Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze Autosany ze słonecznym zasilaniem. W Lublinie

infobus
14.03.2017 11:57

Lublin cały czas w elektromobilnej czołówce. Tym razem miastomontuje systemy fotowoltaiczne zmniejszające zużycie paliwa w 53 autobusachAutosan Sancity 12LF, które zostały zakupione w ramach poprzedniej edycjiunijnych dotacji.

Przetarg na dostawę fotowoltaicznych systemów został ogłoszonyprzez spółkę na początku lutego 2017 r. i MPK Lublin postawiło wówczas przedpotencjalnymi oferentami m.in. takie wymagania:

  • Moc systemu – minimum 1,35 kWp.

  • Panele fotowoltaiczne muszą zostać zamontowane na dachuautobusu w sposób bezinwazyjny

  • Optymalna praca niezależnie od panujących warunkówpogodowych czy pór roku.

  • Zapewnienie pracy pozostałych paneli fotowoltaicznych przyawarii jednego lub kilku z nich.

  • Całość systemu rozmieszczona na pojeździe optymalnie zewzględu na długości przewodów elektrycznych, na których występują stratyprzesyłu energii.

  • Zapewnienie rejestracji następujących parametrów pracysystemu: moc całkowita kW; napięcie z baterii V;prąd ładowania A; energiacałkowita kWh; energia dzienna kWh; energia dostarczona przez godzinę przyniezmiennych warunkach kWh.

In-Lab wygrywa

W postępowaniu wymagano m.in. wykazania się przez oferentów doświadczeniem,czyli dostawą i montażem systemu fotowoltaicznego, w co najmniej 20 autobusachkomunikacji miejskiej. Jednocześnie jednym kryterium wybory najkorzystniejszej oferty była najniższa cena. Ostateczniew przetargu wygrała podlubelska firma In-Lab Sp. z o.o. z Majdanu Krasienińskiegoz ceną 1 563 500,00 zł netto / 1 923 105,00 zł brutto. Warto podkreślić, żefotowaltaiczny projekt MPK Lublin dofinansowany został przez WFOŚiGW.

-„Umowa z In-Lab została podpisana w lutym br. Urządzenia są jużmontowane. Na ten moment na pięciu autobusach marki Autosan” ? powiedziała nam WeronikaOpasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.

Historia słonecznych autobusów

Pierwsze prace nad „autobusowa fotowoltaika”rozpoczęła Politechnika Lubelska, która w ramach prac badawczych obliczyła, że dzięki panelom można zmniejszyć zużycie paliwa o około 4,5 ? 5 proc. Następnie ? w ramach grantu z NarodowegoCentrum Badań i Rozwoju – badanianad projektem prowadziły wspólnie Politechnika Lubelska i MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Pod koniec 2013 r. pierwszy systemogniw zabudowano w dwóch autobusach Mercedes-Benz Conecto LF należącychdo MPK Lublin.

Kolejny krok, w 2015 r., wykonały stołeczne MZA, które zamówiły 80 szt.fabrycznie nowych autobusów, marki Solaris wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne, gdzie wUrbino 12 zamontowano panele o mocy 1 kW, a w Urbino 18? 1,5 kW.

Jak pokazują doświadczenia obu przewoźników, to rozwiązanie redukujeo kilka procent zużycie oleju napędowego w autobusach miejskich , a cały system ? jak wynikaz wyliczeń MPK Lublin ? zwraca się po 2 latach eksploatacji.

W lecie, solarny prąd wystarcza do zapewnienia połowy energiipotrzebnej dla klimatyzacji. Ponadto ogniwa zasilają też dodatkowe urządzeniatakie jak kasowniki, biletomaty, wyświetlacze, zapowiedzi głosowe, GPS, itd. Opróczobniżenia ilości spalanego paliwa, fotowaltaiczny system ma jeszcze kilkainnych zalet. Przede wszystkim zwiększa żywotność niezawodności instalacji 24 Vautobusu, akumulatorów, łożysk alternatorów i pasków klinowych.

Nagrodzony SUN-BUS

Panele montowane na dachach autobusów znacznie różnią się odtych klasycznych. Z uwagi na klimat i możliwości uszkodzenia (np. przez gałęzie),konieczne jest zastosowanie cienkowarstwowych, elastycznych  paneli o wysokich zdolnościachabsorpcji światła i odporności na wstrząsy. Produkowane są one bez użycia szkła i charakteryzują się długim promieniem gięcia wynoszącym ok. 5 m, są więc odpowiednio elastyczne i nadająsię do zamontowania na dachu autobusu.

Taka właśnie technologia zastosowana została w systemie SUN-BUSfirmy In-Lab, który nagrodzono Medalem Targów Kielce podczas wystawy TRANSEXPO2016. To kompletny system fotowoltaiczny, który dostarcza czystą, pochodzącą zesłońca energię bezpośrednio do instalacji elektrycznej 12/24 V pojazdu. Jak podajeproducent, SUN-BUS został zamontowany już w ponad 200 pojazdach ? teraz do tegotrzeba doliczyć 53 Autosany, które zgodnie z umową powinny zostać uzbrojone wsolarne panele do 31. maja br.