Pierwsze autobusy MAN Lion`s City 12 E już we Włocławku
21 października do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Włocławku przyjechały pierwsze dwa autobusy elektryczne MAN Lion`s City 12 E.
Jest szansa, że jeszcze w październiku wyjadą na ulice miasta. Za moment (w poniedziałek) dołączą do nich kolejna dwa. W 2023 roku, w lutym, dostarczone zostaną cztery sztuki, a w czerwcu trzy sztuki. Razem 11 elektrobusów. Wszystkie zostaną wyprodukowane w zakładzie MAN Bus Starachowice.
Cztery w 2022, siedem w 2023
Jak poinformował prezydenta Włocławka ds. inwestycji, Krzysztof Kukucki po zarejestrowaniu ich i przystosowaniu do funkcjonujących w MPK systemów, ruszą na ulice Włocławka.
-„Pojazdy przyjechały z fabryki w Starachowicach, czyli pokonawszy około 330 km, do Włocławka zachowując połowę baterii - napisał Krzysztof Kukucki.
Przypomnijmy, że obecnie w taborze MPK Włocławek operuje pięć elektrycznych autobusów marki Solaris – Urbino 12 electric. Do końca 2023 roku flota włocławskiego MPK wzbogacić ma się o 11 kolejnych elektrycznych autobusów, ale będą to już pojazdy marki MAN, która wygrała przetarg. Koszt zakupu nowych autobusów wyniósł około 34 mln zł, natomiast przewoźnik pozyskał na ten cel dofinansowanie w wysokości 24,5 mln zł z I edycji programu "Zielony Transport Publiczny", prowadzonego przez Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dodajmy, że MAN udzielił aż 8 lat gwarancji na baterie, co jest rzadko spotykane na polskim rynku.
Przetarg obejmował również dostawę - w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy - sześciu ładowarek dwufunkcyjnych-dwustanowiskowych (dostawa również w trzech transzach). Cztery propozycje na dostawę ładowarek do elektrobusów złożyły firmy:
- ENIKA Łódź na sumę 1.114.206,50 PLN brutto
- Ekoenergetyka Sales Zielona Góra na sumę 1.169.545,50 PLN brutto
- MEDCOM Warszawa na sumę 1.451.527,92 PLN brutto
- ELEKTROMETAL Cieszyn na sumę 895.237,08 PLN brutto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ostatecznie MPK przyznało kontrakt Ekoenergetyce.
WŁOCŁAWSKI STANDARD
Nowe autobusy wyposażone będą m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz porty USB do ładowania telefonów. Nominalna pojemność baterii trakcyjnych w autobusach ma być nie mniejsza niż 390 kW (+/-8%), a użytkowa wynosić ma minimalnie 330 kW. Baterie mają gwarantować przebieg minimum 230 km.
Autobusy mają być wyposażone między innymi w: klimatyzację, system informacji pasażerskiej z tablicami LED oraz LCD, monitoring, trzy kasowniki, ogrzewanie za pomocą pieca spalinowego wraz z podgrzewaczem elektrycznym, nagłośnienie, system zliczania pasażerów i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.