Pierwsze elektrobusy dla Gorzowa. Od Solarisa
23 kwietnia Gorzów Wielkopolski dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 8 szt. nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
To oznacza, że przed Solarisem kolejny, trudny infrastrukturalny projekt do wykonania. Dostawa autobusów to „wisienka na torcie”.
MULTI ZAMÓWIENIE
Pierwszy gorzowskie kontrakt na elektrobusy obejmuje:
- dostawę 8 autobusów elektrycznych,
- wykonanie robót budowlanych związanych z infrastrukturą ładowania wraz z przebudową pętli autobusowej przy ul. Marcinkowskiego i budową dróg dojazdowych i miejsc postojowych dla autobusów elektrycznych,
- zaprojektowanie i wybudowanie 3 stacji szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych zlokalizowanych przy ulicach Marcinkowskiego, Dekerta, Śląskiej,
- zaprojektowanie i wybudowanie stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni MZK,
- udzielenie zamawiającemu autoryzacji na wykonanie obsługi technicznej oraz napraw gwarancyjnych każdego z dostarczonych pojazdów,
- przeszkolenie personelu obsługującego autobusy i infrastrukturę ładowania.
Po dwóch miesiącach
Na tak szerokie zamówienie odpowiedziała tylko jedna firma – Solaris Bus & Coach, która 15 lutego zaproponowała lubuskiemu miastu autobusy Urbino 12 electric (plus wszystkie zadania budowalne i szkoleniowe) za sumę 31.094.391,39 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po ponad dwóch miesiącach praca komisji przetargów, Gorzów w końcu zdecydował się na dołożenie 945.723 PLN brutto do tego kontraktu i wybór Solarisa. Przypomnijmy, że pierwotny budżet zamawiającego wynosił 30.148.668 PLN brutto
Wielkopolski producent zadeklarował termin wykonania zadania w ciągu 14 m-cy. Czekamy na umowę!
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy elektryczne dla Gorzowa Wielkopolskiego mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej maksymalnej mocy netto minimum 160 kW. Elektryki muszą być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności użytkowej minimum 110 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych MZK Gorzów Wlkp. Pojedyncze ogniwo magazynu energii musi mieć zdolność ładowania/rozładowania prądem ciągłym o natężeniu minimum 75A. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in – wtyczka Combo-2, a także ładowarką poprzez pantograf opuszczany z ładowarki na dach autobusu o mocy minimum 400 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, profilowane, miękkie, ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB.
Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną wydzieloną i w pełni oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy. Elektrobusy będą również posiadały urządzenia alko-blokady uniemożliwiającej uruchomienie silnika przez osoby pod wpływem alkoholu z miejsca kierowcy.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy oraz reklam.