Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze gazowe Nowe Urbino w Czechach

infobus
08.05.2018 09:32

Czerwony kolor autobusów, podobnie jak CNG staje się coraz popularniejszy w europejskiej miastach. Przykładem mogą być Czeskie Budziejowice, które właśnie rozpoczęły odbiory 24. gazowych Nowych Urbino. Pierwszych takich w Czeskiej Republice. 

2 maja w zajezdni spółki Dopravní podnik města ČeskéBudějovice pojawiły się pierwsze autobusy marki Solaris. Zostały one zamówione wramach przetargu o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ, w tym:

  • 13 szt. Urbino 12 CNG

  • 3 szt. Urbino 18 CNG

Jak podaje jednak czeski przewoźnik to zamówienie zostało rozszerzoneo 8 kolejnych Solarisów i łącznie obejmie (z terminem realizacji do końca 2018r.) aż 24 gazowe pojazdy, w tym:

  • 19 szt. Solaris Urbino 12 CNG

  • 5 szt. Solaris Urbino 18 CNG

Jak policzył DPMČB inwestycje w nowy tabor wyniosły ​​172,7milionów koron, z czego 85% kosztów pokryto ze środków UE w ramach projektu:”Pořízení 16 nízkopodlažních autobusů s CNG pohonem (Integrovanýregionální operační program, výzva č. 51).”

Gazowy komfort

Nowe autobusy z Polski nie tylko ograniczą negatywny wpływ komunikacjina środowisko, ale także zapewniają wyższy komfort dla pasażerów i kierowców. Niskopodłogowepojazdy wyposażone są w klimatyzację (tym samym wzrośnie liczba klimatyzowanychpojazdów DPMČB do 25 szt.), ładowarki USB oraz kolorowe panele LED zinformacjami dla pasażerów. Do tego dochodzi nowy wystrój wnętrz z czerwonątapicerką.

Przypomnijmy, że czeska firma eksploatuje już 9 autobusów zlogo Solaris, w tym trzy Urbino 12 (2002), trzy Urbino 115 (2002) i trzy Urbino18 (2015). Łącznie flota DPMČB liczy ok. 90 pojazdów.

Własna stacja

12 kwietnia 2018 firma Dopravní podnik města ČeskéBudějovice otworzyła własną stację tankowania CNG na ulicy Novohradské. Dostawcątechnologii jest czeska firma MOTOR JIKOV Strojírenská a.s. Tankować będą tutaj zakupione dzięki unijnymfunduszom 24. nowe gazowe autobusy, natomiast sama stacja jest wkładem własnymspółki w projekt. Jej koszt to na ok. 27milionów CZK
Wydajnośćstancjonarnej sprężarki wynosi prawie 600 m3 / godz., a geometryczna objętośćzbiornika CNG to ok. 9000 litrów, co oznacza, że może pomieścić około 2500 m3sprężonego gazu ziemnego.

Stacja wyposażona jest w dwa dwustronne dozowniki z wężami iterminalami NGV 1 i NGV 2 do napełniania autobusów, ciężarówek i samochodówosobowych.

-„CNGjest ekologiczną alternatywą dla obecnych silników benzynowych iwysokoprężnych. To sprawdzone iniedrogie paliwo. Koszteksploatacji pojazdów CNG jest o połowę niższy w porównaniu z benzyną czyolejem napędowym. Nic więcdziwnego, że przewoźnicy autobusowi rozszerzaj swoje floty o pojazdy gazowe. Dlanas budowa stacji dla lokalnego przedsiębiorstwa była kwestią prestiżu -podkreślił prezes JIKOV Group a.s. MiroslavDvořák.