Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze hybrydowe autobusy w Lesznie. Volvo

infobus
13.06.2019 13:00

Rozpoczęły się dostawy hybrydowych Volvo do Leszna. Na bazie Miejskiego Zakładu Komunikacji zameldował się już pierwszy autobus. Docelowo przewoźnik będzie posiadał osiem spalinowo-elektrycznych pojazdów typu 7900 z wrocławskiej fabryki Volvo.

Przypomnijmy, że Leszno hybrydy zamówiło w październiku 2018 r. Volvo zaproponowało miastu znane i sprawdzone autobusy 7900 hybrid. Kontrakt opiewa na 14 740 320 PLN brutto. Jeden hybrydowy 7900 będzie kosztował 1 498 000 PLN netto. Zgodnie z umową hybrydy trafią do Leszna do końca czerwca.

Pierwszy autobus już dotarł do miasta. Spalinowo-elektrycznym Volvo w wersji leszczyńskiej może podróżować 94 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele Ster 8MV. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu za sprawą takiego detalu mają być zauważalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Leszczyński standard
Bardzo korzystnie prezentuje się wystrój wnętrza. Bordowa wykładzina podłogowa oraz nowa leszczyńska tapicerka, w której również dominuje ten kolor świetnie kontrastuje z pozostałymi elementami wykończenia wnętrza, które utrzymano w różnych odcieniach szarości.

Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą być stosowane wspólnie lub osobno.

Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewniają okna uchylne oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB. Hybrydy są przystosowane bo monatażu biletomatów. Posiadają także sieć WiFi.

System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach mieleckiej firmy R&G Plus, z którą od lat współpracuje MZK. Mamy tu więc zewnętrzne dwukolorowe tablice diodowe, wewnętrzny monitor ETM-23 do prezentacji informacji liniowej i głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer z dotykowym interfejsem SRG5000P.

Odliczamy…
Nie możemy się doczekać oficjalnej prezentacji debiutujących w Lesznie hybrydowych Volvo. Eleganckie malowanie, przyzwoite wyposażenie i kilka innych ukłonów w stronę przewoźnika powoduje, że czeka nas debiut w dobrym stylu. Z resztą jak każdy, w którym występuje Volvo.