Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze podsumowanie ZTP 2021: 217 autobusów i 6 trolejbusów

infobus
31.12.2021 16:00
Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało nas, jaki jest aktualny status I edycji projektu Zielony Transport Publiczny.

Według stanu na dzień 16. grudnia zawarto 27 umów o dofinansowanie: 21 umów w formie dotacji, 6 umów w formie pożyczki. Na etapie zawierania (w trakcie podpisywania) jest 8 umów o dofinansowanie: 6 umów w formie dotacji i 2 umowy w formie pożyczki. W przypadku dwóch wniosków o dofinansowanie zakończono negocjacje i trwa proces przygotowania umów o dofinansowanie. Natomiast w odniesieniu do 5 wniosków o dofinansowanie (3 wnioski w formie dotacji i 2 wnioski w formie pożyczki), nadal trwają negocjacje.

efekt rzeczowy

Na podstawie zawartych umów o dofinansowanie i wniosków o dofinansowanie, dla których zakończono proces negocjacji można przyjąć, że polska flota wzmocni się w najbliższym czasie o :

  • 146 szt. autobusów elektrycznych
  • 71 szt. autobusów wodorowych
  • 6 szt. trolejbusów
  • 144 szt. punktów ładowania

Do tego planowana liczba przeszkolonych osób to 669

Zapytaliśmy także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – dysponenta programu Zielony Transport Publiczny – o przyczyny cięć składnych wniosków.

-„Intencją Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie było ograniczanie zakresu rzeczowego przedsięwzięć. Zgodnie z warunkami programu priorytetowego oraz naboru, intensywność dofinansowania była określona wyłącznie poprzez wskazanie jej górnej granicy, natomiast nie oznacza to, że ostatecznie dofinansowanie będzie udzielane na najwyższym możliwym poziomie. Do decyzji wnioskodawcy pozostawało więc, czy zamierza zrealizować przedsięwzięcie przy niższej intensywności, czy też chce ograniczyć zakres rzeczowy przedsięwzięcia – informuje NFOŚiGW.  - Wnioski złożone w ramach I naboru były oceniane według przyjętego przez Zarząd NFOŚiGW algorytmu, analogicznego do zastosowanego w naborze konkursowym. Wnioskodawcy mieli możliwość zrealizowania przedsięwzięcia przy zaproponowanej przez Narodowy Fundusz intensywności wsparcia bez zmiany zakresu rzeczowego lub mogli zdecydować o zweryfikowaniu zakresu rzeczowego przy maksymalnej intensywności. Do tej pory wszyscy wnioskodawcy zaakceptowali warunki dofinansowania i zamierzają realizować przedsięwzięcia.”

Na pytanie o radykalne ograniczenie np. poznańskiego projektu, otrzymaliśmy suchy komunikat, że „wnioskodawca dostosował zakres przedsięwzięcia do nowych uwarunkowań i w trakcie negocjacji zdecydował o zmianie zakresu rzeczowego przedsięwzięcia.”

Większy budżet

Jak podkreśla Fundusz, budżet programu priorytetowego nie został zmniejszony, a wręcz przeciwnie – został powiększony i wynosi obecnie 2 mld zł (poprzednio 1,3 mld zł.).

Ograniczone zostały jedynie środki dla I naboru. Pozostała kwota została przeznaczona na poczet kolejnych naborów wspierających transport publiczny.

Pamiętajmy, że właśnie (20.12.2021 r.) zakończył się II nabór do ZTP. Zdaniem NFOŚiGW do programu wpłynęło 101 wniosków i rozpoczął się proces ich oceny. Czekamy na wyniki!