Pierwsze hybrydy na Podbeskidziu. W Czechowicach-Dziedzicach
5 kwietnia trzy hybrydowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybridwzmocniły flotę Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej wCzechowicach-Dziedzicach. W czwartek pojazdy zostały uroczyście odebrane odfirmy Solaris przez zastępcę burmistrza Czechowic-Dziedzic, Macieja Kołoczka orazprezesa PKM, Jana Matla. W piątek 6 kwietnia wyjechały na gminne drogi i – podobniejak cała czechowicka komunikacja – wożą dzisiaj wszystkich pasażerów za darmo.
Przekazanie nowych autobusów odbyło się na Placu Jana PawłaII w Czechowicach-Dziedzicach. Trzy nowe, srebrne Solarisy z nowoczesnym,hybrydowym napędem, stały tam już od godzin przedpołudniowych, a mieszkańcymogli je oglądać, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Dodatkowąatrakcją-niespodzianką krótkiej uroczystości był tort w formie nowej płytydworca autobusowego z trzema stojącymi na nim hybrydami.
Szeregowe hybrydy
Autobusy hybrydowe Solaris Urbino 12 Hybrid, które właśniewyjechały na ulice Czechowic-Dziedzic, wyposażone są w szeregowy systemhybrydowy HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tymsilnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten zkolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym oniewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM) i tym samym niskimzużyciu oleju napędowego.
Dodatkowo Urbino 12 Hybrid wyposażone są w systemStop-and-Go, który wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju naprzystanku oraz umożliwia odjechanie z przystanku w trybie bezemisyjnym, atakże system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowegojuż podczas podjeżdżania autobusu do przystanku.
Dzięki tym rozwiązaniom autobus, według przeprowadzonychtestów, jest w stanie zaoszczędzić do 20 proc. paliwa potrzebnego wanalogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.
Czechowicki standard
Autobusy hybrydowe PKM Czechowice-Dziedzice, podobnie jak wcześniejdostarczone cztery pojazdy Urbino 12 z silnikiem diesla, wyposażone są w m.in.:
-
blokadę alkoholową zamontowaną w kabinie kierowcy od Systemów Autobusowych,
-
ładowarki USB z podświetlaniem LED od firmy Drabpol,
-
monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami od firmy SIMS,
-
kasowniki wielofunkcyjne, z możliwością kasowaniatradycyjnego biletu papierowego jak i obsługi płatności za przejazd kartązbliżeniową – od firmy SIMS,,
-
system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika od firmy Voith,
-
tablice zewnętrzne LED (kolor biały) i monitor LCD wewnątrzpojazdu od firmy SIMS,
-
system zapowiedzi głosowych od firmy SIMS,
-
system zliczania pasażerów GMV,
-
router WiFi umożliwiający pasażerom dostęp do bezpłatnegoInternetu,
-
wyznaczony przyjazny kącik wewnątrz autobusu dla matki zdzieckiem,
-
dodatkowe uchwyty skórzane dla pasażerów,
-
wygodną, trwała i estetyczna tapicerka siedzeń pasażerskich.
Dodatkowo rozmieszczenie i konstrukcja poręczy umożliwiaswobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym, a stanowisko dlaosób na wózkach inwalidzkich wyposażone jest w biodrowy pas bezpieczeństwa. Naobudowie przycisków w przestrzeni pasażerskiej znajdą się napisy w alfabecieBraille'a. Dla osób niedowidzących zamontowane są w poręczach punkty świetlnewykonane w technologii LED. Zadbano również o wyznaczenie miejsc siedzących dlauprzywilejowanych pasażerów.
W związku z zakupem hybryd, w ramach projektu powstałorównież stanowisko kontrolno-diagnostyczne dla autobusów hybrydowych.
Nie tylko autobusy
Zakup trzech hybrydowych autobusów marki Solaris to częśćprojektu „Przyjazna Komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach”, realizowanegoprzez PKM w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego nalata 2014–2020. W ramach projektu czechowickie przedsiębiorstwo aplikowało okwotę przeszło 7 mln 300 tysięcy złotych, stanowiącą 85-procentowedofinansowanie całości zadania polegającego na gruntownej modernizacji taboruprzewoźnika. W ramach tego samego projektu flota czechowickiego przewoźnikawzbogaciła się już wcześniej o cztery nowoczesne autobusy Solaris Urbino 12 zsilnikami diesla spełniającymi rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6,którymi PKM wozi pasażerów od połowy września ubiegłego roku.
Realizacja projektu zakłada też wdrożenie przez czechowickiPKM rozbudowanego systemu zarządzania flotą, który obejmuje:
-
dynamiczną informację pasażerską na stronie internetowej,
-
dynamiczną informację pasażerską w aplikacji na smartfony,
-
dotykowy terminalkierowcy, informujący m.in. o opóźnieniu lub przyśpieszeniu kursu,
-
oprogramowaniespecjalistyczne do zarządzania rozkładem jazdy,
-
oprogramowanie dozarządzania i ewidencji czasu pracy kierowców oraz pracowników zapleczatechnicznego,
-
przygotowanie infrastruktury systemu poboru opłat zaprzejazd w kierunku elektronicznych rozliczeń.
„