Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze autobusy z silnikami Euro 5 w Polsce

infobus
10.01.2007 10:49
 3 stycznia br. na ulice Olsztyna wyjechało 8 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. To pierwsze w Polsce autobusy z silnikiem Diesla spełniające normę emisji spalin Euro 5. Pojazdy zostały zakupione w ramach unijnego projektu pt. „Modernizacja infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru”.
 3 stycznia br. na ulice Olsztyna wyjechało 8 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18Przekazanie symbolicznych kluczy do ośmiu autobusów Solaris Urbino 18 euro 5. Od lewej: Wiceprezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, Przewodniczący Rady Miasta Zbigniew Dąbkowski, przedstawicielka Solaris Bus &Coach Małgorzata Olszewska, Prezydent Olsztyna Czesław Jerzy Małkowski 
W środę 3 stycznia 2007 roku odbyła się oficjalna prezentacja nowych pojazdów. Symboliczny kluczyk wraz oraz wielkiego zielonego jamnika symbolizującego niskopodłogowe polskie autobusy z rąk Pani Małgorzaty Olszewskiej przedstawiciela Zarządu Solaris Bus &Coach S.A. odebrał Prezydent Miasta Czesław Jerzy Małkowski. Chwile później Ksiądz Infułat Julian Żołnierkiewicz poświecił pojazdy i powierzył je pod ochronę Św. Krzysztofowi. Nie zabrakło również dzieci i młodzieży. Z naszego zaproszenia skorzystały dzieci ze szkoły podstawowej nr 2 i 6 oraz gimnazjum nr 3. Każdy gość otrzymał skromny upominek. Najciekawszą atrakcją była możliwość dokładnego spenetrowania autobusów. Najwięcej pytań mieli najmłodsi, którzy wypytywali o każdy guzik. Skromnym gościem uroczystości był pomału odchodzący do historii Ikarus 280. Mimo swojego dostojnego wieku, dumnie prezentował się obok swoich młodszych kolegów. Nie brakowało również chętnych, by zrobić sobie zdjęcie za kierownicą legendarnego Ikarusa. Pierwszymi oficjalnymi pasażerami nowych autobusów były dzieci, które po uroczystości zostały odwiezione do swoich szkół. Pozostałe pojazdy wyruszyły na linie nr 3,15 oraz 33. Do końca dnia nowymi autobusami pasażerowie MPK Olsztyn jeździli za darmo.
Pojazdy zostały zakupione w ramach unijnego projektu pt. „Modernizacja infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru”Solarisy dla MPK Olsztyn
Pierwsze spod znaku Euro 5
Osiem Solarisów Urbino 18 dla Olsztyna to pierwsze w naszym kraju autobusy wyposażone w silniki spełniające normę emisji spalin euro 5, która zacznie być wymagana przez regulacje europejskie dopiero od października 2009 roku. –„Niezwykle cieszy fakt, że Olsztyn jest pierwszym miastem w Polsce i jednym z pierwszych miast w Europie, w którym będą jeździć tak nowoczesne i ekologiczne pojazdy, spełniające normę euro 5. To z pewnością przykład dobrego wykorzystania funduszy unijnych”–powiedział Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach S.A. Pojazdy mogą zabrać na pokład ponad 150 pasażerów, w tym 47 na wygodnych miejscach siedzących. Solarisy są autobusami w pełni niskopodłogowymi, wyposażonymi dodatkowo w funkcję „przyklęku”ułatwiającego wsiadanie i wysiadanie z pojazdu w szczególności osobom niepełnosprawnym. Solarisy wyruszyły na regularne kursy po ulicach Olsztyna. Nowe pojazdy będą obsługiwać linie nr 3, 15 oraz 33.  Warto dodać, że każdy egzemplarz wyposażony jest w system monitoringu, który umożliwi np. identyfikację osób zakłócających porządek lub niszczących pojazd.
