Pierwsze elektrobusy dla MPK Legnica. Rusza przetarg z ZTP 2.0
17 maja Gmina Legnica ogłosiła przetarg na dostawę autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania.
Dolnośląskie zamówienie ma dofinansowywane ze środków Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Elektrobusy wejdą w skład floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy i obsłużą linię numer 24.
Klasa MAXI
Zakres legnickiego przetargu to:
- dostawa 6 szt. autobusów zeroemisyjnych elektrycznych klasy MAXI, zasilanych z baterii pojazdów kat. M3 - BEV (Battery Electric Vehicle), fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych,
- dostawa, montaż i uruchomienie 3 szt. dwustanowiskowych (6 szt.) punktów ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym o mocy wyjściowej minimum 120 kW (2*60) wraz ze szkoleniem obsługi ładowarek. Docelowo będą one zlokalizowane na terenie zajezdni autobusowej MPK. Zbudowana zostanie także stacjonarna stacja szybkiego ładowania (pantograf) wraz z budową masztu – 1 punkt ładowania.
- przeszkolenie 32 osób w zakresie obsługi autobusów.
Zamawiający profesjonalnie podszedł do swoich pierwszych e-zakupów i podał dane dotyczące linii nr 24, którą w przyszłości mają obsługiwać przez autobusy elektryczne:
- średni przebieg dzienny w km: 243 km,
- długość linii/trasy w km: 19 km,
- średnia prędkość handlowa: 14,6km/h,
- przebieg roczny: ok 75.000km/autobus,
- liczba i typ doładowań w ciągu doby: około 6 doładowań stacją pantografową i jedno wolne ładowanie na zajezdni,
- czas dostępny na poszczególne ładowania: od 5 min do 15 min,
- odległość pomiędzy poszczególnymi ładowniami: operator informuje, że planowo bateria autobusu będzie doładowywana po wykonaniu dwóch pętli trasy tj. po przejechaniu 38 km dedykowanych pod elektryfikację linii nr 24,
- odległość pantograf – zajezdnia: 8,5 km,
- topografia trasy: teren płaski.
Nowe e-busy powinny przyjechać do zajezdni MPK Legnica w terminie 01/06/2024 - 10/01/2025. Natomiast na oferty miasto czeka 29 maja. Dodajmy, że w zakresie doświadczenia zamawiający wymaga co najmniej jednej dostawy na min. 4 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych kategorii MAXI o napędzie elektrycznym w okresie ostatnich 3 lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z ZTP 2.0
Przypomnijmy, że Legnica otrzymała z II edycji programu Zielony Transport Publiczny ponad 9 mln zł dotacji na zakup sześciu autobusów elektrycznych. Stosowne umowy podpisano w Legnicy 8 listopada 2022 r. – w ramach uroczystości 25-lecia powstania Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Oprócz Legnicy, dofinansowanie otrzymały jeszcze Bolesławiec i Głogów, dlatego w wydarzeniu wzięli udział prezydenci z Bolesławca Piotr Roman, Głogowa Rafael Rokaszewicz oraz Legnicy Tadeusz Krzakowski. Fundusz reprezentował Arture Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wsparcie z Funduszu do legnickiego projektu to dotacja w kwocie: 9 513 750,00 złotych. Planowane koszty całkowite zadania wynoszą 19 mln 649 tys. 250 zł. Inwestycje przyniosą nie tylko ważny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Gminy zmniejszą emisję dwutlenku węgla, ograniczą emisję tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów.