Pierwsze rejestracje autobusów używanych w 2012 r.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW) dotcze rejestracji autobusów używanych w Polsce. W 2012 r. odnotowaliśmy nieznaczny spadek (- 2,03%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 3048 pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 63 szt. mniej niż przed rokiem. W tej grupie znalazło się 3009 autobusów o DMC powyżej 3,5t, czyli jest to zdecydowana większość. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –w zasadzie od początku roku jest na lekkim minusie, natomiast nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują go segmenty międzymiastowy i turystyczny –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży jest ich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. I to ona jako jedyna odnotowała wzrost rejestracji w 2012 r., natomiast pozostałe segmenty (poza w szkolnych) –spadek. Podsumowując: w ciągu 12. miesięcy 2012 r. zarejestrowano poszczególnych rodzajach następujące ilości używanych autobusów:
– międzymiastowych –1019 szt., czyli o 28 szt. więcej niż przed rokiem (+ 2,8%);
– turystycznym –813 szt., czyli o 78 szt. mniej niż przed rokiem (- 8,8%);
– MINI –716 szt., czyli o 30 szt. mniej niż przed rokiem (- 4%);
– miejskim –449 szt., czyli o 31 szt. mniej niż przed rokiem (- 6,5%);
– szkolnym –3 szt., czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają pojazdy używane spełniające te funkcje. Liczba ich rejestracji przewyższa kilkakrotnie poziom rejestracji nowych w omawianych segmentach. W 2012 r. przypadku autobusów międzymiastowych było to ok. 13 razy więcej, a wśród turystycznych –ponad trzy razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się niemal dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (559 szt. nowych do 449 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. W 2012 r. zarejestrowano aż 983 pojazdów z logo niemieckiego producenta (32% udział w rynku), z czego ponad połowa reprezentowała kategorię MINI –494 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka zajmuje także czołowe miejsce – trzecie wśród autobusów turystycznych (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Sporo sprowadzamy też autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno ze starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka dominuje na rynku używanych autobusów, aczkolwiek tylko w jednym segmencie jest liderem. To oczywiście kategoria MINI, gdzie zarówno wśród pojazdów nowych, jak i używanych Mercedes-Benz deklasuje konkurencję. W kategorii autobusów międzymiastowych Mercedesa (z wynikiem 219 szt. i udziałem 21%) wyprzedziła marka Renault i Setra, a w kategorii miejskiej (z wynikiem 133 szt. i udziałem 29%) –MAN. Także w segmencie turystycznym po obiecującym początku roku niemiecki producent spadł na trzecie miejsce –ponownie za Renault i Setra –z wynikiem 131 szt. i udziałem 16%. Jak pokazuje jedna generalny rezultat –pozycja lidera w poszczególnych segmentach nie jest najważniejsza.
Drugie miejsce z doskonałym rezultatem 477 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce. Marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów międzymiastowych (245 szt.) oraz turystycznych (176 szt.), gdzie wyprzedziła dotychczasowych liderów –Setra i Mercedes-Benz. To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1. Pamiętajmy jednak, że z roku na rok siła francuskiej marki będzie słabnąć wraz z wiekiem wyprodukowanych przed laty autokarów.
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 418 egz. (14% udziału). Legendarny producent autokarów jest wiceliderem w segmencie międzymiastowym (225 szt.) i turystycznym (140 szt.) Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –czołówkę samotnie goni MAN z wynikiem 270 szt., a za nim ciągnie cały peleton marek z VDL na czele (z wynikiem 151 szt.) Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra są niezagrożone.
Tabela 1. Rejestracje używanych autobusów w Polsce w 2012 r. –wg marek
Lp.
|
MARKA
|
01-12.2012 r.
|
udział [%]
|
01-12.2011 r.
|
udział [%]
|
1
|
MERCEDES-BENZ
|
983
|
32,3%
|
987
|
31,7%
|
2
|
RENAULT
|
477
|
15,6%
|
513
|
16,5%
|
3
|
SETRA
|
418
|
13,7%
|
418
|
13,4%
|
4
|
MAN
|
270
|
8,9%
|
316
|
10,2%
|
5
|
VDL
|
151
|
5,0%
|
130
|
4,2%
|
6
|
IVECO-IRISBUS
|
138
|
4,5%
|
135
|
4,3%
|
7
|
INNI
|
611
|
20,0%
|
612
|
19,7%
|
∑
|
RAZEM
|
3048
|
100,0%
|
3111
|
100,0%
|
źródło: PZPM &JMK analizy na podstawie CEP (MSW)