Norma Euro 5 będzie już standardem przy zakupie nowych autobusówPrzekazanie nowych autobusów
Europejskie regulacje dotyczące emisji spalin w ciężkich pojazdach, zawarte w Dyrektywie 1999/96/WE, są powszechnie znane jako normy euro 3, 4, 5. Od października 2006 roku wszystkie nowo rejestrowane autobusy muszą spełniać normy emisji spalin euro 4. Kolejna norma, euro 5, będzie obowiązywać od października 2009r. Wdrożenie norm euro 4 zmusiło producentów do wprowadzenia nowych rozwiązań, takich jak np. system SCR, (Selective Catalytic Reduction) wymagający zastosowania środka AdBlue. AdBlue jest to produkt chemiczny w 32,5 % składający się z roztworu mocznika. Jest substancją niewybuchową i nieszkodliwą. Środek AdBlue dodawany jest do paliwa w procesie spalania Zastosowanie AdBlue pozwala na spełnienie norm emisji spalin Euro 4 i Euro 5 w szczególności poprzez obniżenie znajdujących się w spalinach pojazdów tlenków azotu. W przypadku jednostki DAF PR 265 S2 przejście z normy Euro 4 na wyższą –Euro 5 osiągnięto dzięki poprzez zwiększenie dawki Adblue w procesie spalania i odpowiednie zaprogramowanie elektroniki sterującej praca silnika. Natomiast nie było konieczne żadne zmiany konstrukcyjne w silniku i jego otoczeniu.
Tabela. Poziom emisji dla silników spalinowych spełniających poszczególne normy ekologiczne –zgodnie z dyrektywą unijną (test ESC).
 
Euro 3
Euro 4
Euro 5
Silnik DAF PR 265 S2 zastosowany w Solarisie Urbino 18
CO g/kWh
2,1
1,5
1,5
0,022
HC g/kWh
0,66
0,46
0,46
0,06
NOx g/kWh
5,0
3,5
2,0
1,57
PT g/kWh
0,10
0,02
0,02
0,018
Zadymienie m-1
0,8
0,5
0,5
0,2
Wywiad z Mieczysławem Królakiem, prezesem MPK Olsztyn
O nowych autobusach rozmawiamy z Mieczysławem Królakiem, prezesem MPK Olsztyn:
InfoBus: Zakup 8 autobusów przez MPK Olsztyn został dofinansowany w ramach ZPORR. Jakie jeszcze zmiany zostaną przeprowadzone w olsztyńskiej komunikacji w ramach tego unijnego projektu?
Mieczysław Królak: Oprócz zakupu autobusów Solaris Urbino 18 w ramach projektu ZPORR zmodernizowana zostanie ul. 1 Maja na której powstanie wydzielony pas ruchu dla autobusów, skrzyżowanie ulic Bałtyckiej z Sokolą, budowa nowej
pętli autobusowej w Kortowie III wraz z modernizacją dróg dojazdowych oraz przebudowa pętli autobusowej na osiedlu Nagórki.
InfoBus: Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na zakup – jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce – autobusów z silnikami Euro 5?
Wpłynęły na to dwa aspekty. Pierwszy to charakter turystyczny Olsztyna, co za tym idzie wysoka ranga zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Drugi, to, że autobusy będą eksploatowane kilkanaście lat, a co za tym idzie wymogi czystości spalin będą wypełniane znacznie dłużej.
InfoBus: Jak Państwo jesteście przygotowani do tankowania płynu AdBlue?
Dysponujemy odpowiednim stanowiskiem tankowania z dystrybutorem. (MPK Olsztyn kupuje AdBlue od firmy Brenntag Polska Sp. z o.o. z Kędzierzyna-Koźla. –red.)
InfoBus: Kiedy przewidujecie zakup następnych nowych autobusów? Czy silniki Euro 5 będą juz standardowym wymogiem stawianym przez MPK Olsztyn?
Przygotowywane są już wnioski do transz środków unijnych na lata 2007 –2013. Zaś norma Euro 5 będzie już standardem przy zakupie nowych autobusów.
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Dane techniczne Solaris Urbino 18 Euro 5:
Długość / szerokość / wysokość / wysokość wnętrza: 18000 / 2550 / 2850 / 2370 [mm]
Silnik: DAF PR265 S2 (265 kW) Euro5
Skrzynia biegów: ZF 6HP
Zbiornik paliwa: 450l
Zbiornik AdBlue: 40l
Oś przednia: ZF RL 85/A (oś sztywna),
Oś napędowa: ZF AV 132/80 
Oś środkowa: AVN 132
Układ drzwi: 2-2-2-2
Siedzenia pasażerów: Ster 6MN