Pierwsze autobusy elektryczne już na liniach MZK Gorzów

13 grudnia - po uroczystości oficjalnego przekazania - pierwsze elektrobusy we flocie MZK Gorzów Wlkp. wyjechały na ulice miasta.
To osiem egzemplarzy Solaris Urbino 12 electric, które obsługują linie 124, 125, 126. Dzisiaj przejazd elektrobusami był dla pasażerów wyjątkowo bezpłatny. Jutro wszystko wraca do normy.
elektryczna premiera
Autobusy elektryczne premierowo wyjechały na ulice Gorzowa. Pierwszymi pasażerami byli prezydent miasta Jacek Wójcicki i jego goście, m.in. wojewoda lubuski Władysław Dajczak, gorzowscy radni oraz przedstawiciele firmy Solaris i Ekoenergetyka.
-„To dla Gorzowa bardzo ważny dzień. Czekaliśmy na nasze pierwsze „elektryki” długo i liczymy, że zmienią komfort podróżowania oraz jeszcze bardziej podniosą świadomość mieszkańców dotyczącą ekologii i potrzeby ochrony naszego środowiska - powiedział podczas uroczystości prezydent miasta Jacek Wójcicki.
Pierwsze gorzowskie „elektryki” zostały zakupione w ramach projektu pn. „Zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania dla Miasta Gorzowa Wlkp.” Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020 w ramach Priorytetu VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach. Jego wartość to 31,7 mln zł. Dofinansowanie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej wynosi 20,3 mln zł, tj. 85% .
Pod klucz
W ramach projektu generalny wykonawca - firma Solaris Bus & Coach - dostarczyła dla miasta:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 8 sztuk niskopodłogowych, elektrycznych autobusów klasy MAXI, które zastąpiły część taboru pojazdów napędzanych olejem napędowym i będą obsługiwały pasażerów na liniach 124, 124 i 126;
- infrastrukturę wolnego ładowania, czyli na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ul. Kostrzyńskiej wybudowane zostały cztery stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych, miejsca postojowe dla autobusów przy stacjach ładowania oraz droga dojazdowa. Zamontowane w zajezdni cztery dwustanowiskowe ładowarki posiadają moc 2 x 60 kW;
- infrastrukturę wolnego ładowania - z kolei na pętlach autobusowych, przy ul. Marcinkowskiego, Dekerta oraz Śląskiej Wykonawca wybudował trzy stacje szybkiego ładowania wraz z zasilaniem energetycznym. Dodatkowo, pętla przy ul. Marcinkowskiego została przebudowana – prace objęły budowę miejsc postojowych dla autobusów przy stacji ładowania. Ładowarki pantografowe będą ładować z mocą 400 kW.
Dodatkowo wykonawca przeszkolił także personel obsługujący autobusy i wytworzoną infrastrukturę ładowania.
-"Cieszymy się, że Miasto i MZK, przy wsparciu naszej firmy, decydują się oprzeć swoją komunikację o nowoczesne rozwiązania bateryjne. Do tej pory dostarczyliśmy już ponad 500 e-busów do 40 polskich miast. Dziś z radością witamy w tym gronie również i Gorzów” - powiedział obecny na uroczystości Andrzej Sienkiewicz - dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach.
Gorzowski standard
Autobusy elektryczne dostarczone do Gorzowa zostały wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ok. 120 kWh. Magazynowana w nich energia przekazywana jest do zasilania elektrycznej osi napędowej pojazdu.
Ładowanie gorzowskich Solarisów jest możliwe na dwa sposoby: zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i przez pantograf w wersji odwróconej (urządzenie jest opuszczane z masztu ładowarki na dach pojazdu). Na pokład 12-metrowego elektrobusa wejdzie minimum 80 pasażerów. Kierowca mają do swojej dyspozycji kabiny typu zamkniętego.