Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze elektryczne autobusy MAN w Kędzierzynie. Dzisiaj premiera – jutro liniowy debiut

infobus
30.03.2022 14:00

30 marca Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu uroczyście odebrał dwa autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E. To pierwsze elektrobusy w miejskiej flocie i pierwsze elektryczne "lwy" w Polsce.

Pojazdy jutro – 31 marca – wyjadą na linie 1,2,8,12,13 i 15, a od najbliższego piątku docelową linię śródmiejską nr 6.

Podwójna premiera

Dwa kędzierzyńskie autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E to pierwsze zeroemisijne pojazdy we flocie MZK i pierwsze egzemplarze tego modelu w Polsce. W barwach Kędzierzyna-Koźle i ze stylowym wyposażeniem wnętrza od jutra (31.03) wyruszą w trasę i posłużą mieszkańcom.

Najnowsze nabytki MZK mają około 12 metrów długości i zabiorą na pokład 80 pasażerów. W ramach umowy na terenie zajezdni wybudowana została także specjalna stacja ładująca od Ekoenergetyki (120kW).

Autobusy wyposażono w najnowsze rozwiązania m.in. kasowniki zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi. Mogą one pomieścić praktycznie ok. 80 pasażerów, z czego 32 pasażerów na miejscach siedzących, a w tym 10 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi.

Kolorystka wnętrza wyróżnia specjalnie dobrana tapicerka oraz 'cementowe' boki wewnątrz, a także czarny laminat na podłodze. Elektryczne MAN-y napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu.

Z unijnym wsparciem

Na zakup supernowoczesnych autobusów miasto skutecznie pozyskało unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020  Unii Europejskiej w ramach projektu pn. „Zakup 2 autobusów elektrycznych zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania pojazdów, celem zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu”.

Przypomnijmy, że Kędzierzyna-Koźle znalazł się w wąskim gronie zaledwie 13 gmin, które otrzymały dotację w wysokości 85 proc. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na liście beneficjentów pojawiły się przede wszystkim duże metropolie, takie jak Kraków, Poznań, Szczecin, Gdynia, Gliwice czy Zielona Góra. Wniosek przygotowany przez urząd miasta został jednak wysoko oceniony przez specjalistów i miasto otrzymało niespełna 3,9 mln dotacji. Całkowity koszt dostarczonych dwóch pojazdów + infrastruktura wyniósł ponad 5,5 mln zł.