Pierwsze rejestracje autobusów używanych od stycznia do lipca 2012 roku
Najnowszy raport o rejestracjach autobusów w Polsce przygotowano we współpracy firm „JMK analizy rynku transportowego”z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie analizy danych o pierwszych rejestracjach używanych autobusów Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP. W okresie od stycznia do lipca br. odnotowaliśmy nieznaczny spadek liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy zaimportowali łącznie 1664 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 76 szt. mniej niż przed rokiem (- 4,4%). W tej grupie znalazły się 1644 autobusy o DMC powyżej 3,5t. Zanotowany spadek rejestracji używanych autobusów jest efektem powtarzających się spadków obserwowanych z nielicznymi przerwami od września ubiegłego roku. Czy to oznacza koniec boomu na używane autobusy z Europy Zachodniej? Niekoniecznie, w przypadku braku unijnego dofinansowania na zakup nowych autobusów na pewno część samorządów ponownie zainteresuje się pojazdami używanymi. Dodatkowo duży popyt na nowe autobusy turystyczne kupowane pod kątem EURO 2012 pobudził krajowy rynek wtórny, który tym samym osłabił przywóz. Podsumowując –wciągu 7 miesięcy br. najwięcej używanych autobusów zarejestrowano w następujących segmentach:
– turystycznym –545 szt., czyli o 55 szt. mniej niż przed rokiem (- 9,2 %);
– międzymiastowych –475 szt., czyli o 12 szt. więcej niż przed rokiem (+2,6 %);
– MINI –382 szt., czyli o 57 szt. mniej niż przed rokiem (- 13,0 %);
– miejskim –248 szt., czyli o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+ 4,6%);
– szkolnym –2 szt., czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem, kiedy zaimportowano jednego gimbusa.
Taka struktura sprzedaży daje nam odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają autobusy używane, a liczba rejestracji pojazdów międzymiastowych i turystycznych przewyższa kilkakrotnie poziom nowych rejestracji. W ciągu 7 miesięcy br. w przypadku autobusów międzymiastowych było to aż o ponad 8 razy więcej, a wśród turystycznych –ponad dwa razy więcej. To miażdżąca przewaga. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w naszym kraju rejestruje się półtrora razy więcej zagranicznych używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Najlepiej ten współczynnik wygląda w przypadku autobusów miejskich (kupujmy mniej używanych niż nowych), aczkolwiek ta przewaga nie jest przytłaczająca (303 szt. nowych do 248 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Dotychczasowe dane CEP pokazują, że wśród używanych autobusów sprowadzanych do Polski niepodzielnie prowadzi marka Mercedes-Benz. Tak jest i w ciągu 7 miesięcy br. W tym okresie zarejestrowano aż 579 pojazdów z logo niemieckiego producenta (34,8% udziału w rynku), z czego prawie połowę w kategorii MINI –267 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. Marka dominuje także wśród autokarów (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) oraz pojazdów międzymiastowych (głównie modele Conecto i Integro). Najmniej sprowadzamy autobusów marki Mercedes-Benz w wersji miejskiej, aczkolwiek są to już głównie konstrukcje niskopodłogowe –zarówno z starszej rodziny O405/N, jak i najnowszej Citaro. Można powiedzieć, że niemiecka marka na rynku używanych autobusów sprowadzanych z zagranicy zdecydowanie wyprzedziła wszystkich swoich konkurentów i została niekwestionowanym liderem w aż trzech segmentach: MINI z udziałem 70,4% (!), miejskim z udziałem 35% i międzymiastowym z udziałem 26,7%. Do kompletu brakuje tylko kategorii turystycznej, gdzie firma zajęła trzecie miejsce – za Renault i Setrą –z udziałem 17,6%. To najlepiej pokazuje jakim zaufaniem wśród polskich przewoźników cieszy się marka Mercedes-Benz.
Drugie miejsce –z wynikiem 235 szt. –ponownie zajęła marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i to nie chodzi tutaj o modele Master w segmencie MINI. Okazuje się, że marka króluje w strategicznej kategorii dla autobusowego importu, czyli wśród autobusów turystycznych (104 szt.), a także dobrze sobie także radzi w segmencie międzymiastowym (102 szt.) To dość zaskakujące dane biorąc pod uwagę fakt, że Renault od dawna nie działa na rynku nowych autobusów, a dokładniej od 2003 r. po wykupieniu udziałów przez IVECO. To jednak nie przeszkadza, aby polscy klienci masowo kupowali takie modele jak: TRACER R332A, SFR 112 czy FR1. Dodajmy, że Renault jest liderem w segmencie pojazdów turystycznych, której jako jedynej kategorii na rynku autobusów używanych, po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce, nie zdominował Mercedes-Benz. Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra z wynikiem 232 egz. Tak w skrócie prezentują się dane dotyczące polskiego rynku autobusów używanych po 7 miesiącach br. Szczegółowe dane można zaprenumerować na stronie JMK (http://infobus.pl/rynek/full/analizy_jmk.html), natomiast więcej informacji o rynku pojazdów użytkowych w naszym kraju można znaleźć na stronie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (http://www.pzpm.org.pl).