Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwsze autobusy elektryczne w PKS? Wniosek “Jedź z Nami”

infobus
17.01.2022 09:00

W grudniu strzelecki Związek Powiatowo-Gminny “Jedź z Nami” złożył wniosek o dotację na zakup autobusów elektrycznych do II edycji programu Zielony Transport Publiczny (ZTP), który prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

To jedna z pierwszych prób zakupu pojazdów elektrycznych na potrzeby przedsiębiorstwa PKS w Polsce. O dużych szansach na powodzenie tego projektu, świadczy właśnie uruchomiony test Solarisa Urbino 12 electric na liniach PKS Strzelce Opolskie.

Zielony PKS

13 stycznia przedstawiciele kilku lokalnych samorządów, w tym burmistrz Strzelc Opolskich, Tadeusz Goc, odbyli jazdę próbną autobusem elektrycznym marki Solaris udostępnionym na testy strzeleckiemu PKS-owi. To fragment przygotowań Związku „Jedź z Nami”, który w imieniu samorządów organizuje transport publiczny na terenie powiatu strzeleckiego oraz w gminach Gogolin, Krapkowice i Zdzieszowice, do pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku o dotację na zakup 4 szt. mniejszych elektryków (MIDI) z programu Zielony Transport Publiczny.

-„Jeden taki autobus kosztuje obecnie ponad 2 mln złotych – powiedział lokalnym mediom Waldemara Gaida, przewodniczący związku i wicestarosta strzelecki. - Z tej kwoty ok. 700-800 tysięcy to koszt samych baterii. Dlatego przy zakupie takich pojazdów warto rozważyć zawarcie umowy na jednoczesną wymianę baterii po okresie eksploatacji. Ten okres wynosi 5 lat.”

-„Jeśli chodzi o porównanie ceny kilometra pokonywanego przez autobusy elektryczne, mowa póki co o cenach zeszłorocznych, to oscylują one do połowy wartości kosztu kilometra diesla przy podobnej wielkości pojazdu. Są więc oszczędniejsze w użyciu – tłumaczy Jacek Król, prezes PKS-u w Strzelcach Opolskich.

Elektryczny tester

Testowany przez PKS Strzelce Opolskie autobus to Solaris Urbino 12 electric. Jest to trzydrzwiowy pojazd o długości 12 metrów, który wyposażony jest w silnik o mocy 160 kW. Jest on napędzany bateriami, które rozlokowane są na dachu i w tylnej części autobusu. W zależności od topografii terenu i warunków pogodowych pojazd jest w stanie pokonać trasę o długości od 220 do 300 km.

-"Nowinką technologiczną są kamery zamiast lusterek bocznych, asystent toru jazdy, a także ogrzewanie wnętrza przy pomocy pompy ciepła - wylicza Jacek Król, prezes strzeleckiego PKS-u. - Dla pasażerów zainstalowano różnego rodzaju udogodnienia, jak np. ładowarki do telefonów.”