Pierwsze elektrobusy w Norwegii. Z Polski
Jesienią br. dwa autobusy Solaris Urbino 12 electricwzmocnią flotę Unibuss, jednego z największych norweskich operatorów transportupublicznego. To zarówno pierwsze elektrobusy w Norwegii, pierwsze Urbinoelectric na tym rynku i pierwsze bateryjne autobusy we flocie norweskieprzewoźnika. To oznacza przynajmniej trzy premiery.
Zgodnie z umową, która została podpisana 30 marca 2017, obaautobusy zostaną oddane do eksploatacji jesienią bieżącego roku. Każdy NowyUrbino 12 electric dla Unibuss będzie wyposażony w elektrycznie napędzaną oś ZFAVE 130 oraz małe baterie o mocy 75 kWh. Oba pojazdy będą korzystać z systemuładowania dachowego firmy Siemens, który umożliwi całodzienną obsługę linii 74w Oslo, łączącej dzielnice Vika i Mortensrud. Solaris przetestował tętechnologię już w Hamburgu, gdzie kilka egzemplarzy Urbino 12 electric na codzień korzysta z odwróconych pantografów Siemensa. Cały proces ładownia trwa do8 minut.
-„Autobusy elektryczne Solaris zostały już sprawdzone wEuropie Północnej, a teraz chcemy pokazać, że mogą dobrze funkcjonować także wOslo” – mówi Sverre Skaar, dyrektor zarządzający Solaris Norge. -Innowacyjne podejście do ładowania umożliwia wyposażenie autobusu w mniejszeakumulatory, co z kolei, zapewnia dodatkowe miejsca dla pasażerów.”
Zielone priorytety
Unibuss jest jednym z największych przewoźników publicznychw Norwegii z taborem ok. 750 pojazdów, przewożących pasażerów we wschodniejNorwegii. To jedna z najbardziej przyjaznych dla środowiska flot autobusowych,składającą się z autobusów hybrydowych, wodorowych oraz na biogaz i biodiesel.Tym samym Urbino electric zadebiutuje w tym doborowym towarzystwie jakopierwszy pojazd elektryczny.
-„Mamy ambicje, aby nasze autobusy działały w kolejnychwiększych miastach w Norwegii. W ciągu najbliższych czterech lat rozszerzymynaszą obecność poza region wschodni. Aby odnieść sukces, skupiamy się przedewszystkim na czystych i przyjaznych dla środowiska technologiach, takich jakautobusy elektryczne i CNG. Uważamy, że powinny one być naszym głównympriorytetem dla wdrożenia ambitnej strategii wzrostu” – mówi OysteinSvendsen, prezes Unibuss.
Norweskie testy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W zeszłym roku autobusy elektryczne marki Solaris wzięłyudział w testach przeprowadzonych przez firmy Unibuss i Router. Celem byłozebranie doświadczeń w eksploatacji pojazdów bateryjnych w normalnych warunkachjazdy w Oslo. Stolica Norwegii inwestuje w promowanie e-mobilności i planuje dużeinwestycje w tego typu tabor w przyszłości. Ambitny cel to 100 elektrycznychautobusów na ulicach Oslo do 2020 roku. I to nie wszystko. Z kolei od 2025 conajmniej 60 procent miejskiej floty autobusowej ma być zasilana elektrycznie.
Rekordowe dostawy
Przypomnijmy, że w sierpniu 2016 r. Solaris zawarł z dwomanorweskimi przewoźnikami (Unibuss i Nobina) kontrakty na zakup 99 autobusów, wtym 75 sztuk Urbino 18,75 dla Unibuss oraz 24 sztuki autobusów Urbino 12 dlaNobina. Pojazdy będą obsługiwać linie w obrębie Oslo. Ciekawostką jest jednakto, że pojazdy mają mieć siedzenia typu międzymiastowego. Jak informujeSolaris, innowacyjny ma być rodzaj paliwa stosowany w zamawianych autobusach ?to tzw. HVO, czyli biopaliwo najnowszej generacji.
Obecnie autobusy marki Solaris jeżdżą w 24 miastach Norwegiii jest ich łącznie 369 sztuk. W 2017 r. ? po realizacji najnowszych kontraktów ? liczbapolskich autobusów wzrośnie do 468 + dwa elektrobusy. Razem równe 470 szt.
„