Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne dla MPK-Łódź. Od ZIM

infobus
19.07.2022 13:41

Premierowy przetarg na nowe autobusy - i to od razu bateryjne – ogłosił Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi.

Zamówienie z 19 lipca opiewa na zakup 8 szt. przegubowych elektrobusów klasy MEGA wraz ze stacjami ładowania oraz niezbędną infrastrukturą. Do tego dochodzi szkolenie załogi. To pierwsze taborowy kontrakt ogłoszony przez tę jednostkę, natomiast po zakupie pojazdy mają zostać przekazane do MPK-Łódź.

Przedmiot zamówienia

ZIM chce zakupić 8 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych miejskich autobusów elektrycznych, jednej marki o następujących parametrach:

  • Długość całkowita: 17,80 ÷18,75 m
  • Szerokość: 2,50 ÷2,55 m
  • Wysokość: do 3,40 m
  • Autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 110 osób, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. Do tego zamawiający preferuje największą liczbę siedzeń dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi
  • Oferowany autobus powinien być pojazdem z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz we wszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340 mm. od powierzchni jezdni.
  • Autobus zasilany energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów trakcyjnych o pojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdu podczas pracy na linii, jednak nie mniejszej niż 200 kWh.
  • Autobus przystosowany do ładowania poprzez: ładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni o mocy ładowania 100 kW / ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 i 400 kW - za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
fot. UM Łódź

Plus Ładowarki

ZIM zamawia także wyposażenie do zajezdni MPK-Łódź przy ul. Limanowskiego w postaci pięciu ładowarek, w tym:

  • 4 szt. dwustanowiskowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym o mocach znamionowych 100 kW
  • 1 szt. stację szybkiego ładowania prądem stałym o mocy znamionowej 400 kW.

Dodajmy, że to zamówienie ma dofinansowanie jeszcze ze środków UE w ramach POIiŚ. Chodzi o projekt pod nazwą "Integracja sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej wraz z zakupem taboru do obsługi trasy W-Z oraz innych linii komunikacyjnych i modernizacją zajezdni tramwajowych w Łodzi".

fot. UM Łódź

Przetargowe wymagania

Termin realizacji autobusowego kontraktu ZIM to 12 m-cy od momentu podpisania umowy. Na oferty Zarząd czeka do 16 sierpnia, a następnie wybierze tę najbardziej korzystną na podstawie trzech kryteriów:

  • Parametry techniczno-użytkowe / Waga: 30
  • Parametry ekologiczne / Waga: 10
  • Cena - Waga: 60

Formalne oczekiwania to m.in.

  • wadium w wysokości: 500.000,00 PLN.
  • środki finansowe na kwotę w wysokości co najmniej 15 000 000,00
  • minimalny poziom doświadczenia to dostawa w okresie ostatnich 3 lat w ramach jednego lub kilku kontraktów: 4 sztuki fabrycznie nowych autobusów elektrycznych niskopodłogowych (100% niskiej podłogi), o długości od 17,5 m do 18,75 m plus w ramach jednego kontraktu: 4 ładowarki o mocy minimum 200 kW w systemie ładowania poprzez pantograf (w tym dostawę co najmniej 2 sztuk w systemie ładowania pantografu odwróconego).
fot. UM Łódź

Kolejne elektryki

Przypomnijmy, że MPK-Łódź posiada już w swojej flocie 17 elektrycznych autobusów – marki Volvo, które 14 marca wyjechały do obsługi linii 87.To całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Modele Volvo 7900 Electric mają długość 12 metrów i mogą pomieścić 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Wyposażone zostały w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, między innymi klimatyzację, monitoring wizyjny i system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD.

Nowe „elektryki” stacjonują w zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie powstała dla nich specjalna baza. Składa się ona z wiaty, pod którą autobusy będą parkowały, oraz ładowarek stacjonarnych, które uzupełnią ich akumulatory podczas nocnego postoju. Ważnym elementem tego projektu była także budowa stacji transformatorowej, która zapewnia odpowiednie zasilanie dla ładowarek.

Elektryczne Volvo docelowo mają kursować na liniach 80, 83 i 86, które przebiegają przez centrum miasta. Zanim jednak na krańcówkach powstaną wszystkie stacje szybkiego ładowania, pojazdy te będą kursować na razie na linii 87.

Pierwsze elektrobusy Łódź pozyskała poprzez projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.