Pierwsze Neoplany Centroliner z silnikami MAN D20 EEV

infobus
20.11.2007 14:28

MAN Truck &Bus Deutschland GmbH dostarczył przedsiębiorstwu Stadtwerke Osnabrück pierwsze 10 z 21 zamówionych autobusów Neoplan Centroliner z silnikami MAN D20, spełniającymi normy EEV. Fot. NEOMAN

MAN Truck &Bus Deutschland GmbH dostarczył przedsiębiorstwu Stadtwerke Osnabrück pierwsze 10 autobusów Neoplan Centroliner, wyposażonych w silniki MAN D20 spełniające normy EEV. W uroczystości przekazania nowych pojazdów, która odbyła się w Ratuszu, wzięli udział m.in. Burmistrz Osnabrück Boris Pistorius, członek zarządu Stadtwerke Osnabrück AG odpowiedzialny za transport –dr Stephen Rolfem oraz Peter Erichreineke, członek zarządu MAN Nutzfahrzeuge, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, a także Christian Wolff, Premier Dolnej Saksonii, który podkreślał ekologiczne zalety nowych autobusów oraz społeczne znaczenie wprowadzenia ich do eksploatacji. Dzięki dostawie do końca roku 10 kolejnych autobusów solo i jednego przegubowca o długości 18,75 m, niskopodłogowe autobusy Neoplan Centroliner stanowić będą blisko jedną trzecią ze 100 autobusów, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo. Wprowadzając rozwiązanie typu MAN PURE DIESEL, MAN związał się z technologią recyrkulacji spalin (AGR) na przyszłość. Dotąd, koncern sprzedał ok. 2000 pojazdów wykorzystujących tę technologię do spełnienia norm emisji spalin Euro 4 i wyższych. Rozwiązanie to, nie wymagające stosowania substancji AdBlue, znajduje zwolenników głównie na rynkach Europy Centralnej. Zamontowane po raz pierwszy w autobusach dla Osnabrück, zmodernizowane, poziome silniki D20 common rail o pojemności 10,5 litra, które przeszły intensywne próby, mają kilka zakresów mocy od 280 do 360 KM. Jednostki tego typu stosowane są w ponad 90% autobusów niskopodłogowych MAN i Neoplan. Oprócz atrakcyjnej sylwetki, posiadający wymiary 12 x 2,5 x 2,87 m Centroliner oferuje także atrakcyjne i ergonomiczne wnętrze, mieszczące 37 pasażerów siedzących i 53 stojących. W tylnej części autobusu zastosowano amfiteatralny układ foteli (w kształcie litery „J”), co zapobiega wandalizmowi. Wyposażenie pojazdów dla Osnabrück obejmuje ponadto układ klimatyzacyjny, składaną rampę w drugich drzwiach, system ECAS umożliwiający obniżenie podłogi na przystankach o ok. 80 mm, a także elektroniczne systemy ABS i ASR. Jednostka D20 w wersji EEV rozwija moc 280 KM i moment obrotowy 1 250 Nm.