Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje autobusów używanych od stycznia do lipca 2013 roku

infobus
27.08.2013 09:45
Po siedmiu miesiącach 2013 r. utrzymuje się wzrost liczby pierwszych rejestracji sprowadzonych do Polski używanych autobusów (+14,2%). Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1901 szt. takich pojazdów, wśród nich znalazły się 22 autobusy o DMC do 3,5t.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –lipiec 2013 r. odnotowaliśmy kontynuację dobrej sytuacji na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski, na którym cały czas utrzymuje się wzrost liczby pierwszych rejestracji w naszym kraju. Przewoźnicy sprowadzili łącznie 1901 szt. pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 237 szt. więcej niż przed rokiem (+14,2%). Rynek używanych autobusów przywiezionych spoza Polski niezmiennie zdominowany jest przez segmenty turystyczny i międzymiastowy –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. Po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek używanych autobusów z zagranicy. Tutaj segmenty turystyczny i międzymiastowy notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 15% i 11,8%) i skalą rejestracji deklasują swoje odpowiedniki na rynku pierwotnym. Podobnie jest z minibusami –wśród nowych pojazdów ten segment jest „na minusie”, a wśród używanych – „na plusie”(+27%)! Tej reguły nie potwierdzają tylko autobusy miejskie, gdzie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (-31,5%) panuje wyraźny marazm, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transzę unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swojego nowego taboru.
 Pierwsze rejestracje autobusów używanych od stycznia do lipca 2013 roku
Podsumowując: w ciągu siedmiu miesięcy 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych rodzajach następujące liczby używanych autobusów:
– turystycznych –627 szt., czyli o 82 szt. więcej niż przed rokiem (+15%);
– międzymiastowych –530 szt., czyli o 56 szt. więcej niż przed rokiem (+11,8%);
– MINI –485 szt., czyli o 103 szt. więcej niż przed rokiem (+27%);
– miejskich –170 szt., czyli o 78 szt. mniej niż przed rokiem (-31,5%);
– szkolnych –7 szt., czyli o 4 szt. więcej niż przed rokiem(+133,3%).
Lista rankingowa marek
 Pierwsze rejestracje autobusów używanych od stycznia do lipca 2013 roku
W ciągu siedmiu miesięcy br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. Od stycznia –lipca 2013 r. zarejestrowano 563 szt. używane pojazdy z logo niemieckiego producenta (blisko 30% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –297 szt., gdzie marka ma aż 61% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent to IVECO-Irisbus, który ma zaledwie 13% udział w tym segmencie. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. W innych segmentach Mercedes zajmuje: – drugie miejsce w kategorii turystycznej (głównie dzięki doskonałej sprzedaży taki modeli jak Tourismo czy O404);- także drugie miejsce wśród autobusów miejskich (polscy klienci kupują głównie takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro) i trzecie miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy tej marki jak Conecto czy Integro.
 
Kolejne miejsce w rankingu marek autobusów używanych z rezultatem 288 szt. utrzymuje Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki jej popularność w naszym kraju stale rośnie. Marka jest liderem w aż dwóch strategicznych kategoriach: wśród autobusów międzymiastowym (126 szt.) oraz wśród pojazdów turystycznych (112 szt.) Reszta to przeważnie pojazdy z klasy MINI z modelem Master na czele.
 
Trzecią pozycję na podium ma kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 237 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugim miejscu w kategorii pojazdów międzymiastowym (121 szt.) oraz zajmuje czwartą pozycję w kategorii turystycznej (93 szt.) Zazwyczaj po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce była dość długa przerwa, ale nie w tym roku. Liderów doganiają dwie marki: MAN i VDL. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji używanych autobusów o 27 szt. w porównaniu do 2012 r., natomiast druga –aż o 58 szt. i zajęła wysokie, trzecie miejsce w segmencie turystycznym z nieśmiertelną rodziną pojazdów Bova Futura. Natomiast MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w segmencie turystycznym). Za niemieckim i holenderskim producentem ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (128 szt.) i Neoplan (52 szt.) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.