Pierwsze hybrydy od Solarisa już na liniach MPK-Łódź
18 stycznia na ulice wyjechały pierwsze autobusy hybrydowe marki Solaris odebrane w tym roku przez MPK-Łódź.
Pasażerowie mogą już z nich korzystać na liniach 55, 80, 91 i 94.
Hybrydowa piątka
W pierwszym etapie MPK-Łódź wypuściło na trasy pięć pojazdów Urbino 12 mildhybrid. W najbliższych dniach dołączy do nich kolejnych siedem. Pierwsze z nich obsługują linie 55, 80, 91 i 94. Reszta zamówionych pojazdów wyjedzie na trasy do końca stycznia, co pozwoli wycofać z Łodzi ostatnie autobusy z wysoką podłogą.
Przypomnijmy, że kontrakt z firmą Solaris, zakładający dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem o wartości ponad 113 mln złotych netto, zakłada dostawę 51 autobusów , co pozwoli utrzymać średni wiek autobusu na poziomie 8 lat. Łódzka spółka zakontraktowała dwa modele:
- Urbino 12 z elektryczno-spalinowym systemem mild hybrid w liczbie 29 sztuk (pierwsze niskoemisyjne pojazdy producenta z Bolechowa w tym mieście).
- Urbino 18 w liczbie 22 sztuk
mild hybrid
System mild hybrid wykorzystany w zamówionych Solarisach Urbino 12 bazuje na trzech kluczowych elementach: maszynie elektrycznej, systemie magazynowania energii oraz sterowniku układu nadzorującego pracę systemu. W trakcie hamowania autobusu maszyna elektryczna pracuje jak generator i maksymalną możliwą mocą ładuje magazyn energii. Pojemność magazynu energii jest dobrana w taki sposób, aby rekuperować energię podczas hamowania z prędkości około 60 km/h. Gdy w magazynie jest dostępna energia, w trakcie przyspieszania maszyna elektryczna pracuje jako silnik elektryczny i wspomaga pracę silnika spalinowego. Innymi słowy podczas hamowania system mild hybrid generuje i magazynuje energię, a podczas przyspieszania autobusu wspomaga pracę silnika spalinowego, co umożliwia oszczędności w zużyciu paliwa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oba modele 12- i 18-metrowe będą wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających użytkowanie pojazdu, gwarantujących maksymalne bezpieczeństwo i wysoki komfort podróżowania. Miejski przewoźnik zdecydował się między innymi na system monitorowania tzw. martwego pola prawej strony pojazdu. Dzięki ultradźwiękowym sensorom działającym w oparciu o sztuczną inteligencję, kierowca zostanie ostrzeżony (dźwiękowo oraz wizualnie) o ewentualnych obiektach, których nie widać w lusterkach.
-"Pojazdy te zostaną rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady. Ich dostawa pozwoli na wyłączenie z użytkowania najstarszych pojazdów, w tym ostatnich autobusów bez niskiej podłogi. Oznacza to, że po łódzkich ulicach będą kursowały już wyłącznie autobusy niskopodłogowe – powiedział podczas podpisywania umowy Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.