Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze MEGA elektrobusy dla MPK Radom. Rusza przetarg „pod klucz”

infobus
02.03.2022 20:20

2 marca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Radomiu ogłosiło przetarg na dostawę sześciu nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA z trzema mobilnymi ładowarkami zajezdniowymi oraz na budowę stacji szybkiego ładowania pantografowego.

To kolejny przetarg z dofinasowaniem z Zielonego Transportu Publicznego 1.0 prowadzonego przez NFOŚiGW.

Przedmiot zamówienia

Zadania postawione przez MPK Radom w najnowszym postepowaniu to:

  • dostawa 6 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy mega o długości 18 m +/-5%,
  • dostawa mobilnych dwuwyjściowych ładowarek zajezdniowych w liczbie 3 szt. mocy 2x40 kW każda,
  • budowa, w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, stacji szybkiego ładowania pantografowego wraz z zasileniem energetycznym o mocy 400 kW, na terenie pętli autobusowej, zlokalizowanej przy ul. Królowej Jadwigi (os. Michałów), w tym wykonanie i uzgodnienie pełnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich koniecznych zgód i pozwoleń.

Najnowsze radomskie elektrobusy wyposażone będą w silniki trakcyjne – centralne lub silniki w osiach, o łącznej mocy min. 240 kW, zasilane bateriami trakcyjnymi min. 150 kW/h. Liczba miejsc siedzących, którą zaoferuje każdy z autobusów, wyniesie 38, a miejsc stojących ok. 130. Pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg każdego zakupionego autobusu to minimum 25 tys. km.

Przetargowe wymagania

Zamawiający wymaga, aby wykonawcy m.in.:

  • posiadali środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 10 000 000 PLN;
  • wpłacili wadium w wysokości 540 000 PLN;
  • w zakresie doświadczenia muszą wykazać, że: - wykonali w okresie ostatnich 3 lat w ramach jednego lub więcej zamówień dostawę co najmniej 6 sztuk autobusów elektrycznych miejskich, 18 m, klasy mega, o długości 18 m +/-5%; - dostarczyli i zainstalowali, co najmniej 6 punktów ładowania autobusów elektrycznych o mocy 40 kW; -  dostarczyli i zainstalowali co najmniej 1 stację szybkiego ładowania pantografowego, zdolną do doładowania magazynu energii tradycyjnej autobusów, o mocy 400 kW, z dodatkową funkcją ładowania przez złącze plug-in.

Zamawiający wymaga, też aby w dostawie udział towarów pochodzących z państw Unii przekraczał 50%. Zamawiający odrzuci ofertę, która nie spełnia tego wymagania.

O tym kto podejdzie do radomskiego zamówienia – oprócz oczywiście Solarisa, który jest specjalistą od tego typu zadań specjalnych „pod klucz” – dowiemy się najszybciej 4 kwietnia.

Z ZTP 1.0

Zamówienia jest dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Zielony transport publiczny (Faza I). Przypomnijmy, że 30 grudnia radomskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji podpisało z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowy na dofinansowanie zakup 6 szt. nowych autobusów elektrycznych klasy MEGA. Stosowane dokumenty podpisane zostały przez wiceprezesa NFOŚiGW Artura Michalskiego oraz prezesa zarządu MPK w Radomiu Krzysztofa Zalibowskiego i członka zarządu tej spółki Roberta Dasiewicza.

Wartość finansowania to 12,6 mln zł dotacji oraz 5,2 mln zł niskooprocentowanej pożyczki. Całkowity koszt projektu wyniesie ok. 22 mln zł, a jego realizacja potrwa do września 2023 r. Przypomnijmy, że początkowo miasto wnioskowało o 11 elektrobusów. Skończyło się na sześciu.

-"Ekologiczny i ekonomiczny transport publiczny to warunek zrównoważonego rozwoju polskich miast. Służą mu rządowe programy wsparcia, takie jak „Zielony Transport Publiczny”. Bez systemowych rozwiązań dużo trudniejsze byłoby upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu, zwłaszcza w średnich i małych miastach. Cieszę, że samorządy, a przede wszystkim lokalni parlamentarzyści wspierają starania Radomia w kierunku modernizacji floty autobusowej z pożytkiem dla środowiska, zdrowia i komfortu życia mieszkańców – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.

W ramach projektu zaplanowano także przeprowadzenie szkolenia z obsługi pojazdów dla 24 kierowców i 15 pracowników zaplecza technicznego.

MPK Radom ma już w swojej 19 elektrobusów - wszystkie klasy MAXI i tego samego typu - Solaris Urbino 12.