Pierwsze autobusy elektryczne w MPK Siedlce. Od MAN
26 marca na ulice Siedlec wyjechały pierwsze autobusy o napędzie elektrycznym - MAN Lion`s City 12 E.
Miasto zamówiło trzy takie 12-metrowe elektryczne lwy w styczniu 2023 roku, a teraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne właśnie wprowadziło je do eksploatacji. Samorząd już myśli o kolejnych elektrobusach i to w liczbie kilkunastu egzemplarzy - oczywiście ze wsparciem unijnych funduszy.
trzy linie
W pierwszy dzień użytkowania „elektryki” wyjechały na linie nr 12 i 18. Od 27 marca jeżdżą również na linii nr 16. Taki wybór nie jest przypadkowy:
-"Wszystkie te linie przebiegają przez centrum miasta. „18” jedzie ze wschodu na zachód ulicą Piłsudskiego. „16” od Mostostalu na Unitów Podlaskich. „12” z rejonu naszej firmy na Piaski Zamiejskie. Chodziło nam po pierwsze o to, by zmniejszyć hałas i zanieczyszczenia w centrum, a po drugie żeby w razie problemów móc szybko do tych pojazdów dotrzeć. Wszystkie te linie przechodzą bowiem w pobliżu naszej zajezdni – powiedział prezes MPK Siedlce, Jacek Dmowski.
W ramach umowy, zarówno kierowcy, jak i kadra techniczna przeszli odpowiednie szkolenia, a nowy sprzęt jest na gwarancji. Serwisem zajmie się siedlecki punkt MAN Truck & Bus Polska, który już usługuje elektrobusy z Mińska Mazowieckiego.
-„Autobusy zostały w całości wyprodukowane w Starachowicach. Mają zasięg co najmniej 300 km i zostały w pełni dostosowane do wymagań odbiorcy – zapewnił Marcin Grabowski z MAN Truck&Bus Polska
Najnowsze e-busy posiadają – podobnie jak inne pojazdy we flocie – system informacji pasażerskiej, kasowniki, terminale do płacenia za przejazd kartą lub telefonem, monitoring oraz system telemetrycznych, który łączących tabor z centralą firmy. Do tego jest klimatyzacja i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
jeszcze Z ZTP 1.0
Pierwszy etap „elektryfikacji” MPK kosztował dokładnie 10 275 137,10 zł brutto. W kwocie tej mieszczą się nie tylko trzy autobusy, ale również cała, budowana z zapasem na przyszłość infrastruktura. Składają się na nią dwie dwustanowiskowe ładowarki (po 120 kW) oraz nowa sieć średniego napięcia: transformator, kable i wyprowadzenia pod następne stanowiska do ładowania. Do tego część informatyczna: telemetria, serwery i oprogramowanie. I wreszcie przeszkolenie kierowców i techników w obsłudze i podstawowych naprawach nowego sprzętu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całość została zrealizowana w ramach I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzonego przez NFOŚiGW.
Przypomnijmy, że dostawa miała być planowo zrealizowana w ciągu roku. Dlatego MAN-y były gotowe już w grudniu, jednak z powodu problemów z doprowadzeniem do MPK większej mocy i budową infrastruktury ładowania, musiały zaczekać w warszawskim serwisie aż do wiosny.
Władze Siedlec zapowiadają, że udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie MPK będzie stopniowo wzrastał. Prezydent Andrzej Sitnik podczas wtorkowej prezentacji zaznaczył, że nie jest to kwestia mody, ale stosowania obowiązującego prawa, a konkretnie ustawy o elektromobilności.