%);
– międzymiastowych –419 szt., czyli o 16 szt. więcej niż przed rokiem (+ 4%);
– MINI –325 szt., czyli o 50 szt. mniej niż przed rokiem (- 13,1%);
– miejskich –212szt., dokładnie tyle samo co przed rokiem, podobnie
– szkolnych –1 szt.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają autobusy używane, a liczba rejestracji pojazdów międzymiastowych i turystycznych przewyższa kilkakrotnie poziom nowych rejestracji. W I połowie br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to aż o 8 razy więcej, a wśród turystycznych –ponad dwa razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się półtrora razy więcej zagranicznych używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (284 szt. nowych do 212 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w I połowie br. W tym okresie zarejestrowano aż 487pojazdów z logo niemieckiego producenta (33,3% udziału w rynku), w tym najwięcej minibusów –225 szt. (oczywiście z modelami Sprinter i Vario na czele). Dalsze miejsca z poziomem 102 szt. i 85 szt. zajmują odpowiednio pojazdy turystyczne (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz międzymiastowe (głównie modele Conecto i Integro). Najmniej sprowadzamy autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno z starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka na rynku używanych autobusów sprowadzanych z zagranicy zdecydowanie wyprzedziła wszystkich swoich konkurentów i została niekwestionowanym liderem w aż trzech segmentach: MINI z udziałem 70% (!), miejskim z udziałem 34% i międzymiastowym z udziałem 24%. Do kompletu brakuje tylko kategorii turystycznej, gdzie firma zajęła trzecie miejsce z udziałem 23% (za Renault i Setra). To najlepiej pokazuje jakim zaufaniem wśród polskich przewoźników cieszy się marka Mercedes-Benz.
Drugie miejsce –z wynikiem 215 szt. –ponownie zajęła marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i to nie chodzi tutaj o modele Master w segmencie MINI. Okazuje się, że marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów turystycznych (96 szt.), a także dobrze sobie także radzi w segmencie międzymiastowym (96 szt.) To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1. Dodajmy, że Renault jest liderem w segmencie pojazdów turystycznych, której jako jedynej kategorii na rynku autobusów używanych, po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce, nie zdominował Mercedes-Benz.
Na trzecią pozycję po I połowie br. spadła druga marka koncernu Daimler Buses –Setra z wynikiem 215rejestracji. Polscy klienci najczęściej sprowadzali pojazdy z rodziny 300 (najwięcej S 315 UL) i starszej 200 (z ulubionym modelem S 215 UL)–. Zakupy używanych autokarów z najnowszej serii 400 plasują się na poziomie dwudziestu kilku sztuk. Największym wzięciem cieszyły się wersje turystyczne (94 szt.) i międzymiastowe (92 szt.) Co ciekawe –polscy przewoźnicy sprowadzili także sporo konstrukcji miejskich z rodziny MultiClass ( z dominacją modelu S 315 NF), które nigdy nie były oferowane na rynku fabrycznie nowych autobusów w Polsce.
Czwarte miejsce to kolejny niemiecki producent –MAN, który odwrotnie do swoich poprzedników najwięcej rejestracji zanotował w segmencie miejskim (64 szt.). Tutaj szczególnie popularne są modele NL 202, NG 272 oraz z nowszej serii Lion`s City A21. Następnie powodzeniem cieszyły się wersje turystyczne – przede wszystkim rodzina Lion`s Coach (27 szt.) i międzymiastowe (26 szt.) –głównie z serią UEL i SL na czele.
Piąte miejsce zajmuje holenderski producent VDL (91szt.), z którego bogatej gamy modeli polscy klienci najchętniej wybierali autokary typu Bova Futura. Szóste miejsce zajmuje IVECO-Irisbus z wynikiem 55 szt. Włoska marka jest najpoważniejszym (obok Volkswagena) konkurentem dla Mercedes-Benz w segmencie MINI. W I połowie br. szeroka oferta modeli z serii Daily została zrejestrowana w liczbie 21 szt., co dało firmie drugie miejsce w tym segmencie drugie. I ostatnia marka, która przekroczyła próg 45 szt. na rynku używanych autobusów to dość nieoczekiwanie Van Hool. Być może zadziałał tutaj pozytywny przykład firmy PolskiBus, który masowo kupuje fabrycznie nowe autobusy tej marki. Belgijski producent jest przede wszystkim aktywny w segmencie turystycznym (26 szt.) i międzymiastowym (18szt.) z najpopularniejszymi modelami typu T815 i T915. Grupę liderów „goni”Neoplan i Volvo, a na dalszych pozycjach znajdziemy m.in. takie marki jak: Scania, VW, Ponticelli, Solaris, EOS Coach czy Temsa. Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusowego po 6 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).