Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze rejestracje autobusów używanych 01-02.2013

infobus
14.03.2013 10:30
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –luty 2013 r. odnotowaliśmy wzrost (+8,6%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 504 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 40 szt. więcej niż przed rokiem. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują go segmenty międzymiastowy i turystyczny –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Dodatkowo po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek wtórny. Tutaj segmenty międzymiastowy i turystyczny notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 19,1% i 15,3%), podczas gdy na rynku pierwotnym te kategorie notują bardzo słabe wyniki. Odwrotne jest z minibusami –od początku roku nowe pojazdy tego typu sprzedają się dobrze i jest to jedyny segment „na plusie”na rynku pierwotnym –natomiast wśród pojazdów używanych ta kategoria zajmuje dalsze miejsce i w tym roku jest „na minusie”(-2,9%). Na pewno w dalszych miesiącach roku będziemy wnikliwe badać tą zależność. I autobusy miejskie –tutaj zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym odnotowaliśmy bardzo słabe rezultaty, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transze unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swoje nowego taboru. Podsumowując: w okresie styczeń –luty 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych rodzajach następujące liczby używanych autobusów:
– międzymiastowych –168 szt., czyli o 27 szt. więcej niż przed rokiem (+19,1%);
– turystycznym –136 szt., czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+15,3%);
– MINI –102 szt., czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,9%);
– miejskim –58 szt., czyli o 39 szt. mniej niż przed rokiem (-40,2%);
– szkolnym –6 szt., czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+500%).
Krajowi przewoźnicy w styczniu nadal zdecydowanie chętniej wybierali sprowadzane używane autobusy międzymiastowe i turystyczne niż pojazdy nowe spełniające te funkcje. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w ostatnim miesiącu zarejestrowano podobnie jak było w całym ubiegłym roku, dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Do tej pory najlepiej ten współczynnik wyglądał w przypadku autobusów miejskich, gdzie kupujemy mniej używanych niż nowych, aczkolwiek nie ma tutaj jakiejś gigantycznej różnicy (74 szt. nowych do 58 szt. używanych).
Polski rynek używanych autobusów 01-02.2013Polski rynek używanych autobusów 01.2012 - 02.2013
Lista rankingowa marek
Po dwóch miesiącach br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. W okresie styczeń –luty 2013 r. zarejestrowano 152 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (30% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała kategorię MINI –66 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent –IVECO-Irisbus –sprzedał tutaj w tym roku zaledwie 12 szt. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. Jeżeli chodzi o pozostałe segmenty to marka zajmuje pierwsze miejsce wśród autobusów miejskich (głównie konstrukcje niskopodłogowe O405/N, jak i najnowszej Citaro) oraz drugie miejsce (ex aequo z SETRĄ) w kategorii międzymiastowej (głównie modele Conecto i Integro). Na rynku autokarów Mercedes (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) musiał uznać prymat zarówno Renault, jak i VDL.
Drugie miejsce z rezultatem 79 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce. Marka króluje wśród autobusów międzymiastowych (39 szt.) oraz turystycznych (29 szt.). 
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 66 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugimmiejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku –pojazdów międzymiastowym (37 szt.) oraz ma czwarte miejsce w kategorii turystycznej (17 szt.) Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –czołówkę samotnie goni MAN z wynikiem 49 szt., któremu w tym roku towarzyszy holenderska marka VDL (45 szt.) Za nimi ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (27szt.) i Neoplan (15 szt.) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.
Polski rynek używanych autobusów 01-02.2013Polski rynek używanych autobusów 01-02.2013