Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze nowe autokary VDL Berkhof już w Polsce

infobus
26.08.2010 10:14
Początkiem sierpnia br. w CTC Ruda Śląska –nowo otwartym autoryzowanym serwisie IVECO oraz DAF miało miejsce uroczyste przekazanie dwóch pierwszych w Polsce fabrycznie nowych autokarów Berkhof Axial. Ich nabywcą została firma Almabus II Sp. z o.o. z Wrocławia. Uroczystego przekazania nowych autobusów dokonał Pan Bolesław Piekorz z VDL Bus &Coach Polska Sp. z o.o. Autobusy zostały wyleasingowane przez firmę Deutsche Leasing.
W naszym kraju autokary VDL Berkhof Axial są eksploatowane z powodzeniem od wielu lat, jednak dotychczas wszystkie były kupowane z tzw. drugiej ręki. Firma Almabus II zdecydowana się na zakup autokarów Axial, po latach pozytywnych doświadczeń w eksploatacji pojazdów marki VDL.
Niewykluczone, że autokar VDL Berkhof Axial będzie można zobaczyć na tegorocznych targach Transexpo w Kielcach, które w tym roku odbywają się na początku października.
 VDL Berkhof Axial nr 2 przed przekazaniem klientowi. wnętrze z widokiem na tył VDL Berkhof Axial.wnętrze z widokiem na przód VDL Berkhof Axial. nowe autokary VDL Berkhof Axial –„Pierwszy i drugi w Polsce”na chwilę przed przekazaniem klientowi.
Axial ASD129 posiadają długość 12 870 mm. oraz wysokość 3638 mm. We wnętrzu każdego autobusu mogą podróżować 53 osoby plus pilot i kierowca. Fotele pasażerskie z pełną regulacją posiadają uchwyty, odchylane stoliki i siatki na drobne rzeczy pasażerów. Niezwykle kluczowe było zamontowanie foteli pasażerskich na płaskiej podłodze bez dodatkowych stopni, dzięki czemu poruszanie się po autobusie i zajmowanie miejsc siedzących nie będzie sprawiać żadnych problemów. Na całej przestrzeni pasażerskiej rozlokowane zostały dwa monitory LCD niezbędne dla zabicia czasu podróżnych na wielogodzinnych trasach. Nie trzeba wspominać, o klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z punktowymi nawiewami, ponieważ jest to całkowity standard w autokarach tej klasy.
Bagażniki podsufitowe nie posiadają zamknięcia, ale ich kształt powinien odpowiednio zabezpieczać bagaże przed ewentualnym przesunięciem na zakrętach lub podczas hamowania. Przy drugich drzwiach znajduje się chemiczna toaleta dla podróżujących, co na szczęście nie odbiło się znacząco na pomniejszeniu bardzo pojemnych bagażników podpodłogowych, które posiadają ponad 10 m3.
Stanowisko pracy kierowcy jest solidnie wykończone. Wskaźniki są czytelne a przyciski dobrze rozlokowane. Co prawda klawisz świateł awaryjnych świateł, radio mogłyby znajdować się nieco niżej a zawór hamulca ręcznego np. na parapecie bocznym, dzięki czemu jego obsługa była by znacznie łatwiejsza. Odbyłoby się to jednak kosztem półki bocznej na podręczne rzeczy prowadzącego. Kierowca ma do dyspozycji bardzo ergonomiczny fotel pneumatyczny z pełną regulacją. Nie zapomniano również o miejscu dla pilota lub drugiego kierowcy. Mikrofon i lampka znajdują się blisko w zasięgu ręki, a i nie bez znaczenia jest duża ilość schowków i uchwytów na pojemnik z napojem.
Sypialnia kierowcy znajduje się przed drugą osią. Taka lokalizacja ma zarówno swoje plusy jak i minusy. Zaczynając od minusów –do spania przy osi napędowej trzeba się przyzwyczaić i początkowo zasypianie może sprawiać pewne problemy. Do plusów należy duża odległość od przedniego zwisu, gdzie w przypadku ewentualnego zdarzenia drogowego od czoła pojazdu, szkielet autobusu ulega największym wygięciom.
stanowisko pracy kierowcy VDL Berkhof Axial. Uroczyste przekazanie –od lewej Piotr Wierzchowski, Adam Biłas, Bolesław Piekorz, Zdzisława Wierzchowska, Adam Niemiecnowe autokary VDL Berkhof Axial  
Nadwozie autobusu Axial ASD129 nie posiada zbędnych udziwnień i futurystycznych rozwiązań, dzięki czemu jego stylistyka jest odpowiednio stonowana. Klapy bagażników jak przystało na autokar do obsługi linii międzynarodowych są otwierane równolegle do linii nadwozia. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia wydawanie bagaży m.in. na dworcach autobusowych pomiędzy innymi zaparkowanymi autokarami, zwłaszcza gdy nie ma za dużo czasu na przerwę, a przed nami jeszcze długa droga do celu.
Autobusy posiadają ekologiczne silniki DAF o mocy 300 kW (410 KM) spełniające normę czystości spalin EURO 5. Przenoszenie napędu odbywa się za pomocą mechanicznych skrzyń biegów GO-210 SGS. Dzięki takiemu rozwiązaniu ewentualne usuwanie usterek i serwisowanie nie powinno sprawiać żadnego problemu ponieważ firma DAF i Mercedes posiadają doskonale rozwiniętą sieć serwisową w całej Europie.
Nowe autobusy zostały jeszcze przed przekazaniem klientowi oklejone w charakterystyczny dla firmy Almabus wzór.
Podczas przekazania autobusów mieliśmy okazję porozmawiać z Panią Dyrektor Zdzisławą Wierzchowską:
InfoBus: Proszę powiedzieć parę słów o firmie Almabus i posiadanej flocie.
Almabus: Firma Almabus posiada trzy biura podróży, w tym dwa we Wrocławiu i jedno w Krakowie. Działamy również w sieci franschisingowej Lufthansy. Firma Almabus II która zakupiła nowe autokary zajmuje się przewozami autobusowymi i obsługą linii międzynarodowych. Posiadamy obecnie 8 autokarów, w większości marki VDL Bova Futura jak również kilka mniejszych pojazdów. Almabus zatrudnia obecnie ok. 50 osób przy obsłudze ruchu turystycznego i transporcie osób.
InfoBus: Proszę powiedzieć, dlaczego właśnie ten autobus ?
Almabus: Posiadamy autokary VDL Bova z których jesteśmy bardzo zadowoleni, jednak zdecydowaliśmy, że autokary Berkhof wprowadzą nowy standard do obsługi naszych połączeń. Axial posiada większe bagażniki, wydajną klimatyzację, dobry silnik i bardzo atrakcyjną stylistykę. Jeżeli autobusy się spiszą, na pewno niebawem zakupimy kolejne.
InfoBus: Dlaczego tak późno zdecydowali się Państwo za zakup nowych autobusów, jest już przecież po połowie wakacyjnego sezonu ?
Almabus: Odpowiedź jest prosta. Zakończył nam się leasing jednego autokaru i chcemy go zastąpić nowym, a drugi autokar zakupiliśmy w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem, ponieważ jak Pan zapewne wie Orbis sprzedał markę Inter-Bus i wycofuje się z przewozów autokarowych.
InfoBus: Na jakich liniach będą wykorzystywane nowe autobusy ?
Almabus: Nowe autobusy będą wykorzystywane na liniach do Neapolu, Genevy i Oslo. Pierwszy z autokarów już jutro rusza w swój pierwszy rejs do Oslo.
Bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy zadowolenia z eksploatacji nowych autokarów.