Czeska grupa transportowa ICOM, przy wsparciu Regionalnego Programu Środkowe Czechy, zakupiła 12 szt. autobusów międzymiastowych Mercedes-Benz Intouro Euro 6. To pierwsze tego typu pojazdy zakupione w naszym regionie i jednocześnie pierwsza większa dostawa autobusów Euro 6 w Czechach. Pod względem rynek naszych sąsiadów jest bardzo zbliżony do naszego. Podobnie jak konstrukcje z poprzednią normą tak i najnowsze pojazdy zostały wyprodukowane w tureckim zakładzie Mercedes-Benz w Hoşdere. Co ważne –wszystkie zostały wyposażone w zintegrowaną windę do podnoszenia wózków inwalidzkich, która została wbudowana w stopień w II drzwiach. Jej szerokość to 1380 mm. Zastosowanie tego urządzenia było jednym z kluczowych warunków uzyskaniaunijnego dofinansowania w ramach programu RPO NUTS II, którego celem jest wspieraniekomunikacji publicznej dostępnej dla wszystkich mieszkańców przy jednoczesnym minimalizowaniu negatywnego wpływu transportu na środowisko. Wysoką ekologiczność pojazdów mają zapewnić silniki Euro VI, których zużycie paliwa jest zdaniem producenta o 5% mniejsze w porównaniu z pojazdami z poprzednią normą. Zastosowane jednostki napędowe to 6-cylindrowe, pionowe silniki OM 936 BlueEfficiencyo pojemności 7,7 l i mocy 220 kW. Ich emisja NOx i cząstek stałych jest o ok. 90% mniejsza niż pojazdów ze standardem Euro 5. Co ciekawe – podczas uroczystego przekazania Intouro przedstawiciele Mercedesa podkreślili, że dostarczone autobusy są w stanie spełnić limity emisji Euro 6 przez co najmniej 7 lat lub 700,000 km.We wnętrzu czeskich Intouro zamontowano 49 wygodnych foteli typu Inter-Star Eco, które zarówno nadają się do dalekobieżnych tras, jak i przewozów lokalnych i szkolnych. To idealna charakterystyka zakresu działalności ICOM.
Warto podkreślić, że współpraca pomiędzy Mercedes-Benz i ICOM w zakresie dostaw nowych autobusów funkcjonuje już od 1998 r. W ciągu tych 15 lat czeska firma zamówiła w sumie 1000 autobusów i autokarów, w tym aż ponad 700 szt. modelu Mercedes-Benz Intouro. Przypomnijmy, że w ciągu już 7-letniej kariery Intouro w Europie sprzedano łącznie ponad 6000 szt. tego modelu, co oznacza, że znaczący udział w tym sukcesie ma właśnie czeska firma. Dla porównania w tym okresie w Polsce sprzedano zaledwie 30 szt. tego typu pojazdów. Kluczowe znacznie dla wyboru niemieckiej marki przez przewoźnika miało przejęcie przez tą spółkę sieci autoryzowanychpunktów serwisowych Mercedes-Benz. W tej sytuacji ICOM jest zarówno głównym użytkownikiem, jak i serwisantem pojazdów niemieckiego producenta w Czechach. Aktualnie grupa zatrudnia łącznie 1800 osób i dysponuje flotą 800 autobusów i 300 samochodów ciężarowych.Średni wiek taboru autobusowego to 3,7 roku (średniadla Czech to 14 lat). To efekt ciągłej odnowy floty. Ocenia się, że od początku współpracy z Mercedes-Benz firma zainwestowała ok. 4,2 mld CZK (161 mln EUR ) w zakupy nowego taboru autobusowego, a tylko w ubiegłym roku wartość zakupu pojazdów wyniosła 470 mln CZK (18 mln EUR ).