Pierwsze rejestracje autobusów używanych 01-02.2013
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –luty 2013 r. odnotowaliśmy wzrost (+8,6%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 504 pojazdy z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 40 szt. więcej niż przed rokiem. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują go segmenty międzymiastowy i turystyczny –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Dodatkowo po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek wtórny. Tutaj segmenty międzymiastowy i turystyczny notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 19,1% i 15,3%), podczas gdy na rynku pierwotnym te kategorie notują bardzo słabe wyniki. Odwrotne jest z minibusami –od początku roku nowe pojazdy tego typu sprzedają się dobrze i jest to jedyny segment „na plusie”na rynku pierwotnym –natomiast wśród pojazdów używanych ta kategoria zajmuje dalsze miejsce i w tym roku jest „na minusie”(-2,9%). Na pewno w dalszych miesiącach roku będziemy wnikliwe badać tą zależność. I autobusy miejskie –tutaj zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym odnotowaliśmy bardzo słabe rezultaty, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transze unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swoje nowego taboru. Podsumowując: w okresie styczeń –luty 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych rodzajach następujące liczby używanych autobusów:
– międzymiastowych –168 szt., czyli o 27 szt. więcej niż przed rokiem (+19,1%);
– turystycznym –136 szt., czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+15,3%);
– MINI –102 szt., czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem (- 2,9%);
– miejskim –58 szt., czyli o 39 szt. mniej niż przed rokiem (-40,2%);
– szkolnym –6 szt., czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+500%).
Krajowi przewoźnicy w styczniu nadal zdecydowanie chętniej wybierali sprowadzane używane autobusy międzymiastowe i turystyczne niż pojazdy nowe spełniające te funkcje. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MINI to w ostatnim miesiącu zarejestrowano podobnie jak było w całym ubiegłym roku, dwukrotnie więcej używanych pojazdów tej klasy niż nowych. Do tej pory najlepiej ten współczynnik wyglądał w przypadku autobusów miejskich, gdzie kupujemy mniej używanych niż nowych, aczkolwiek nie ma tutaj jakiejś gigantycznej różnicy (74 szt. nowych do 58 szt. używanych).
Lista rankingowa marek
Po dwóch miesiącach br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. W okresie styczeń –luty 2013 r. zarejestrowano 152 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (30% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała kategorię MINI –66 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent –IVECO-Irisbus –sprzedał tutaj w tym roku zaledwie 12 szt. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. Jeżeli chodzi o pozostałe segmenty to marka zajmuje pierwsze miejsce wśród autobusów miejskich (głównie konstrukcje niskopodłogowe O405/N, jak i najnowszej Citaro) oraz drugie miejsce (ex aequo z SETRĄ) w kategorii międzymiastowej (głównie modele Conecto i Integro). Na rynku autokarów Mercedes (z nieśmiertelnym modelem O350 Tourismo na czele) musiał uznać prymat zarówno Renault, jak i VDL.
Drugie miejsce z rezultatem 79 szt. utrzymuje na rynku autobusów używanych marka Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce. Marka króluje wśród autobusów międzymiastowych (39 szt.) oraz turystycznych (29 szt.).
Trzecie miejsce na podium zajmuje kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 66 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugimmiejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku –pojazdów międzymiastowym (37 szt.) oraz ma czwarte miejsce w kategorii turystycznej (17 szt.) Po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce jest dość długa przerwa –czołówkę samotnie goni MAN z wynikiem 49 szt., któremu w tym roku towarzyszy holenderska marka VDL (45 szt.) Za nimi ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (27szt.) i Neoplan (15 szt.) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.