Pierwsze „piętnastki” w Gorzowie

infobus
21.10.2014 23:57

Na ulice Gorzowa Wlkp. wyjedzie w tym tygodniu sześć trzyosiowych autobusów MAN Lion`s City L, które będą obsługiwały najbardziej obciążone linie, tj. 101, 104, 124, 125 i 126.To pierwsze 15-metrowe pojazdy we flocie MZK. Pojazdy dostarczyła firma MAN Truck&Bus Polska, a sfinansowaniem zakupu zajęła się spółka Mleasing. Wartość kontraktu to 3,2 mln zł . Piotr Stański, prezes MAN Truck&Bus Polska zapewnił, że przekazywane autobusy są ekologiczne i dostosowane do potrzeb pasażerów. Wyróżnia je także malowanie. Pięć egzemplarzy ma barwy marki Gorzów Przystań, jeden zaś został oklejony zdjęciami zawodników Złotej Drużyny Stali Gorzów. Jak poinformował PAP prezes MZK w Gorzowie Wlkp. Roman Maksymiak, przekazane we wtorek do użytku autobusy to kolejny etap programu modernizacji miejskiego taboru. Wyprodukowane w 2009 roku pojazdy jeździły wcześniej w stolicy Austrii, w barwach firmy Dr. Richard. Ich przebieg to ok. 240 tyś. km. Trzyosiowe autobusy o długości 15 m o układzie drzwi 2-2-2 mogą zabrać na swój pokład 144 pasażerów, w tym 44 na miejscach siedzących. Pojazdy posiadają klimatyzację oraz dodatkowe ogrzewanie. W ich układzie napędowym zastosowano silniki MAN D2066LUH23 Euro 4 o mocy 310 KM oraz automatyczne skrzynie biegów Voith. Dodatkowo autobusy „uzbrojono”w biletomaty oraz nowy system informacji pasażerskiej, monitoringu i gaszenia pożaru w komorze silnika. –„Nasz program obejmujący modernizację taboru autobusowego zakłada, że w ciągu dwóch lat dojdziemy do stanu, kiedy średni wiek naszych pojazdów nie będzie przekraczał 10 lat. Obecnie wynosi on 11,2 roku. Szacujemy, że koszt jego realizacji i kontynuacji w następnych latach zamknie się w kwocie ok. 60 mln zł, które będą pochodzić głównie z budżetu spółki”- powiedział PAP Maksymiak. Dodał, że warunkiem realizacji założeń MZK jest zawarcie z miastem długoletniej umowy na świadczenie usług komunikacyjnych, gdyż obecna kończy się w tym roku. „Biorąc pod uwagę, że jesteśmy spółką, której właścicielem jest miasto to oczywiście formalność, ale bez niej nie będzie szans na sięganie po pieniądze z unijnych programów, gdyż takie wymogi stawiają unijni urzędnicy”- zaznaczył Maksymiak.

 Przekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów WlkpPrzekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów WlkpPrzekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów WlkpPrzekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów Wlkp

Sześć 15-metrowych autobusów Lion`s City L, które we wtorek zostały zaprezentowane w zajezdni MZK, zastąpi wysłużone dwudrzwiowe pojazdy MAN NL 202. W ostatnich latach gorzowski MZK zakupił m.in. 11 nowych autobusów niskopodłogowych MAN Lion’s City (2011 r.) oraz osiem używanych autobusów MAN (2013 r.). Aktualnie po Gorzowie jeżdżą 63 autobusy, w tym 27 pojazdów marki Solaris i 36 marki MAN. Miejski Zakład Komunikacji jest jedną z niewielu firm w Polsce, która ma w taborze wyłącznie autobusy niskopodłogowe. W 2011 r. przewoźnik zakończył realizację programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, który obejmował m.in. zakup 11 niskopodłogowych autobusów, budowę 75 wiat przystankowych oraz 120 mobilnych automatów do sprzedaży biletów. Całkowity koszt tego projektu zamknął się w kwocie ok. 14,7 mln zł;został po połowie sfinansowany przez miasto Gorzów i Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013.fot.

 Przekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów WlkpPrzekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów WlkpPrzekazanie niskopodłogowych autobusów MAN Lion`c City L odbyło się we wtorek, 21 października, w siedzibie MZK Gorzów Wlkp

Władze Gorzowa wraz z MZK przygotowują także program modernizacji sieci tramwajowej i zakupu nowych wagonów. Będzie on podstawą do ubiegania się o pomoc na ten cel z budżetu państwa i funduszy unijnych. Założenia zintegrowanego systemu komunikacji publicznej Gorzowskiego Obszaru Funkcjonalnego są już gotowe. Przewidywany koszt realizacji przedsięwzięcia to 406 mln zł. Program zakłada wymianę wszystkich tramwajów na nowe, modernizację sieci tramwajowej oraz budowę nowej linii z centrum miasta do największego osiedla Górczyn. Ma ona przebiegać przez tereny gęsto zabudowane. Kolejnym elementem projektu jest stworzenie tzw. miejsc przesiadkowych na styku kilku rodzajów środków komunikacji (tramwaje, autobusy i kolej). W ubiegłym roku z usług MZK w Gorzowie skorzystało ponad 26 mln pasażerów. Zakład realizuje kursy po mieście i na liniach podmiejskich na terenie przyległych do Gorzowa gmin.